Logo of a company

رهبران اثربخش سازمانی، مشکلات را ساده می کنند

پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه گفت: یکی از مقولات مهم در هدایت کارکنان، قدرت رهبری یک مدیر است.

دکتر مجتبی کیایی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: اصولا قدرت رهبری به این معناست که کارکنان به دلخواه و نه به اجبار از مدیر اطاعت کنند. همان گونه که ماکسول گفته است رهبری در سازمان یعنی تاثیرگذاری، اگر شما مدیری باشید که در کارکنان خود شوق بهتر شدن را ایجاد کنید، شما یک رهبر هستید.

وی گفت: یک مدیر می تواند در راستای اهداف سازمانی گام بردارد، ولی کارکنان از روی ترس یا اجبار از او اطاعت کنند و وظایف خود را انجام دهند. چنین مدیری از قدرت رهبری برخوردار نیست.

این استاد دانشگاه یادآور شد: این رویکرد که سازمان‌ها به دنبال جذب نخبگان باشند همیشه اثربخش نیست. در حوزه مدیریت و رهبری گفته می‌شود که یک رهبر اثربخش در سازمان از کارکنان معمولی، کار خوب می‌گیرد.

کیایی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های رهبران اثربخش آن است که به طور معمول کارها را ساده می‌کنند به گونه‌ای که مشکلات به اجزای کوچک و قابل فهم برای کلیه سطوح سازمان تبدیل می‌شوند، در نقطه مقابل گاه با مدیرانی مواجه می‌شویم که از کوچکترین مسایل، مشکلات پیچیده‌ای ایجاد می‌کنند و منجر به بروز تنش و ناآرامی در سازمان می‌شوند.

این استاد مدیریت تاکید کرد: نکته‌ای که در رهبری سازمان نباید فراموش کرد آن است که رهبران بزرگ، ساده کننده‌های بزرگی هستند.

وی عنوان کرد: شاید برخی مدیران این گونه می‌اندیشند که اگر در ظاهر مشکلات را پیچیده و بغرنج نشان دهند، افراد مهم‌تری به نظر می‌آیند. بنابراین نه تنها مشکلات را ساده نمی‌کنند، بلکه به آن شاخ و برگ هم می‌دهند. در درس ریاضی وقتی با یک کسری که صورت و مخرج آن شامل چندین عدد است مواجه می‌شویم، ابتدا اعداد صورت و مخرج را ساده می‌کنیم و در نهایت با انجام کمترین عملیات ضرب و تقسیم می‌توانیم به جواب آن کسر برسیم. رهبران سازمان نیز در مواجهه با مشکلات چنین کاری را انجام می‌دهند.

کیایی یادآور شد: توانایی درک نیازها و موقعیت کارکنان، صداقت و فروتنی از دیگر ویژگی‌های مورد نیاز جهت رهبری اثربخش یک سازمان است.