استانبول شهر ارواح 
چاپ 

استانبول شهر ارواح

خبرگزاری رویترز گزارش داد: از زمان حمله های مرگبار هفته قبل در فرودگاه استانبول، این شهر به صورت خوف آوری ساکت و خلوت شده است به طوری که می توان صدای گام های معدود گردشگران را در خیابان اصلی مراکز خرید این شهر به وضوح شنید.

به گزارش رویترز، استانبول، بزرگ ترین شهر ترکیه، قرن ها بود که گردشگران را جذب خود می کرد و آن ها را به تماشای مساجد و کاخ های تاریخی و چشم انداز خیره کننده پل بسفور فرا می خواند.

اما از نگاه دست اندرکاران بخش گردشگری این شهر، انفجارهای روز سه شنبه گذشته فرودگاه استانبول میخ دیگری را به تابوت این صنعت که پیش تر در سال جاری میلادی نیز دستخوش دیگر حمله های تروریستی قرار گرفته بود، کوبید.

رویترز افزود: رستوران های استانبول در منطقه گردشگری سلطان احمد خالی مانده و اتاق های هتل پنج ستاره آن را می توان با تخفیفی قابل توجه رزرو کرد. مسجد ایاصوفیه که در سال های خوش گذشته برای دیدنش باید ساعت ها در صف های طویل منتظر می شدی، اکنون خالی است و از صف و بازدید کننده خبری نیست.

بر اساس این گزارش، آن چه این روزها بیشتر شهر استانبول را به شهر ارواح تبدیل کرده خروج اهالی این شهر به مناسبت تعطیلات ۹ روزه عید سعید فطر است که از روز شنبه آغاز شد.

در میان قربانیان انفجارهای خونین هفته قبل فرودگاه آتاتورک، ۱۹ نفر خارجی بودند؛ حمله ای که ۵۰ کشته بر جا گذاشت و گروه تروریستی داعش مسئولیتش را بر عهده گرفت.

برخی صاحب نظران معتقدند که این حمله با هدف تضعیف صنعت گردشگری ترکیه انجام شد. داعش در ماه ژانویه (دی/ بهمن) نیز حمله انتحاری دیگری را در میدان سلطان احمد اجرا کرد که در نتیجه آن ۱۲ گردشگر آلمانی کشته شدند. حمله تروریستی دیگری در خیابان خرید استقلال این شهر در ماه مارس (اسفند/ فروردین) به کشته شدن چهار گردشگر خارجی از جمله یک ایرانی منجر شد.

گروه افراط گرای کرد موسوم به شاهین های آزادی کردستان (تاک) نیز از ابتدای سال میلادی جاری چندین بار ترکیه را هدف حمله های خود قرار داده است. این گروه همچنین پس از کشتار ۱۱ نفر در حمله ماه ژوئن (خرداد/ تیر) در استانبول، به گردشگران خارجی درباره حضور در این شهر هشدار داد.

آمریکا، آلمان و چند کشور دیگر به اتباع خود درباره خطرات سفر به ترکیه هشدار داده اند.

سقوط آزاد صنعت گردشگری ترکیه، که به صورت معمول ۳۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار درآمد دارد، در ماه مه (اردیبهشت/ خرداد) با بیشترین کاهش (۳۵ درصد) در میزان حضور گردشگران طی ۲۲ سال گذشته، آغاز شد.

بر اساس گزارش رویترز، این روند تا حدی نتیجه تحریم روسیه بود که پس از تیرگی مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور صورت گرفت. این تحریم هفته گذشته و به دنبال آشتی مسکو و آنکارا برداشته شد.

رویترز افزود: اقدام اخیر می تواند صنعت گردشگری ترکیه را تقویت کند، اما مساله اینجاست که روس ها بیشتر به سواحل فیروزه ای ترکیه علاقه دارند تا مکان های تاریخی استانبول.

 

 

 

 

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو