برخی اپوزیسیون هستند ومردم را ناامید می کنند 
چاپ 

برخی اپوزیسیون هستند ومردم را ناامید می کنند

lariرییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه برخی اپوزیسیون شده و امیدهای مردم را نامید می کنند، گفت: البته کاستی ها وجود دارد ولی برخی امید مردم را نامید می کنند.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در همایش هفته قوه قضاییه با تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین گفت:حجم گسترده خدمات در دستگاه قضایی بالا است و گاهی کثرت خدمات موجب نادیده گرفتن آنها می شود.

وی افزود: هفته ها قضات و کارمندان دستگاه قضایی بار خدمات را به دوش می کشند.  قریب به ۱۵ میلیون پرونده وجود دارد که بار این زحمات بر دوش کارکنان قضایی و مدیران ستادی است.

رییس دستگاه قضا گفت: خدمات ارائه شده در سازمان ها هم مجزا از خدمات ارائه شده در مراکز قوه از جمله مرکز آمار و حفاظت اطلاعات است.

آملی لاریجانی با انتقاد از اینکه گاهی به زحمات قضایی بی توجهی می شود، اظهار داشت: خدمات ارائه شده در اعتماد و امنیت کشور تاثیرگذار است. در بخش امنیت کشور قوه قضاییه نقش بسزایی دارد و نقش پر رنگ مربوط به قوه قضاییه است.

رییس دستگاه قضا افزود: در مبارزه با اشرار و قاچاقچیان و سارقان مسلح و مبارزه با متجاوزین به نوامیس قضات در میدان هستند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه در برخورد با مفسدان  قوه قضاییه عملکرد روشنی دارد، گفت: برخی از مشکلات اگر قرار بود بدون تدبیر باشد با هزاران پرونده مواجه بودیم که از جمله آنها می توان به پرونده های میزان و ثامن اشاره کرد.

لاریجانی افزود: در بخش اطمینان بخشی در اقتصاد نقش قوه قضاییه یک سو نیست و برخورد با مفاسد اقتصادی یک بخش است و اطمینان بخشی به سرمایه گذاران هم روی دیگر این بخش است و باید چتر حمایتی دستگاه قضا وجود داشته باشد.

آملی لاریجانی اظهار داشت: قوه قضاییه با برخی از تقصیرات تعمدی برخورد می کند.

وی افزود: آرای صادره وحی نیست و ممکن است اشکالاتی داشته باشد و برخلاف برخی ادعاها از نقد سازنده استقبال می کنیم.

آملی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی از علل اطاله دادرسی است، گفت: در یک شعبه ۱۵۰ تا ۲۰۰پرونده وجود دارد و وقتی ورودی به دیوان عالی زیاد شده و نیرو به آنها نمی دهیم چه انتظاری برای رسیدگی سریع دارند.

وی با اشاره به گفته های روسای قوه مجریه و مقننه گفت: اعلام شد که موظف هستند به ما کمک کنند اما آیا این کمک صورت نگرفته یا کمرنگ بوده است.رسیدگی به پرونده ها در ۱۵ دقیقه!

رییس قوه قضاییه با اشاره به بازدید اخیر از نقاط قضایی استان تهران گفت:ددر یکی از مجتمع های خانواده اعلام شد برای هر پرونده یک ربع وقت داده می شود. آیا برای طلاق توافقی با این مدت زمان می توان تصمیم صحیح و مشورت را شاهد باشیم.

قرار نیست هرکسی از راه می رسد اظهار نظر غیرمنطقی کند

 

وی با انتقاد از انتقاد های مطرح شده گفت: قرار نیست هر فردی از راه می رسد اظهار نظر غیر منطقی کند. به عنوان مثال فردی اعلام کرد که چرا میانگین رسیدگی به پرونده ها در دستگاه قضا ۱۲سال است.

وی افزود: توجه فنی به برخی از پرونده ها نیاز به وقت کافی دارد و برخی پرونده ها که در حال اجرا است را نمی توان مختومه کرد و گاهی توقعات ناصحیح است.

لاریجانی با اشاره به صبحت یکی از منتقدان گفت: این فرد اعلام کرده بود چرا باید تن مردم در رویه های قضایی بلرزد و توقع عادلانه رفتار کردن دارد. شخص بنده برای این ارزیابی ها واقعا متاسفم.

برخی اپوزیسیون هستند و امید مردم را ناامید می کنند

رییس قوه قضاییه با اشاره به اینکه برخی اپوزیسیون شده و امیدهای مردم را نامید می کنند، گفت: البته کاستی ها وجود دارد ولی برخی امید مردم را نامید می کنند.

آملی لاریجانی با اشاره به الگو بودن نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: در حالی که از زمان تکوین این نظام سیاسی بی بدیل تمام دشمنی ها متوجه این نظام شد و جنگ نیابتی در منطقه راه انداختند و بهترین و خالص ترین نیروهای ما را از ما گرفتند.

رییس دستگاه قضا تصریح کرد: نحوه ارزیابی کاستی های موجود بسیار مهم است. افرادی که لسان انتقاد باز کردند و اپوزیسیون شدند روزگاری مسئول بودند. کسانی در این انقلاب از مواهب انقلاب به اندازه کافی بهره مند بودن اما اکنون پیشرفت ها و محسنات انقلاب را زیر سوال می‌برند. برخی از این افراد خودشان اشرافی گری را راه انداختند و کافی است به خودشان، آقازاده هاشان و سرمایه گذارانشان نگاه کنند تا بدانند مشکل از کجاست؟

آملی لاریجانی با اشاره به اهمیت دیدن مسیر قوه قضاییه گقت: باید دید قوه قضائیه با مفسدان چطور برخورد می کند و آیا آنها را تحریک کرده است.

گاهی در دولت و مجلس به مسئله بودجه و امکانات قوه قضائیه توجهی نمی شود

دستگاه قضایی بنای سازش با تخلف ندارد و با کمبود در استخدام کارمند معمولی و قاضی دستمان بسته است.

آملی لاریجانی با اشاره به خواسته های مکرر از روسای دولت و مجلس گفت: گاهی در دولت و مجلس به مسئله بودجه و امکانات قوه قضائیه توجهی نمی شود.

رییس دستگاه قضا با بیان اینکه نباید طوری باشد که در فرصتها و وقتهایش تضییع صورت گیرد، اظهار داشت: نگه داشتن سرورها و اطلاعات شعب دادگستری ها به سی ام اس کار اجرایی دستگاه قضایی است و نباید بودجه آن به حساب بودجه تملک دارایی گذاشته شود.

آملی لاریجانی افزود: توقع این است وقتی محدودیت ها در حوزه بودجه و نیروی انسانی وجود دارد باید ارزیابی ها هم در این راستاباشد و استدلال ها نباید سخیف باشد.

کار قضات باید جهادی باشد

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه نباید به کار قضایی به عنوان یک کار درآمدزا نگاه کرد گفت: دستور شرعی برای تامین قضات داریم اما کار قضات کار  جهادی است و باید آن را با وجهه الهی و خدمت رسانی ببینید.

رییس قوه قضاییه اظهار داشت: در روایاتی که از اهل بیت قید شده است مسئله خدمت به مردم امری اساسی است و با این دید باید به کار خودمان نگاه کرد.

آملی لاریجانی خطاب به قضات گفت: اگر بر اساس شرع و قانون کار کنید،  مشکل را حل کنید مقدار زیادی فرح و سرور برای خودتان خریده اید.

رییس دستگاه قضا در خصوص مسئله سلامت قضایی گفت: متاسفانه گاهی در گوشه ای قاضی یا کارمندی تخلفی می کند که به پای دستگاه قضایی نوشته می شود. البته تخلفاتی رخ می دهد و عزم دستگاه قضا به برخورد با این تخلفات است.

آملی لاریجانی گفت: به طور سیستماتیک نظارت صورت می گیرد. فردی اخیرا اعلام کرده به صورت پنهانی مامور و ناظر بفرستید که در پاسخ به این فرد باید بگوئیم دو سال است که این کار در حال انجام است.

وی افزود: مسئله اخلاق حرفه ای امری مهم است و باید در این راستا پیشتاز باشیم. برخی به من از نحوه برخورد با متهم  شکایت هایی داده اند. این شکایت ها از منابع موثق است و قضات نباید فردی که به آنها پناه آورده است را با الفاظ تند برانند.

رفتار صحیح قضات و وکلا امری دو سویه است

رییس قوه قضاییه اظهار داشت: از سوی برخی وکلا گلایه هایی مطرح شده است از قول من اعلام شده است که من نسبت به وکلا نظر منفی دارم که این گفته اصلا صحیح نیست.

وی اظهار داشت: برخی از وکلا شکایت کرده اند که قضات با وکلا برخورد بدی دارند که این مسئله با اخلاق حرفه ای باید دیده شود. در عین حال از رفتار خلاف شرع وکلا در داخل و بیرون دادگاه گزارشهایی ارسال شده است که در آلوده کردن دستگاه قضا،  قولهای نابجا به موکل می دهند و اخذ وجه های نامتعارف و نحوه حضور شان در دادگاه وجود دارد. رفتار صحیح قضات و وکلا امری دو سویه و البته مهم است.

وی با اشاره به ضرورت تنقیح قوانین گفت: قانون پیشگیری از جرم که سرنوشت عجیبی داشت بالاخره ابلاغ شد و اجرای آن با قوه قضاییه است و امید است دبیرخانه این قانون تشکیل شود. برخی از لوایح به کار بیشتری نیاز دارد و جرم سیاسی مطرح بود و امید است اجرایی شود با این حال هنوز خلاهایی در آن وجود دارد.

اصلی ترین تفاوت حقوق بشر ایران و غرب مبنای آن است

آملی لاریجانی در خصوص حقوق بشر و اهمیت آن گفت: مبنای حقوق بشر ما اسلام است و این اصلی ترین تفاوت حقوق بشر ایران و غرب است.منبع مهر

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو