Logo of a company

لاریجانی در گفتگوی ویژه خبری/فلسفه مسکن مهر غلط نبود

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، سقط جنین شد؛ گفت: بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، اکثر ۸ قانون مرتبط با این سیاست ها اجرا نشده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش شد در خصوص برنامه های آینده مجلس دهم گفت: تصور می کنم با تنوعی که در تخصص نمایندگان وجود دارد که شمار آن به حدود ۳۲ تخصص می رسد، با تازه نفسی این نیروها جای امیدواری دارد که در مسائل مهم کشور تمرکز کنند.

وی ادامه داد:با تأکیدات مقام معظم رهبری امیدواریم بعد از تشکیل کمیسیون های تخصصی مجلس تا هفته آینده، برای کار آماده شده و روی مسائل اساسی به خصوص محورهای اقتصادی گام هایی بردارند.

فلسفه مسکن مهر غلط نبود نحوه اجرا و شتابزدگی در آن اشتباه بود

لاریجانی تاکید کرد: در همین خصوص تصور می شد طرح بنگاه های زودبازده خیلی مهم است اما مقداری از منابع بانک ها را بلعید و خروجی خاصی نداشت که این اشکال بود همچنین برخی کارها سریع و بدون مطالعه دقیق انجام شد برای مثال مسکن مهر که اصل فکر بر مبنای درآمدن زمین از بورس و نزول قیمت آن برای ارزانی مسکن فلسفه درستی بود اما نحوه و سرعت اجرا آنقدر بی حساب بود که منابع بانکی به آن دادند و بعد که منابع تمام شد کار خلاف کردند که نقدینگی افزایش یابد و همین باعث تضرر مسکن ساز هم شد لذا نحوه اجرا مهم است.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت برای دمیده شدن روحیه انقلابی و جهادی تشکیل شد

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی نگاه انقلابی مهم است، گفت: این به این معناست که با عقلانیت و برنامه ریزی مناسب باشد و از ابتکارات لازم برای برون رفت استفاده شود زمان جنگ وقتی رئیس جمهور وقت که مزاج لیبرالی داشت در جنگ ایراد ایجاد می کرد از سوی امام(ره) کنار گذاشته شد و شرایط جبهه ظرف دو سال تغییر کرد این در حالی است که مردم همان مردم و قوانین هم همان بودند اما تغییری ایجاد نمی شد چون روحیه انقلابی وجود نداشت.

وی ادامه داد: در مسأله اقتصاد مقاومتی نیز انقلابی بودن ضروری است که باید از ساختار بروکراتیک عبور کنیم تا وضعیت اقتصادی تغییر کند لذا در دولت ستادی برای این امر تشیکل شده در حالی که وزارتخانه ها که بودند اما به خاطر دمیده شدن روحیه انقلابی و مجاهدت بود که از بن بست های بروکراتیک نجات پیدا کنیم.

ولنگاری فرهنگی جدی گرفته شود

وی افزود: به نظر می رسد نکته ای که رهبری درخصوص ولنگاری فرهنگی گفتند را باید جدی بگیریم از این رو هم وزارت فرهنگ هم سازمان تبلیغات هم رادیو تلیویزیون و بخش های دیگر که به فرهنگ مربوط اند با حضور خود به آن بررسی کنند که نقاط کلیدی آن روشن است و باید دید کجا کار کنیم همچنین بخش دیگر رسانه های جدیدی است که در جامعه به وجود آمده که نمی توان جامعه را از آن محروم کرد اما سازوکار دقیق باید برای آن تنظیم شود و باید فکر شود که متناسب با جامعه ما باشد و کمک به ارتقای فرهنگ کند.

ضرورت تبیین سازوکار متین‌تر برای دریافت مالیت جهت کاهش فشار به تولیدکننده

لاریجانی در ادامه یکی از راه های اداره کشور را دریافت مالیات خواند و گفت: فشار مالیاتی جواب عکس در شرایط رکودی می دهد لذا وقتی رکود داریم باید تخفیف دهیم که بنگاه ها راحت باشند و حتی مالیات تقسیط شود ضمن اینکه مالیات بر ارزش افزوده خوب است در برنامه ششم باید حتما به آن توجه شود تا سازوکار متین تر برای دریافت مالیات است.