جابری انصاری /استفاده ریاض از تروریسم تکفیری برای تحقق اهداف سیاسی 
چاپ 

جابری انصاری /استفاده ریاض از تروریسم تکفیری برای تحقق اهداف سیاسی

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه حمایت از تروریسم به ضد خود تبدیل می‌شود، گفت: عربستان از تروریسم تکفیری برای تحقق اهداف سیاسی خود استفاده می‌کند.

حسین جابری انصاری در نشست خبری امروز خود در پاسخ به پرسشی درباره این گزارش و رویکرد دستگاه دیپلماسی برای مقابله با سیاست خصمانه امریکا علیه کشورمان گفت: گزارش اخیر امریکا بی‌اعتبار است چون دستورالعملی ایدئولوژیک را هر ساله عیناً کپی می کند و بدیهی ترین واقعیات در آن لحاظ نمی شود.

وی افزود: واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران، خود بزرگ‌ترین قربانی تروریسم است و بیش از ۱۷ هزار نفر از اتباع ما قربانی عملیات گروه‌های تروریستی شده‌اند که متاسفانه تحت حمایت کشورهای غربی به‌ویژه امریکا به اعمالشان ادامه می دهند.

جابری انصاری گفت: از سوی دیگر، عالم و آدم می دانند که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر جلودار و پیشتاز مبارزه با جریان های تروریستی افراطی و تکفیری است که امنیت منطقه و جهان را با خطر مواجه کرده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: وقتی بدیهی ترین مسائل در چنین گزارش هایی مد نظر قرار نمی گیرد عملا کمترین اعتباری برای چنین گزارش هایی باقی نمی ماند.

وی این گزارش ها را به شدت سیاست‌زده و تابعی از نوع رابطه امریکا با کشورهای مختلف جهان دانست و تاکید کرد: این در حالی است که تروریسم به عنوان مسئله تخریب کننده امنیت بین المللی باید جدا از اختلافات و دعواهای سیاسی مد نظر باشد و رویارویی همه جانبه، جدی و اساسی با آن در دستور کار قرار گیرد.

جابری انصاری گفت: مواضع جمهوری اسلامی در این زمینه روشن است و ما بر مدار سیاست های راهبردی خویش به سیاست هایمان هم در مبارزه با تروریسم و هم در دیگر مسائل مرتبط با سیاست خارجی ادامه می دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: توافق در موضوع خاص هسته ای تاثیری در سیاست های کلان جمهوری اسلامی ندارد و ما سیاست های خود را طبق اصول کلی سیاست خارجی کشور در زمینه های مختلف براساس واقعیات موجود و ضرورت ها اتخاذ می کنیم.

 

*سازمان همکاری اسلامی به یکی از ادارات وزارت امورخارجه عربستان تبدیل شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با انتقاد از کارشکنی عربستان سعودی در مناسک حج امسال گفت: متاسفانه سازمان همکاری اسلامی به یکی از ادارات وزارت امورخارجه عربستان تبدیل شده است.

حسین جابری انصاری در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: مشخص نیست که طرح اعتراض ما در دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی نتیجه داشته باشد و از جمله موارد اختلافی اساسی است.

وی تصریح کرد: موضوع حج در دستور کار و در اولویت پیگیری های دیپلماتیک وزارت امور خارجه قرار دارد و این موضوع از هر روشی که امکان داشته باشد پیگیری می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عربستان سعودی با سیاست های اخیرش «صد عن سبیل الله» کرده است و برخلاف تعهدات دولت میزبان حج جهت فراهم کردن امنیت و خدمات کنسولی حجاج و مسائل اجرایی دیگر، راه فریضه حج را به روی حجاج ایرانی بسته است.

جابری انصاری تاکید کرد: واکنش وزارت خارجه به این کارشکنی های عربستان سعودی منوط به فایده بخش بودن آن اقدامات است که در حال پیگیری است.

* عمده تهدیدات تروریسم جهانی ناشی از سیاست‌های مستمر عربستان است

سخنگوی وزارت امور خارجه بخش مهمی از تهدیدات ناشی از جریانات تروریستی در منطقه و جهان را ناشی از سیاست مستمر عربستان سعودی و استفاده ابزاری از تروریسم دانست.

جابری انصاری در پاسخ به پرسشی درباره اتهامات اخیر عربستان علیه کشورمان و سردار سلیمانی و افشای سناریوی این کشور برای نسل کشی اهل سنت در فلوجه با هدف توجیه کشتار شیعیان گفت: چرایی این اقدامات را باید از سخنگویان دولت عربستان پرسید اما تلقی ما این است که این کشور استفاده ابزاری از تروریسم را سال‌ها در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: بخش مهمی از جریان های تروریستی و تهدیدی که متوجه امنیت منطقه‌ای و جهانی است نتیجه این سیاست مستمر عربستان در حمایت لجستیک و ‌پشتیبانی ‌سیاسی، مادی و معنوی از جریان‌های تروریستی است.

جابری انصاری گفت: اگرچه این اقدامات در ظاهر می تواند در خدمت منافع کشوری مانند عربستان باشد اما بهره مندی از آن کوتاه مدت است و گسترش جریان‌های تروریستی و تهدیدات اساسی ناشی از آن متوجه این کشور و دیگر کشورهای حامی تروریسم نیز می شود.

وی هشدار داد: حمایت از تروریسم و استفاده ابزاری از آن به ضد خودش تبدیل می شود؛ استفاده تاکتیکی از تروریسم از جانب بازیگران منطقه ای و جهانی، بازی راهبردی است که تاثیر بلندمدت و راهبردی دارد و همه این بازیگران دیر یا زود هدف تروریست ها قرار می گیرند.

جابری انصاری گفت: امروزه در بسیاری از محافل فکری و رسانه ای جهان این واقعیتی قطعی است که عربستان از تروریسم تکفیری به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف خود  به شکل گسترده و بی‌رویه استفاده می کند و بخش عمده مشکلات منطقه و جهان ناشی از این سیاست اشتباه است.

* تصمیم گیری درباره موضوع نقض، برعهده هیئت عالی نظارت بر برجام است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: موضوع نقض برجام در هیئت عالی نظارت بر برجام تصمیم گیری می شود و مجموعه تحولاتی را که در جریان است، وزارت امورخارجه و سایر نهادهای کشور به این کمیته و هیئت عالی منعکس می کنند.

جابری انصاری در خصوص بدعهدی طرف های غربی در اجرای برجام و ظرفیت و خویشتنداری ایران در این مورد افزود: سیاست ما پیگیری منافع کشور براساس طراحی ها و اصول کلی سیاست خارجی در تعامل با موضوع برجام است.

وی اضافه کرد: بررسی در خصوص این موضوع بر عهده هیئت عالی نظارت بر برجام است و وزارت امور خارجه به عنوان نهاد حاکمیتی مجری سیاست خارجی کشور تابع تصمیمات هیئت عالی تصمیم گیری و نهادهای عالی کشور در این خصوص خواهد بود.

وی اظهار داشت: مسئله اجزای مختلف تحریم و ارتباطات بانکی در جریان است و این امر یکی از اولویت های سیاست خارجی ماست .

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مجموعه ای از تحرکات دیپلماتیک و ارتباطات با کشورهای مختلف جهان در این خصوص در جریان است افزود: این ارتباطات تلاشی در جهت تعهدات طرف مقابل برای اجرای کامل برجام است.

جابری انصاری گفت: طبیعی است که این مسیر طی خواهد شد و هرگونه تصمیم گیری در آینده درمورد برجام و مسائل دیگر سیاست خارجی کشور براساس واقعیات و روند تحولات  برعهده مراجع عالی کشور خواهد بود.

وی تصریح کرد: وزارت خارجه نیز اجرای آن را بر عهده خواهد داشت.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو