معاون وزیر بهداشت هشدار داد/مواد حشره کش و ترکیبات بنزن در قلیان/۸ هزار مرکز فاقد مجوز 
چاپ 

معاون وزیر بهداشت هشدار داد/مواد حشره کش و ترکیبات بنزن در قلیان/۸ هزار مرکز فاقد مجوز

ghelyanمعاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر مضرات مصرف قلیان در مردم، گفت: ۸۰ درصد موادی که در قلیان وجود دارد، غیر دخانی است.

دکتر علی اکبر سیاری روز یکشنبه در حاشیه دهمین جلسه ستاد کشوری پیشگیری و کنترل دخانیات که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به نهمین جلسه این ستاد در شهریور ۹۳ و تصویب ۶ مصوبه در آن جلسه، اظهار داشت: امروز گزارشی از وضعیت اجرای مصوبات جلسه قبلی در ستاد و دستگاه های عضو ارائه شد و امروز نیز مصوباتی داشتیم که امیدوارم مصرف دخانیات در کشور کاهش یابد.

وی با بیان اینکه برخی از اماکن مجوز ارائه دخانیات و قلیان را دارند و برخی نیز بر خلاف قانون و فقدان مجوز اقدام به چنین کاری می کنند، تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز اصناف به وضعیت عاملین فروش یا عرضه دخانیات و قلیان رسیدگی کنند. در مرحله نخست بنا شد که با اماکن فاقد مجوز برخوردهای لازم شود که خوشبختانه با همکاری اصناف، نیروی انتظامی و دانشگاه های علوم پزشکی موفقیت های خوبی را به دست آورده ایم.

سیاری ضمن تاکید بر مضرات بسیار زیاد مصرف قلیان در مردم، گفت: ۸۰ درصد موادی که در قلیان وجود دارد، غیر دخانی است و به عبارتی تنباکو نیست و مواد شیمیایی هستند که شامل فلزات سنگین، مواد حشره کش و ترکیبات بنزنی است.

وی افزود: ثابت شده که اگر فردی ۳ تا ۵ سال، بنزن مصرف کند، در مدت ۳ تا ۱۵ سال احتمال سرطان خون در این فرد بسیار بالا است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت از پیدا کردن مواد روانگردان در قلیان های معطر خبر داد و گفت: به پدر و مادرها اعلام می کنم که از فرزندان و جوانان خود به ویژه در زمان تفریحات مراقبت کنید زیرا وزارت بهداشت کشف کرده که برخی از مراکز عرضه قلیان، مواد روانگردان به قلیان اضافه می کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی به مراکزی که فاقد مجوز عرضه مواد دخانی و قلیان هستند، ابتدا تذکر و اخطار می دهیم و در صورت عدم جمع آوری قلیان و ادامه فعالیت، آنها را پلمپ می کنیم و تا کنون از حدود ۸ هزار مورد از اماکن کشور، تعهد گرفته شده است.

سیاری یکی از مواد قانونی و مصوبات ستاد کشوری پیشگیری و کنترل دخانیات را عدم ارائه دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال و ممنوعیت مصرف آن در اماکن عمومی عنوان کرد و افزود: قانون و اعمال آن ممکن است متفاوت باشد زیرا ما مردم قانون گریزی هستیم و باید اول قانون را بدانیم و به آن عمل کنیم اما این تقاضا باید از سوی مردم مطرح شود.

 

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو