Logo of a company

برخی عابر بانک‌ها همچنان تا ۵۰۰ هزار تومان پول می‌دهند

برخی از بانک‌ها بدون توجه به بخشنامه بانک مرکزی، سقف برداشت روزانه از خودپردازهایشان را همچنان ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌اند.

بانک‌ها همچنان سقف برداشت روزانه از عابر بانک‌های خود را ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته اند و بدون توجه به تذکرات و دستورالعمل بانک مرکزی همچنان این سقف پرداخت را حفظ کرده اند. البته فارغ از بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر تعیین سقف ۲۰۰ هزار تومانی برداشت روزانه از خودپردازها، نیازهای مشتریان و مراجعان به خودپردازها بانک‌ها را به انجام این کار وادار کرده است.

این در حالی است که بانک مرکزی در ایام تعطیلات نوروزی امسال طی بخشنامه ای سقف برداشت روزانه از خودپردازهای بانکی را به ۵۰۰ هزار تومان افزایش داد، اما پس از تعطیلات، بانک ها باید این رقم را به حالت قبل باز می گرداندند که البته چنین نشد و برخی از آنها همچنان همان رقم ۵۰۰ هزار تومان را اعمال می کنند.

در روزهای پایانی سال گذشته مانند سال‌های قبل، تراکم و حجم برداشت از دستگاه‌های عابر بانک به شدت افزایش یافته بود و برخی از بانک‌ها قادر به ارائه درست خدمات به مشتریان نبودند و صف های طولانی در مقابل خودپردازهای برخی از بانک ها تشکیل شده بود.

بر این اساس بانک مرکزی سقف برداشت در هر شبانه روز از عابر بانک ها را تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داد و اعلام کرد که بانک ها در صورتی که تمایل داشته باشند می توانند سقف برداشت وجه نقد از عابر بانک های خود را به مشتریانشان از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان تا پایان تعطیلات سیزده روزه نوروز افزایش دهند.

برخی از بانک ها سقف برداشت روزانه را از روز چهاردهم فروردین ماه یعنی پایان مهلت مقرر به حالت قبل بازگرداندند، اما برخی از آنها تاکنون همچنان همان مبلغ ۵۰۰ هزار تومان را حفظ کرده اند و به مشتریانشان تا سقف ۵۰۰ هزار تومان سرویس می دهند.

دارندگان کارت های بانکی برخی از بانک های بزرگ می توانند با کارت و استفاده از دستگاه خودپرداز همان بانک تا سقف ۵۰۰ هزار تومان برداشت نمایند. به عبارت دیگر در برخی از بانک ها هنوز ابلاغیه مهلت گذشته بانک مرکزی اجرایی است.

فازغ از این موضوع که برخی بانک ها دستورات مربوطه را اجرا کرده اند یا خیر، باید به این موضوع که افزایش سقف برداشت از خودپردازها با توجه به وضعیت تورم، گرانی ها، قیمت کالاها و غیره یک نیاز است، توجه شود. در اصل موضوع ناکافی بودن مبالغ قابل برداشت از دستگاه های خودپرداز بانکی و انتقال کارتی وجوه، به شدت مورد نیاز است و بارها از سوی مردم مطالبه شده است.

آخرین مصوبه مربوط به مبلغ برداشت از طریق دستگاه های خودپرداز بانکی ۷ سال پیش ابلاغ شده و همان مبلغ ۲۰۰ هزار تومان است. طی سال‌های اخیر با وجود نیاز شدید به افزایش این مبلغ تغییری در آن صورت نگرفته، این در حالی است که قرار بود بانک مرکزی یک بازنگری در این زمینه داشته باشد و مبلغ آن را به ۴۰۰ هزار تومان در روز افزایش دهد.مهر