Logo of a company

توجه به ارزش‌ها، نقش بنيادين در تحول و سلامت نظام اداري دارد

یک پژوهشگر کشور و استاد دانشگاه ضرورت توجه به ارزش ها در سازمان ها را یادآور شد و گفت: ‌توجه به ارزش‌ها، نقش مهم و بنيادين در تحول و سلامت نظام اداري دارد.

دکتر مسعود قربان حسینی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: یکی از ارزش ها، ایجاد نظم و انضباط در محیط کاری است، مديري که بخواهد نظم و انضباط را بر سازمان تحت امرش حاکم کند، مي‎تواند از اين اصل مديريتي استفاده کند.

وی که از متخصصان و صاحبنظران حوزه مدیریتی کشور است، اظهار کرد: ارزشيابي از عملكرد كاركنان و قدرداني شايسته از آنان و همچنين تنبيه افراد متخلف، باعث تشويق افراد متعهد و وظيفه‌شناس در سازمان و اصلاح رفتار متخلفان مي‌شود.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی ساوه گفت: ملایمترین نوع تنبیه اخطار شفاهی است، این شیوه توبیخ زمانی اثربخش است که در موقعیتی غیر رسمی وخصوصی انجام شود و مدیر باید با دادن اطلاعات روشن درباره مقرراتی که نقض شده و دشواریهایی که این تخلف پدید آورده است کار را آغاز کند.

این صاحب نظر حوزه مسایل مدیریتی افزود: دومین اقدام در تنبیه گام به گام اخطار کتبی است که در واقع نخستین گام رسمی در جریان تنبیه به شمار می آید، زیرا اخطار کتبی در پرونده رسمی متخلف نگهداری می شود.

وی تعلیق یا اخراج موقت را یکی دیگر از انواع تنبیه ها دانست و اظهار کرد: این روش اغلب زمانی به کار گرفته می شود که گامهای پیشین نتیجه ای نبخشیده باشد.

قربان حسینی، کاهش درجه و اخراج را از دیگر شیوه های تنبیه کارکنان خاطی دانست.

این پژوهشگر کشور و استاد دانشگاه یادآور شد: برقراري نظم و انضباط اداري به مديري نياز دارد که خود الگوي نظم و انضباط باشد؛ مديري که بخواهد سازمانش از بي نظمي به دور بماند و نظم و انضباط در محيط کار حاکم باشد بايد خود نمونه يک انسان منضبط باشد.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی ساوه یادآور شد: اگر مديري وقت شناس نباشد، در وقت معين در محل کار حاضر نشود، نمي‎تواند خواستار رعايت نظم و انضباط در سازمانش توسط کارمندان باشد.

این صاحب نظر حوزه مسایل مدیریتی در ادامه نقش نيروي انساني بر سلامت سازماني را یادآور شد و گفت: با اصلاح نظام حقوق و دستمزد می توان نيازهاي مادي و معيشتي كاركنان را برطرف کرد و نیز با اجرای برنامه‌هاي آموزشي- تربيتي زمينه‌هاي تحول دروني و پيشرفت معنوي كاركنان را فراهم آورد.

وی بیان کرد: با اعمال رويه‌هاي عادلانه در توزيع جبران خدمات و برخورد عادلانه در روابط متقابل شخصي و احترام به كاركنان، مي‌توان زمينه بهبود عملكرد و ارتقاي خلق و خوي كاري كاركنان در محيط كار را فراهم آورد.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی ساوه ادامه داد: در انتخاب و واگذاري امور اداري به اشخاص بايد صلاحيت و شايستگي آنها براي تصدي مشاغل، رعايت گردد، يكي از عوامل مؤثر بر اصلاح رفتار كاركنان، روش زندگي مديران عالي سازمان‌ها و رهبران جامعه است، به همين دليل اسلام بر ساده ‌زيستي مسئولان و خانوادة آنها تأكيد مي‌ورزد.

قربان حسینی گفت: با توجه به نقش محوري مردم در سلامت نظام اداري بايد زمينه‌هاي مشاركت آنان در سياست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاري و اداره امور جامعه فراهم آيد.

این پژوهشگر کشور و استاد دانشگاه یکی دیگر از لوازم دستیابی به نظم و انضباط اداری را «تفویض اختیار» ذکر کرد و افزود: مدیری که بخواهد نظم و انضباط را بر سازمان تحت امرش حاکم کند می‎تواند از این اصل مدیریتی بهره جوید.

وی بیان کرد: یک مدیریت لایق و شایسته با رعایت به کارگیری اصول مدیریت صحیح می‎تواند برای اینکه بار سنگین اداره یک مجموعه تا حدودی از دوشش برداشته شود بخشی از وظایف خود را به همکارانش واگذار‎کند.

قربان حسینی گفت: با این کار مدیر انگیزه همکاری در افراد مجموعه بیشتر و بازدهی کار بالا می‏رود و هم عده‏ای از کارگزاران شیوه مدیریت را تجربه می‎کنند و نیز دستیابی به نظم و انضباط اداری فراهم و آسان‎تر صورت می‎پذیرد.