ثبات بازار ارز دستاورد ارزشمندی است 
چاپ 

ثبات بازار ارز دستاورد ارزشمندی است

rrrrrrرئیس کل بانک مرکزی:بازار ارز در سال ۹۴ به علت مدیریت بانکی از ثبات برخوردار بود که دستاورد ارزشمندی است.

ولی الله سیف که در بیست و ششمین همایش سیاست های پولی و ارزی سخن می گفت ، افزود: متوسط قیمت دلار در سال ۹۴ سه هزار ۴۵۰ تومان بود که نسبت به سال قبل از ان ۵.۲ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد : شکاف نرخ دلار آزاد و دولتی با ۷ میز یک دهم درصد کاهش به ۱۶ ممیز شش دهم درصد رسید است.

سیف گفت : این شکاف در حال حاضر۱۳ ممیز ۳ درصد است و این ثبات در حالی به وجود آمده که پارسال کاهش بی سابقه قیمت نفت را شاهد بودیم .

رئیس کل بانک مرکز افزود: این دستاورد بدون فشار حاصل شد و نتیجه مقاوم سازی اقتصاد داخلی در مقابل بحران های خارجی است.

*تشکیل کارگروه دراستانها برای تحرک بخشی به تولید و اشتغال

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برای تحرک بخشی به تولید واشتغال کارگروهی دراستانها تشکیل شده است تا واحدهای کوچک و متوسط را برای دریافت تسهیلات به بانکها معرفی کنند.

ولی الله سیف افزود: امسال برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برنامه های مختلفی داریم که یکی از آنها تشکیل کارگروه در استانهاست.

وی ادامه داد: بانک مرکزی در سالهای گذشته هدف مستقیم تحریم بوده و باید با اهداف اقتصاد مقاومتی آشنا باشد و در تنظمیم و اجرای سیاستهای طولی و عرضی تاکید کند.

رئیس کل بانک مرکزی کاهش تورم ، ثبات بازار ارز و تامین مالی بنگاه های تولیدی و بنگاه های خود را از جمله اهداف تعیین شده بانک مرکزی در سال جاری دانست .

وی ادامه داد: بانک مرکزی در تنظیم سیاستهای ارزی کار ساز، ۹ طرح تعریف کرده است که پنچ تای آنها جزء طرحهای اولویت دار است.

رییس کل بانک مرکزی اقداماتی از جمله بازنگری مربوط به ممنوع الخروجی بدهکاران بانکی که در زمینه تولید فعال بوده اند ،‌استمهال بدهی های غیر جاری به بانکها ،‌ مستثنی شدن کلیه بنگاه های کوچک و متوسط از بدهی های غیر جاری و چک های برگشتی ،‌اولویت برای تامین مالی طرحهای تامین مالی که ۶۰ درصد پیشرفت داشته اند ،‌انتشار اوراق رهنی ، پرداخت تسهیلات ساخت در بافتهای فرسوده از صندوق سپرده یکم ، امکان خرید مسکن بدون سپرده گذاری قبلی ، ارائه ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای طرح تعویض ۶۰ هزار خودروی فرسوده از مهمترین برنامه های بانک مرکزی در سال جاری دانست.

*پایدارسازی تورم تک رقمی برنامه جدی بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی که در بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی سخن می‌گفت پایدارسازی تورم تک رقمی را از اولویت های اصلی بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی عزم جدی دارد تا با تداوم سیاست های انضباطی در جهت تقویت ثبات اقتصاد کلان، تورم را در محدوده تک رقمی حفظ و شرایط را برای ارتقای اطمینان سرمایه گذاران فراهم کند.

ولی اله سیف با بیان اینکه در میان شقوق مختلف سیاست های اقتصادی، بانک مرکزی متولی سیاست پولی است که سیاست های ارزی و اعتباری نیز در ذیل آن تعریف می شود گفت: سیاست پولی به طور طبیعی اهداف متنوعی را دنبال می‌کند که در این میان حفظ ثبات قیمت ها مهمترین هدف سیاست‌پولی به شمار می‌آید. اما در کنار ثبات قیمتها به عنوان هدف اصلی، سیاست پولی باید به حفظ رشد اقتصادی و همچنین توازن بخش خارجی اقتصاد نیز توجه داشته باشد.

 

سیف با بیان اینکه در سال‌های اخیر حفظ ثبات مالی نیز به یکی از اهداف مهم سیاست پولی تبدیل شده است افزود: با این وجود، دستیابی همزمان به تمامی این اهداف ممکن و مقدور نیست و پیچیدگی سیاستگذاری بانک مرکزی زمانی بیشتر خواهد شد که این اهداف در تقابل با یکدیگر قرار می‌گیرند. بر همین اساس بانک مرکزی در دولت تدبیر و امید تلاش کرده است در اعمال سیاست پولی، با اولویت بندی اهداف اقتصادی متناسب با مقتضیات زمانی، در جهت دستیابی به بهترین عملکرد اقتصادی ممکن حرکت کند.وی افزود: کنترل تورم اولویت اصلی و تامین رشد اقتصادی، ثبات مالی و توزان بخش خارجی از اهداف اصلی بانک مرکزی است. اما طبیعی است با توجه به محدودیت‌های شرایط محیطی اقتصاد و امکان بروز تکانه های مختلف اقتصادی، لزوماً هر یک از نتایج به تنهایی بهترین نباشد.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو