جابری انصاری در نشست خبری/تنش اولویت اول سعودی/ موضوع حج را با حداکثر خویشتنداری دنبال کردیم 
چاپ 

جابری انصاری در نشست خبری/تنش اولویت اول سعودی/ موضوع حج را با حداکثر خویشتنداری دنبال کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دولت عربستان تشدید تنش و درگیری‌ها در منطقه را به‌عنوان اولویت خود انتخاب کرده است، گفت: جمهوری اسلامی موضوع حج را با حداکثر خویشتنداری دنبال کرده است.

حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با بیان اینکه هر گونه اقدام در جهت امنیت منطقه، منوط به ایجاد توافق بین کشورهای منطقه است، گفت: توافق اساسی در زمینه مشکل تروریسم و افراط گرایی و ضرورت برخورد همه جانبه با این پدیده باید از سوی همه کشورهای منطقه صورت گیرد.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به کارشکنی های سعودی ها در حج و مواضع تند مقامات عربستان علیه ایران، تا چه زمانی پاسخ جمهوری اسلامی به سعودی ها مسالمت آمیز خواهد بود؟ گفت: موضوع حج در مسیر خودش دنبال شده، اما متاسفانه با ادامه کارشکنی عربستان سعودی، مسائل اساسی مرتبط با امنیت و نقل و انتقال حجاج ایرانی و صدور روادید برای آنها، عملا دچار مشکل شده است.

 

جابری انصاری ادامه داد: بر اساس اینکه حج یک فریضه واجب اسلامی است، وظیفه دولت جمهوری اسلامی پیگیری انجام این فریضه بوده است و تاکنون با حداکثر خویشتنداری این موضوع را دنبال کردیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: عربستان اگر تغییری در رویه خود انجام ندهد، مسئول بستن راه حجاج ایرانی و انجام فریضه واجب اسلامی خواهد بود.

 

وی تاکید کرد: بنا نیست جمهوری اسلامی در زمین طرف مقابل خود بازی کند. امروز دولت عربستان تشدید تنش و درگیری ها در منطقه را به عنوان اولویت خود انتخاب کرده، اما جمهوری اسلامی به دنبال گسترش همکاری ها و ایجاد ثبات و آرامش در منطقه پیرامونی خود است.

 

وی با اشاره به اینکه این سیاست با حفظ عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران دنبال می شود، تصریح کرد: اظهارنظر درباره ملت ایران چیزی است که از همین نوع نگاه نشات گرفته که تروریسم تکفیری را در منطقه ایجاد می کند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: این ادبیات ناپاک مغزهای معلول است که منشاء افراط گرایی در منطقه بوده و قتل های بی رویه ای را ایجاد کرده است، ادامه این اظهارات برای جهانیان اثبات خواهد کرد که تفکرات تکفیری از کجا نشات می گیرد.

 

جابری انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۱۱ کشور در ترکیه یک رزمایش مشترک برگزار می کنند و موضع جمهوری اسلامی ایران در این باره چیست؟ گفت: موضع ویژه ای در این باره نداریم، اما موضع ثابت همیشگی ما درباره تحولات امنیتی منطقه این است که امنیت منطقه بر عهده کشورهای منطقه است.

 

وی افزود: بدون توافق و سیاست اجماعی بین کشورهای منطقه برای رویارویی با تروریسم امکان برقراری امنیت و ثبات در منطقه فراهم نمی شود.

 

جابری انصاری ادامه داد: هرگونه اقدام در جهت ایجاد امنیت در منطقه منوط به توافق بین کشورهای منطقه در زمینه مشکل افراط گرایی و ضرورت برخورد همه جانبه و متحد با این پدیده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای بعیدی نژاد عنوان کرده که گشایشی در سیستم بانکی کشور بعد از اجرای برجام و در روزهای اخیر اتفاق افتاده است، افزود: اقدامات اقتصادی و تجاری زمان بر است و با سرعت آرام اتفاق می افتد.

 

وی افزود: آنچه که در حال جریان است، از همه اقدامات دیپلماتیک، آغاز حل مشکلات موجود است که باید تکمیل شود.

 

جابری انصاری ادامه داد: در مسیر درست در حال حرکت هستیم و مجموعه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مسیر استفاده از نتایج و پیامدهای توافق برجام درباره اقتصاد ملی در جریان است.

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: طی روزهای اخیر بخشی از بدهی های دولت هند به جمهوری اسلامی ایران از طریق شبکه بانکی پرداخت شده و باقی اقساط نیز پرداخت خواهد شد که البته درباره بدهی کشورهای دیگر نیز به مرور این اقدام نتیجه بخش خواهد بود.

 

وی درباره موضع جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم در عراق عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره از بازگرداندن امنیت به کشورهای عراق و سوریه حمایت می کند و هر اقدام و کمک ایران منوط به درخواست رسمی دولت های آنها و در چارچوب درخواست آنها صورت خواهد گرفت.

 

جابری انصاری در پاسخ به سوالی درباره اخبار مبنی بر کشته شدن سرکرده طالبان نیز گفت: مراجع ذیربط جمهوری اسلامی ایران این ادعا که چنین فردی از سمت مرز ایران وارد پاکستان شده باشد را رد می کنند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: درباره این خبر، کشورهای مختلف اظهارنظر کرده اند و جمهوری اسلامی ایران نیز از هرگونه اقدامی در جهت صلح در افغانستان استقبال می کند.

 

وی درباره تاثیر سفر نخست وزیر هند به ایران در حوزه دیپلماسی توضیح داد: سفر نخست وزیر هند به ایران که از دیروز آغاز شده است، سفر مهمی بوده و این اهمیت به روابط تاریخی دو کشور نقش جهانی و هدفگذاری این سفر به خصوص در حوزه انرژی برمی گردد.

 

جابری انصاری گفت: تا قبل از تحریم ها، ایران دومین کشور تامین کننده انرژی هند بود که در دوران پسابرجام این جایگاه دوباره گسترش پیدا کرده و در دستور کار قرار می گیرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه  عنوان کرد: قرار است در این سفر ۱۴ سند در جنبه های مختلف به ویژه اقتصادی امضا شود.

 

وی با اعلام اینکه همزمان با سفر نخست وزیر هندوستان به ایران، سفر رئیس جمهور افغانستان به تهران نیز امروز رقم خواهد خورد، افزود: اجلاس سه جانبه رؤسای جمهوری ایران و افغانستان و نخست وزیر هند با مرکزیت بندر چابهار که نقش مهمی در تبادلات بین سه کشور خواهد داشت، برگزار می شود، امیدواریم این اجلاس منشاء گسترش همکاری های سه جانبه باشد.

 

جابری انصاری گفت: مجموعه این سفرها، توافقات دو جانبه و اجلاس سه جانبه و نیز توافق درباره بندر چاربهار نتیجه اقتصادی و توسعه ای برای هر سه کشور در پی خواهد داشت.

 

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضع ایران به برگزاری نشست برقراری صلح در افغانستان به پیشنهاد روسیه گفت: ایران از هر اقدامی در جهت گسترش امنیت در افغانستان حمایت می کند. اگر این پیشنهاد مورد توجه دولت افغانستان و کشورهای منطقه باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز از آن استقبال خواهد کرد.

 

عمده اجلاس گروه تماس سوریه به تکرار مواضع قبلی پرداخت

 

وی درباره اجلاس اخیر گروه تماس بین المللی برای سوریه در وین اظهار کرد: در این اجلاس هیاتی از سوی جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر امور خارجه شرکت کرد، اما بخش عمده اجلاس صرف تکرار مواضع قبلی شد.

 

جابری انصاری افزود: بارها تکرار کردیم که اگر اولویت، مبارزه و رویارویی با تروریسم است، کشورهای مختلف منطقه باید مجموعه اقدامات خود را با این اولویت تنظیم کنند و چون این اجماع وجود نداشته و برخی کشورهای منطقه برای وصول منافع خود از تروریسم به عنوان ابزار استفاده می کنند، راه حل سیاسی برای سوریه فراهم نشده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: در اجلاس وین این نگاه و طرح دیدگاه های تکراری بخش عمده اجلاس را به خود اختصاص داد. از این رو، سند اجلاس هم تحول جدیدی در خود نداشت ولی مهم اجرای این اسناد است.

 

وی ادامه داد: در مجموع رایزنی های خود با همه کشورهای جهان این مسیر را دنبال می کنیم که اولویت ها مشخص و بر اساس آن برنامه ریزی و جدول زمان بندی در نظر گرفته شود.

 

جابری انصاری درباره نمایشگاه هولوکاست در تهران گفت: برگزارکنندگان این نمایشگاه، غیردولتی و گروه های مردم نهاد بودند که صراحتا عنوان کردند هدفگذاری آنها هولوکاستی است که هم اینک علیه مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در جریان است.

 

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما به عنوان دولت، برگزارکننده این نمایشگاه نیستیم، اما برگزارکنندگان آن مخالفت با هولوکاست جاری در سرزمین های اشغالی و ظلمی که بر مردم فلسطین می شود را هدف خود اعلام کردند.

 

وی درباره اینکه برخی کشورهای حامی تروریست از اجرای طرح «ب» در سوریه که واگذاری تسلیحات جدید به معارضان سوری است، خبر دادند و موضع جمهوری اسلامی ایران در این باره چیست؟ پاسخ داد: تشدید بحران سوریه، نتیجه اجرای طرح های الف، ب، ج و د کشورهایی مانند عربستان است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: کشوری که در تشدید این بحران و حرکت آن به سمت بحران حل نشدنی و منشاء بی ثباتی در منطقه شده است، دولتی است که تاثیر اساسی در پرورش تروریسم داشته و دارد.

 

جابری انصاری عنوان کرد: حل سیاسی بحران سوریه، تنها راه حل فرارو است که عملی شدن آن منوط به اهتمام کشورهای منطقه به مسئله افراط گرایی و مبارزه با آن است.

 

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در این باره موضع شفاف دارد و معتقد است که ادامه راه حل های قبلی تنها به گسترش بی‌ثباتی منجر خواهد شد.

 

قطعا حقوق ملت ایران از آمریکا پس گرفته می شود

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود که پرونده پترسون دو بعد از پرونده پترسون یک که منجر به بلوکه شدن دارایی های ایران توسط آمریکا شد، از سوی این دولت در حال پیگیری است. چه اقداماتی برای جلوگیری از تکرار این اقدامات صورت گرفته است، توضیح داد: کلیه تدابیر برای جلوگیری از تکرار این اتفاق در دستور کار است.

 

جابری انصاری گفت: اقدامات آمریکا نوعی راهزنی بین المللی است، اما بدون شک با اقداماتی که در حال انجام است، حقوق ملت ایران به طور کامل بازپس گرفته خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: امیدواریم دولت ایالت متحده در لایه های متعدد و پی در پی اقداماتی که بر علیه منافع ایران انجام می دهد، اضافه نکرده و با تدابیری که اتخاذ می کند امکان تکرار چنین اقدامات را فراهم نکند. آنچه تاکنون اتفاق افتاده، نقض قوانین بین المللی است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش جمهوری اسلامی ایران به تظاهراتی که در کشور فرانسه در حال شکل گیری است گفت: اصول ثابتی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و آن این است که در اصول داخلی کشورها دخالت نمی کنیم، اما از حقوق ملت ها بر اساس قوانین و حق طبیعی آنها دفاع می کنیم.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران برای عملی کردن سیاست خود در مسئله فلسطین چه گام هایی برخواهد داشت، گفت: مسائل داخلی موجود بین ملت های منطقه منوط به راه حل سیاسی و توافق بین جریان های سیاسی است، اما مسئله فلسطین مسئله ای است که نتیجه اشغال این سرزمین توسط رژیم صهیونیستی و شکل گیری یک دولت غاصب و نیز نفی حقوق پایه ای و اساسی یک ملت است.

 

جابری انصاری ادامه داد: در روند گفتگوهای صلحی که در دو دهه اخیر درباره مسئله فلسطین انجام شده، حداقل حقوق ملت فلسطین نیز به آنها داده نشده از این رو، روند صلح بر مبنای تبعیض نژادی با بن بست اساسی مواجه شده که در نتیجه از مذاکرات صلح چیزی باقی نمانده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: حل مساله فلسطین منوط به رفع اشغال و به رسمیت شناختن حقوق پایه ای این ملت است. جمهوری اسلامی ایران نیز از حقوق ملت فلسطین در جهت حقوق اساسی آنها حمایت کرده و در این مسیر حامی همه راه های مشروعی است که آنها به کار می گیرند.

 

وی درباره پیشنهاد تاسیس دفتر اتحادیه اروپا توسط خانم موگرینی، گفت: در سفر خانم موگرینی به ایران و در گفتگوهای دیگر، گسترش همکاری های همه جانبه بین ایران و اتحادیه اروپا مورد رایزنی و تبادل نظر قرار گرفته است که در این بین یکی از درخواست های اتحادیه اروپا، داشتن دفتر در تهران است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: این امر منوط به پیگیری های قانونی و موافقت جمهوری اسلامی ایران است که اگر اقدامی در این باره صورت گیرد، به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

 

جابری انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در زمان سفر رئیس جمهور کرواسی به ایران از سوی برخی کاربران مجازی در ایران به صفحه شخصی وی حملات زیادی صورت گرفت و آیا در این باره از سوی دولت کرواسی اعتراضی مطرح شده، وزارت امور خارجه این موضوع را پیگیری کرده یا نه؟ گفت: متاسفانه گاهی در مناسبت های مختلف در صفحات مجازی این اتفاق رخ می دهد که شایسته اخلاق و ادب ملت ایران نیست و موجب خدشه‌دار شدن وجهه ملت ایران بوده که پذیرفتنی نمی باشد.

 

وی گفت: سفر رئیس جمهور کرواسی به ایران، سفر بسیار موفقی در جنبه های مختلف بود که منجر به امضاء سند همکاری های جامع شد و البته هیئت بزرگ اقتصادی همراه وی بود که در شرایط جدید جمهوری اسلامی ایران این مراودات در حال شکل گیری است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدواریم با توجه اقشار مختلف ملت و فعالان مجازی این اقدامات تکرار نشود.

 

جابری انصاری گفت: باید از زمینه فرهنگی و تربیتی به این مسئله نگاه کنیم، شاید امکان اینکه دستورالعملی در این باره صادر شود، سخت به نظر برسد. بنابراین همه از جمله وزارت امور خارجه در ترویج این فرهنگ نقش داریم.

 

وی عنوان کرد: از فعالان مجازی می خواهم در حد و اندازه، قواره، ادب و فرهنگ ایرانی ظاهر شوند تا شاهد شکل گیری این پدیده ها نباشیم.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پرداخت باقی مانده بدهی های هندوستان به ایران گفت: یکی از دستور کارهای بین ایران و هند این مسئله است، در آستانه سفر نخست وزیر هند به ایران، بخشی از بدهی های دولت هندوستان به کشورمان به حسابهای بانکی ایران پرداخت شده و درباره بقیه اقساط هم دولت هندوستان بر اساس توافقات دو کشور در فاصله نه چندان طولانی بدهی خود را پرداخت خواهد کرد.

 

کماکان ۴ دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان را زنده می دانیم

 

جابری انصاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده که مدارکی موجود است که حاکی از زنده بودن حاج احمد متوسلیان است، آیا این خبر درست است یا نه؟ گفت: ۴ دیپلمات ایرانی در سال ۶۱ در خاک لبنان و در منطقه ای که در سیطره رژیم صهیونیستی بوده است ربوده شده اند، هر ۴ نفره زنده بوده و در شرایط آرام در منطقه بدون درگیری گرفته و تحویل رژیم صهیونیستی شدند.

 

وی گفت: این همه شواهد و قرائن حاکی از آن است که هرگونه امری خلاف این شواهد باید بینات قاطع داشته باشد. تا زمانی که عدله اثبات کننده وضعیت دیگری ارائه نشود، طبیعی است که ۴ دیپلمات را با همان وضعیت زنده بودن تلقی می کنیم و مسئولیت هر حادثه ای برای آنها متوجه رژیم صهیونیستی است. ‌

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آمریکا سامانه موشکی خود را علیه جمهوری اسلامی ایرانی در رومانی عملیاتی کرده است، عنوان کرد: هرگونه اقدامی که متضمن توجه دادن تهدید به سمت ایران باشد، نامطلوب است.

 

جابری انصاری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تهدیدی علیه هیچ کشوری نبوده بلکه هدف انواع توطئه ها بوده است، گفت: سیاست نظامی ایران مبتنی بر دکترین دفاعی برای حفظ امنیت جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه اقدامی از سوی دولت هایی که منشاء تهدیدهای مکرر علیه منافع ملت ایران بودند، برای گم کردن مسیر صحیح حوادث به شمار می رود.

 

وی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران، گسترش همکاری های کشورهای جهان در مسیر منافع مشترک دولت ها است و هیچ تهدیدی را علیه هیچ کشوری نمایندگی نمی کند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: برنامه موشکی ایران مبتنی بر ملزومات دفاعی است و بر اساس امنیت کشور تنظیم می شود که امکان هماهنگی آن با هیچ کشور دیگری وجود ندارد.

 

جابری انصاری در پاسخ به سوال مهر در خصوص سفر آتی وزیر امور خارجه کشورمان به اروپای مرکزی و جزئیات این سفر، گفت: در مجموعه سفرهای دیپلماتیک به زودی آقای ظریف به کشورهای لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند سفر خواهند کرد که این سفر ۵ روزه در هفته آینده شامل مجموعه رایزنی های دیپلماتیک، سخنرانی ها و دیدارهای مختلف است.

 

وی یادآور شد: در پی این سفر نیز سفر دیگری به برخی کشورهای دیگر انجام خواهد شد که به موقع لازم به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران، گسترش همکاری ها با همه کشورهایی است که حاضر به تعامل مشترک و برابر با ما هستند.

 

در جریان بودن رسیدگی به پرونده جاسوس آمریکایی-لبنانی

 

وی در پاسخ به آخرین وضعیت پرونده «نزار زاکا» که چندی پیش در یکی از کنفرانس های ارتباطات در کشورمان حضور یافت اما به دلیل برخی همکاری ها با دولت آمریکا دستگیر شد، گفت:‌ پرونده وی یک پرونده قضائی است و اطلاعات آن در حد امکان اعلام شده است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: در چارچوب روابط خوبی که با دولت لبنان داریم، درخواست های لبنان را در این باره شنیده ایم ولی موضوع پرونده وی قضائی است.

 

جابری انصاری تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند برای تسریع در رسیدگی به این پرونده اقدام شود اما حکمی که توسط مرجع قضائی اعلام می شود، حکم نهایی خواهد بود و ما در آن دخالت نخواهیم کرد.

 

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو