دانش رسانه ای روابط عمومی ها نیازمند بازتعریف است 
چاپ 

دانش رسانه ای روابط عمومی ها نیازمند بازتعریف است

یک کارشناس ارشد حوزه رسانه و روابط عمومی، ضرورت توجه روابط عمومی ها به دانش رسانه ای را یادآور شد و گفت: دانش رسانه ای برگ برنده ای است در حوزه روابط عمومی که برترین های این حوزه به آن مجهز هستند.

مهندس مجید ملازاده به مناسبت هفته ارتباطات و روابط عمومی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در دنیای کنونی که عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات است، روابط عمومی ها را که واحدی تخصصی و قلب تپنده هر سازمانی است را نمی توان با سیستم سنتی اداره کرد.

وی که حدود دو دهه فعالیت کاری در واحدهای مختلف روابط عمومی و رسانه را در روزمه کاری دارد، با اشاره به اینکه روابط عمومی ها و رسانه ها نیازمند مخاطب شناسی هستند، تصریح کرد: وقتی دانش رسانه ای در مسئولان و کارکنان روابط عمومی به حداقل ممکن می رسد، این مهم باعث ریزش مخاطبان شده و باعث می شود که تولیدات رسانه ای باکیفیت از سوی آن مجموعه در اختیار مخاطب قرار نگیرد.

*** دانش رسانه ای یکی از نیازهای روابط عمومی ها

مهندس ملازاده در عین حال گفت که داشتن دانش رسانه به عنوان یكی نیازهای روابط عمومی ها به تنهایی كافی نیست و مدیران و دست اندرکاران این واحد باید از مهارت های لازم بهره مند باشتند تا اطلاعات درست و مبتنی بر نیاز مخاطب تولید و انتشار دهند.

این متخصص رسانه ای کشور و صاحب نظر در حوزه روابط عمومی، اظهار کرد: ما چشم اندازهای خود را با استفاده از ساختار دانش خود می سازیم و برای ساختن ساختارهای دانش به ابزار و مواد اولیه نیاز داریم، که این ابزارها، مهارت های ماست و ماده اولیه آن هم اطلاعات به دست آمده از رسانه ها و دنیای واقعی است.

وی دانش رسانه ای را مجموعه ای از چشم اندازها دانست که بطور فعالانه برای قرار گرفتن در معرض رسانه از آنها بهره برداری می کنیم تا معنای پیامهایی را که با آنها مواجه می شویم، تفسیر کنیم.

این کارشناس ارشد حوزه رسانه و روابط عمومی در ادامه افزود: امروز بر خلاف گذشته از اطلاعات نباید به مخاطب رسید بلكه از مخاطب باید به اطلاعات رسید و لازمه این كار هم شناخت مخاطب است.

*** روابط عمومی و رسانه مکمل یکدیگرند

مهندس ملازاده با بیان اینکه روابط عمومی و رسانه مکمل هم هستند، اظهار کرد: امروزه درصد قابل توجهی از اطلاعات استفاده شده در رسانه‌ها، از منبع روابط عمومی‌ها تأمین می‌شود.

وی افزود: همانطور که هر مطلبی از سوی روابط عمومی دستگاه ها نمی‌تواند یک خبر خوب برای رسانه باشد، سیاست‌های کلی دستگاه‌های دولتی نیز محدودیت‌هایی را برای مسئولان روابط عمومی ایجاد می‌کند که البته می‌توان با حذف بوروکراسی‌های زائد و در اختیار قرار دادن اطلاعات، رسانه را با منابع علمی و کارشناسی تغذیه کرد.

کارشناس ارشد حوزه رسانه و روابط عمومی با بیان اینکه رسانه ها و روابط عمومی ها مکمل و در عین حال از یکدیگر تاثیرپذیر هستند، گفت: به همان میزان که روابط عمومی ها برای اطلاع رسانی و پوشش اخبار سازمانی خود به رسانه ها محتاج هستند، آنها نیز به این نهاد به عنوان یکی از مهمترین تکیه گاه ها و ابزار لازم رسانه ای خود نیاز دارند.

مهندس ملازاده نهادینه نشدن جایگاه روابط عمومی و بی توجهی برخی مدیران اجرایی را از آسیب های جدی فرا روی فعالیت روابط عمومی ها دانست و اظهار کرد: البته این مهم نیز تا حدود زیادی بستگی به عملکرد و کارامدی مسئولان خود روابط عمومی ها نیز بستگی دارد.

وی روابط‌عمومی را آئینه‌ای برای یک سازمان دانست و گفت: روابط‌عمومی از آنجا که بازه محدودی ندارد و در حوزه های مختلف می‌تواند فعال باشد، لذا باید از خود انعطاف نشان دهد، به همین دلیل بسته به وظایف و مسئولیت‌های متفاوتی که به‌عهده می‌گیرد تعریفش هم متفاوت می‌شود.

این فعال رسانه ای کشور افزود: به طور مثال، تعریف روابط‌عمومی دولتی با غیردولتی متفاوت است، همچنین ذکر این نکته مهم است که روابط‌عمومی علاوه بر علم بودن یک هنر هم هست.

*** ارتقاء جایگاه روابط عمومی ها در سالهای اخیر

مهندس ملازاده یادآور شد: در سال های اخیر جایگاه روابط عمومی ها بهبود پیدا کرده است و پایگاه درخور توجهی را کسب کرده اما کافی نیست و هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده اند.

کارشناس ارشد حوزه رسانه و روابط عمومی گفت: روابط عمومی‌ها برای اطلاع رسانی و ارتباط با مشتریان، مخاطبان و افکار عمومی، به ابزارهایی نیاز دارند که مهم‌ترین آنها رسانه است.

وی افزود: تسلط رسانه‌ها به ویژه مطبوعات بر اقدامات انجام شده سازمان‌ها و نهادهای دولتی، با نگاه کارشناسی بسیار ضروریست و در جلوگیری از گسترش شایعه مؤثر است.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو