Logo of a company

سخنگوی ناجا /مجری “من و تو” منع ورود به کشور نداشته است

سردار سعيد منتظرالمهدی سختگوی ناجا در نشست خبری خود كه امروز(شنبه) برگزار شد در خصوص كليپ هايی كه در فضای مجازی منتشر شدند،وضعیت خاوری،ورود مجری شبکه من و تو به ایران،گشت نامحسوس و……توضیحاتی را ارایه کرد.

وی در پاسخ به سوال ناصر یمین مردوخی کردستانی پیشکسوت اصحاب  رسانه و سردبیر شبکه های خبری طوفان نیوز و یمین نیوز در خصوص نيروهای گشت نامحسوس گفت: تمامی نيروهای گشت نامحسوس از كادر مجرب پليس هستند واز ديرباز تا كنون گشت های نامحسوس حضور دارند و محسوس نیستند، اما اين طرح، یک روش جدید است که در تهران شروع به کار کرده است.

سخنگوی ناجا اجرای اين طرح را در بسياری از كشورها مرسوم برشمرد و گفت: همان طور که در استرالیا در برخی از محله‌ها بر روی تابلوها اعلام شده است  (این محله توسط ناظران محلی تحت کنترل است) و در صورتی  كه مواردی مشاهده شود، برخورد می‌کنند.

سردار منتظرالمهدی با اشاره به اينكه در آمریکا و انگلیس نیز این طرح وجود دارد، ادامه داد: در انگلیس حدود پنج میلیون دوربین که فقط سه میلیون آن در لندن است، این موضوع را رصد می‌کنند و وجهی از نظارت اجتماعی است كه تلاش می‌کنند خود تنظیمی در جامعه ایجاد شود.

وی افزود: گشت های نامحسوس، محسوس نمی‌شوند و تمام نیروهای به کار گرفته در اين طرح از پرسنل مجرب پلیس هستند  كه  حقوق و مزایا دریافت نمی‌کنند.

سخنگوی ناجا تصريح كرد: جرایم مشهود پنج گانه شامل سرقت، زورگیری، پخش مواد مخدر، حرکات خطرآفرین خودروها، مزاحمت نوامیس و مواردی که موجب جریحه‌دارشدن عفت عمومی در جامعه باشد؛ از سوی مأموران پلیس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته سردارمنتظرالمهدی، مأموران با مشاهده جرایم مشهود با ارسال پیامک، موضوع را به مركز اطلاع داده و پيامك ها در آن قسمت بررسی می‌شوند و اگر در مواقعی نیاز به مداخله پلیس باشد، به گشت‌ها یا کلانتری‌ها برای اعزام به گشت‌های ۱۱۰ اطلاع داده می‌شود.

وی گفت: البته ارسال پیامک به مثابه یک داده است و به محض ارسال رسیدگی نمی‌شود، پس از دریافت اطلاعات، موضوع رسیدگی می‌شود.

سخنگوی ناجا اثرگذاری و انجام بهینه هر طرحی را مستلزم بهره‌مندی از نظر خبرگان و اندیشمندان این حوزه دانست و بيان كرد: در همين راستا ما دیدگاه و نظرات متخصصان را دریافت و درصورتي كه لازم  باشد تغییراتی در طرح گشت نامحسوس در نظر مي گيريم.

سردار منتظرالمهدي با بيان اينكه تعداد و منابع در پليس محدود است مطرح كرد:در دنيا به أزا هر ١٠٠٠ نَفَر ٧ پليس وحود دارد اما در ايران در همين مقياس ٣.٥ نَفَر پليس حضور دارند.

وی كليپ هايی كه در فضای مجازی منتشر شدند، اظهار داشت: يكی از اين كليپ هايی كه سر و صدای بسياری ايجاد كرد، کلیپ بانويی بود كه در شب دستگيری پوشش مناسبی نداشت اما وی سارق بود و نيروی انتظامی از گذشته در پی دستگيری او بود.

وی ادامه داد: همچنين درگيری ايجاد شده در اتوبان شهيد باكری كه پليس با شليك گلوله ورود پيدا می كند، مربوط به سرقتی است كه توسط ۲ شخص صورت می گيرد و آن شب قصد فرار داشتند.

سخنگوی ناجا با بيان  اينكه يكی از اين ۲ سارق موفق به فرار می شوند ، افزود: همچنين شخص دوم با سلاح سرد(چاقو) اقدام به سرقت يكی از ماشين های حاضر در محل می كند كه با حضور پليس موفق نمی شود.

سردارمنتظر المهدی درباره حذف نام خاوری از ليست پليس اينترپل، تصریح کرد: حكم بين الملی زمانی مورد استفاده است كه مشخصات فرد شناسايی نشده باشد، اما زمانی كه فرد شناسايی شده است ديگر نيازی به حضور در ليست نيست هرچند نام وی هنوز در اينترپل فعال است و در صورتی كه شخصی قصد خروج از كشور مقيم به ۱۹۰ كشور ديگر را داشته باشد مجدداً مورد بررسی قرار می گيرد.*

پرداخت اقساطی جریمه سربازی

وي گفت: خرید سربازی در كشور نداریم اما به سبب  تاخیر در مراجعه از افراد جريمه اخذ می شود كه اين مبلغ از دیپلم تا دکترای تخصصی بين ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان است.

سخنگوي ناجا ادامه داد: در همين راستا  به ازای یکسال از هشت سال در تاخیر انجام سربازی ۱۰ درصد جریمه افزایش پيدا مي كند اما به ازای تاهل و هر فرزند ۵ درصد جریمه از شخص کاهش پيدا مي كند.

به گفته سردار منتظر المهدي  پرداخت جریمه سربازی در سال ٩٥ امکان پذیر است و این افراد می توانند یک سوم آن را نقدی و مابقی را به صورت اقساط پرداخت کنند البته شرایط پرداخت آن از طریق سازمان نظام وظیفه اعلام می شود.

وي در ادامه با اشاره به اينكه  در سال گذشته چهار باند در تهران و ۶ باند در دیگر استان ها براي جعل معافیت و کارت پایان خدمت شناسایی شدند، بيان كرد:در همين راستا ۹۱۶ نفر در این زمینه دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

سخنگوي ناجا با اشاره به اينكه  اکنون ضریب جعل کارت پایان خدمت به کمتر از ۵ درصد رسیده افزود: به همين جهت  امیدواریم در سال های آینده مشکل جعل کارت نداشته باشیم.

در ادامه اين نشست سردار منتظر المهدي درباره اینکه در شرق تهران چند نَفَر به دلیل توزیع خیرات حلوا مسموم شدند، گفت: ۱۰ نفر در اين خصوص مسموم شدند كه   افراد شناسایی شده و در حال بررسی است، البته مسئله بیوتروریسم نبوده است.

*وضعيت خلبان فراری ناجا از اينتر پل در حال بررسی است

وي  همچنين در خصوص وضعیت خلبان فراری ناجا بيان كرد: این فرد كه از مسايل روحي و رواني رنج مي برده کمک دوم خلبان بوده كه بر اساس شنيده ها در دانمارک است، در همين راستا پلیس اینترپل در حال انجام اقداماتي  برای ردیابی، شناسایی و استرداد این فرد است.

سخنگوي ناجا ادامه داد:اينترپل درصورتي كه مشخص نباشد فرد در کدام کشور است برای مجرمان فراری اعلام خط قرمز می کنند و از این طریق آن ها ردیابی می شوند.

سردار منتظر المهدي  درباره ي ستایش دختر ۶ ساله افغانی که توسط یک نوجوان ۱۷ ساله به قتل رسید بيان كرد: از آنجايي كه اطلاعاتي كه ما به  ناجا ارائه می دهیم باید متقن باشد ، به همين جهت ما از همان زمان  اقدامات جدی را در نظر گرفته و انجام داده ايم.

وی با اشاره به اينكه فرمانده انتظامی استان با ناجا در تماس بود گفت: در همين راستا زمانی که موضوع اعلام شد اقدامات بعدی انجام و ارتباط با خانواده مقتول صورت گرفت و تمام ساز و کارها را صورت گرفت.

*مهسا حسينی منع ورود به كشور نداشته است

سخنگوی ناجا درباره حضور مجری شبكه من و تو در تهران و البته در جشنواره فجر بيان كرد: ورود اين شخص از طريق دستگاه قضائی ممنوع اعلام نشده بود و وی منع ورود به كشور را نداشت.

سردار منتظر المهدي در خصوص اعلام رقم قاچاق كالا توسط رييس مجلس كه بالغ بر٢٠  میلیارد دلار است اظهار بي اطلاعي كرد و گفت: ما اقدامات جدی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام داده ایم و برای اینکه یگان ویژه در اختیار ستاد یا تعزیرات حکومتی قرار گیرد اقدامات لازم  در حال انجام است .

وي افزود: تشدید اقدامات قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز با جدیت پیگیری می شود.

سخنگوی ناجا بيان كرد : با توجه به تاکیدات رهبری، تلاش می كنيم در راستاي اقتصاد مقاومتی ، بستر امنیتی در کشور برای تقویت اقتصاد رسمی کشور ايجاد كنيم.

سردار منتظر المهدی در ادامه درباره منتشر کننده عکس مینو خالقی گفت: در خصوص دستگيری وي ما چیزی در این زمینه اعلام نکرده ایم.

وی در خصوص فضاهای مجازی مطرح كرد: چند موضوع در سلامت فضای مجازی دخیل هستند که از جمله آن کنترل  توسط پلیس ، زمینه سازی سایت های خبری توسط خبرگزاری‌های و نظارت اجتماعی توسط کاربران از جمله آن ها هستند.

سخنگوی سازمان ناجا امنیت را یک پازل دانست و مطرح كرد:امنیت از ابعاد روانی، مالی، جسمی و اخلاقی تشکیل شده است که همه این موارد در زير مجموعه امنیت اجتماعی هستند  كه مولفه امنیت اخلاقی بسیار مهمتر از دیگر مولفه ها است.

سردار منتظرالمهدی گفت: مردم هیچ کوتاهی از سوی ما را در این حوزه قبول نمی کنند و براساس آنچه که قانونگذار به عهده ما گذاشته شده اقدامات لازم را انجام می دهیم.

وی بيان كرد: ما ماموریت به افراد لباس شخصی خارج از سیستم پلیس نمی دهیم و  اگر شخصي موردي از تخلفات را مشاهده کرد با تلفن ۱۱۰ تماس گيرد.

سخنگوي ناجا همچنين در خصوص برخورد با راکبان موتورسیکلت در تهران گفت: برخورد با موتورسواران نیاز به بستر فرهنگی دارد اما آنچه که وظیفه پلیس است را ما انجام مي دهيم.