Logo of a company

احمدی نژاد دوباره آفتابی می شود

ahmadiمحمود احمدی نژاد در پشت تریبونی که به شکل سنگر جنگ ایران و عراق تزئین شده برای جمعیت چند صد نفری ابراز احساسات می کند و با سخنرانی غرب ستیزانه اش نطق های آتشین دوران ریاستش بر دولت ایران را یادآور می شود.

رویترز نوشت: محمود احمدی نژاد در پشت تریبونی که به شکل سنگر جنگ ایران و عراق تزئین شده برای جمعیت چند صد نفری ابراز احساسات می کند و با سخنرانی غرب ستیزانه اش نطق های آتشین دوران ریاستش بر دولت ایران را یادآور می شود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ این خبرگزاری در ادامه آورده است: در پایان این مراسم که از سویی برای ادای احترام به شهدای جنگ هشت ساله ایران در جیرفت برگزار شده بود، جمعیت شعار می داد : … هرچی مرده، احمدی برمی گرده

احمدی نژاد پس از نزدیک به سه سال دوری از انظار عمومی، در چند هفته گذشته در چند مراسم حضور پیدا کرده، که یکی از آن ها سخنرانی هفته گذشته او در جیرفت بود که باعث تقویت گمانه زنی بازگشت سیاسی او شد.

این محافظه کار و پوپولیست ۵۹ ساله تا کنون اظهارنظری درباره قصدش برای حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری در ۲۰۱۷ نداشته است.

مسعود میرکاظمی، وزیر نفت در دوره احمدی نژاد، در مصاحبه ای گفت: «در ریاست جمهوری، این فرد است که مهم است. گروه های سیاسی مهم نیستند. در عمل، یک فرد می تواند موجی را به راه بیاندازد. هر کسی اول این موج را آغاز کند، رای ها را کسب می کند. احمدی نژاد کارش را شروع کرده، و می تواند این موج را آغاز کند». او همچنین پیش بینی کرد متحد سیاسیش در صورت حضور در این انتخابات بر روحانی غلبه کند.

تخمین شانس موفقیت احمدی نژاد دشوار است.

او به دلیل محدودیت موجود در قانون اساسی ایران نتوانست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۳ حضور داشته باشد. اما احمدی نژاد می تواند بهترین امید برخی از اصولگرایان برای بازگشت قوی آن ها در انتخابات سال آتی باشد، هرچند رابطه اش با برخی از آن ها تیره است.

سعید لیلاز، تحلیلگر سیاسی و مشاور اسبق رئیس جمهور اصلاحات می گوید: « تندروها احمدی نژاد را به عنوان تنها کسی می شناسند که می تواند در برابر اصلاح طلبان و نامزدهایشان بایستد. فعالیت او بسیار بیشتر شده و باعث ایجاد نگرانی هایی در بخش های متعددی در ایران شده است».

احمدی نژاد در ۸ سال [آزگار] ریاست جمهوریش، به کرات با لفاظی های تند خود و موضع مبارزه طلبانه اش درباره برنامه هسته ای ایران و زیر سوال بردن پیاپی هولوکاست، باعث ایجاد تنش در روابط ایران با جامعه بین المللی شد.

حامیانش از احمدی نژاد به خاطر ایستادن برابر غرب تمجید می کنند. مخالفانش از کارنامه اقتصادی و اتهامات فساد در سطوح بالای دولتی در دوره او انتقاد می کنند.

هرچند سخنرانی هفته گذشته احمدی نژاد در جیرفت بیشتر حول موضوع آزادی و دموکراسی بود، اما شامل تم آشنای محکوم کردن استکبار و حمله به غرب و به ویژه آمریکا نیز می شد.

او رو به جمعیت گفت: «من می گویم شما چرا عملیات نظامی علیه عراق و افغانستان را شروع کردید و یک میلیون نفر را کشتید؟ آن ها می گویند می خواهند دموکراسی بیاورند. دموکراسی یعنی مردم حق انتخاب آزادی خودشان را داشته باشند. این ها مردم را برای آزادی می کشند و به خودشان تبریک می گویند».

احمدی نژاد اولین بار در سال ۲۰۰۵ به ریاست جمهوری انتخاب شد.

با آفتابی شدن دوباره احمدی نژاد، حامیان او از اینترنت استفاده کرده اند تا بر دستاوردهای او تاکید کنند.

یک وبلاگ حامی احمدی نژاد آماری منتشر کرده که به او جلوه خوبی می دهد. مثلا بر اساس این آمار تعداد جاده های روستایی ساخته شده در دوره او بیشتر از دوره روحانی بوده، اما این وبلاگ منبعی برای اطلاعات خود ذکر نکرده.

منتقدان احمدی نژاد هم در فضای مجازی فعال بوده اند. عکس کنایه آمیزی از او در تلگرام او را به شکل معلمی نشان می دهد که در حال درس دادن است و می گوید: «از طریق عوام فریبی مجبورشان می کنیم خاطرات هشت سال مصیبت را فراموش کنند».

همچنین مخالفان او به اتهامات حقوقی اشاره می کنند که احمدی نژاد با آن ها روبرو است. ماهیت این اتهامات تا کنون اعلام نشده، اما رسانه های داخلی ایران می گویند درباره نحوه مدیریت بر دولت است که به درستی انجام نشده. این رئیس جمهور اسبق در سال ۲۰۱۳ به دادگاه فراخوانده شد، اما در آن حضور پیدا نکرد.

به نظر مخالفان احمدی نژاد او پیش از آنکه به فکر حضور در انتخابات باشد، باید از مانع اتهامات حقوقی خود گذر کند.

علی مطهری، عضو میانه رو مجلس ایران در این باره گفته است: «احمدی نژاد اول باید محاکمه شود، بعد تقاضای نامزدی برای انتخابات را بدهد».