Logo of a company

مخاطب شناسی، رمز بقای رسانه هاست

یک محقق و کارشناس ارشد حوزه رسانه، ضرورت مخاطب شناسی در حوزه رسانه را یادآور شد و گفت: در قرن کنونی که عصر ارتباطات و انفجار اطلاعات است، هیچ رسانه ای بدون جلب اعتماد مخاطبان دوام و ماندگاری نخواهد داشت.

مهندس مجید ملازاده در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: اعتماد مخاطب به رسانه، شرط اصلی برای بقا و ماندگاری رسانه است و این مهم در دنیای کنونی که حجم اطلاعات در گردش، به‌دلیل بروز و ظهور تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، بیش از گذشته افزایش یافته، از اهمیت قابل تامل‌تری برخوردار است.

وي که از متخصصان و صاحبنظران حوزه رسانه و روابط عمومي است، اظهار کرد: مخاطب امروز با مخاطب دیروز متفاوت است. مخاطبان امروزی، خود به دنبال اطلاعات رفته و منتظر دریافت اطلاعات از دیگران نمی ماند، لذا رسانه ای در این بین موفق تر است که با استفاده از شیوه‌های نوین، اطلاعات لازم مخاطب را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار وی قرار دهد.

*** رسانه ها توسط مخاطبان قضاوت می شوند

ملازاده گفت: رسانه های جمعی نوعاً توسط مخاطبان شان در درون چارچوب پیچیده ای از انتظارات و قضاوت ها در نظر گرفته می شوند و این مهم نیز از ویژگی عمومی و اجتماعی رسانه ها اقتباس می شوند.

وی که حدود ۲۰ سال فعالیت رسانه ای داشته و سابقه مدیریت روابط عمومی سازمان ها و شرکتهای مختلفی را در رزومه کاری خود دارد، افزود: هدف اصلی عملکرد تمامی رسانه‌ها این است که سعی کنند در مخاطب خود تغییر و یا تأثیر ایجاد کنند؛ به گونه‌ای که با استفاده از راه‌های متنوع و با رقابتی شدید، سعی در بیشترین نفوذ در مخاطبان خود را دارند.

وی بیان کرد: در شرايط کنونی، نکته مهمی که برای صاحبان رسانه‌ها وجود دارد، توجه به نیازهای متنوع مخاطب و آینده‌ي او است.

*** رسانه ها پایه و اساس توسعه کشور هستند

این محقق و کارشناس ارشد حوزه رسانه گفت: در قرن انفجار اطلاعات و ارتباطات؛ رسانه ها پایه و اساس توسعه کشور هستند که باید به این مهم بیش از پیش توجه شود.

ملازاده افزود: گسترش ارتباطات فضای فیزیکی را از بین برد و به فضای خصوصی زندگی مردم نیز نفوذ کرده و در چنین شرایطی اخبار و اطلاعات قابل حبس نیست.

وی اضافه کرد : رسانه ها زبان گویا و پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت هستند و باید با اطلاع رسانی درست افکار عمومی را نسبت به کارکرد حاکمیت آشنا کرد.

این صاحبنظر حوزه رسانه و روابط عمومی بیان کرد: امروزه شبکه‌های اطلاعاتی حجم قابل توجهی از پیا‌م‌ها و تصاویر را به مخاطب منتقل می‌کنند و در چنین شرایطی مخاطبان رسانه‌های جمعی در برخورد با انباشت اطلاعات دچار نوعی سردرگمی می شوند که به کدام رسانه بیشتر اعتماد کنند.

وی گفت: در این شرایط اصل مهم دیگری که می‌تواند به رسانه‌ها کمک کند تا اعتبار آنها نزد مخاطبان افزایش یابد، اصل صداقت در خبر است که البته این مهم نیز با بحث اعتبار منبع ارتباط دارد؛ به این معنا که اگر منبع خبر دارای اعتبار باشد میزان صحت خبر نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت.

*** مخاطبان، دروازه بانان خبری

ملازاده اضافه کرد: مخاطبان امروزی در فضای مجازی به “دروازه‌بانان خبری” مبدل گشته اند و بسیاری از آنان دارای سواد رسانه هستند که به‌راحتی می‌توانند اخبار را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و صحت و سقم اخبار رسانه‌ها را تشخیص دهند.

وی اظهار کرد: در چنین شرایطی رسانه‌ها اگر می‌خواهند که مخاطبان انبوه خود را از دست ندهند و نزد مخاطبان اعتبار و مشروعیت لازم را داشته باشند باید بدانند که تحریف اخبار به اعتبار آنها نزد مخاطبان لطمه می‌زند.

این صاحب نظر حوزه رسانه کشور گفت: مخاطبان امروز می‌توانند با مقایسه اخبار با هم، به‌طور فعالانه و هوشمند به تجزیه و تحلیل اخبار بپردازند و به ‌طور قطع رسانه‌ای که از اصل صداقت به‌دور باشد و در ارائه اخبار صداقت را رعایت نکند، مخاطب به آن رسانه اقبال نشان نخواهد داد.