پاسخ جابری انصاری به سر دبیر طوفان نیوز و یمین نیوزدر خصوص اقدام غیرقانونی امریکا 
چاپ 

پاسخ جابری انصاری به سر دبیر طوفان نیوز و یمین نیوزدر خصوص اقدام غیرقانونی امریکا

یمین نیوز-حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز حاضر و به سوالات خبر نگاران پاسخ داد .

در ابتدا  ناصر یمین مردوخی کردستانی پیشکسوت اصحاب رسانه  و سر دبیر شبکه های خبری طوفان نیوز و یمین نیوز و هفته نامه مردوخ  سوال خود را مطرح نمود  مبنی بر اینکه  ایران در خصوص دستبرد امریکا به دارایی دو میلیاردی کشورمان به سازمان ملل نامه ای را نوشته است لطفا در این خصوص توضیح دهید عکس العمل سازمان ملل چه بوده و چه تدابیری اندیشیده شده است؟ سخنگوی وزارت امور خارجه درباره عکس العمل سازمان ملل متحد به نامه آقای ظریف درباره سرقت اخیر امریکاییها و دستبرد به داراییهای کشورمان گفت : در مقابل این اقدام غیرقانونی و ناقض قوانین بین المللی ما با رد این اقدام ، دولت امریکا را در باره این سرقت بین المللی مسئول دانستیم .

وی افزود : در هیات دولت نیز کمیته خاصی برای بررسی دقیق این موضوع به ریاست وزیر اقتصاد ایجاد شد که نتایج بررسی هایش به دولت و رئیس جمهور ارائه خواهد شد و طبق مجموعه اقدامات در این باره تصمیم گیری و موضوع پیگیری می شود .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت : وزارت خارجه نیز اقدامات اولیه ای انجام داد که نخستین آن نامه رسمی وزیر امور خارجه به دبیرکل سازمان ملل  بود که استدلالات حقوقی روشن ما در آن مطرح و در رسانه ها منتشر شد و سخنگوی دبیرکل این سازمان نیز برای همکاری در این باره اعلام آمادگی کرد .

جابری انصاری احضار سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع امریکا در ایران و ارائه یادداشت رسمی اعتراض کشورمان در واکنش به این اقدام غیرقانونی امریکا را از دیگر اقدامات وزارت خارجه برشمرد وافزود : سفیر سوئیس نیز قول داد ، موضوع را به امریکا انتقال دهد و پاسخ دریافتی را منتقل کند .

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تشدید درگیری ها در حلب سوریه و دیدار و گفتگوی جان کری با برخی مقامات منطقه گفت : استمرار بحران سوریه تداوم فاجعه بزرگ انسانی است و اقدام جدی و همه جانبه همه طرف های موثر در این بحران برای کنترل آن ضروری است .

جابری انصاری هشدار داد : ادامه این بحران به استمرار ابعاد فجایع انسانی موضوع منجر خواهد شد .

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت : همه تلاش های خود را برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه در چارچوب حرکت به سمت راه حل سیاسی و نیز خروج از وضع کنونی به کار می گیریم که  به معنای این است  کشورهایی که تحقق اهداف سیاسی خود را از راههای خشونت آمیز پیگیری می کنند بپذیرند که ادامه وضعیت کنونی نتیجه ای برایشان ندارد و به پیچیده تر شدن بحران منجر می شود .

وی افزود : بارها اعلام کرده ایم که رفع بحران در سوریه منوط به ایجاد فهم مشترک میان طرف های مختلف، ضرورت کنار گذاشتن روش های خشونت آمیز و رجوع به راه حل سیاسی مبتنی بر گفتگوی طرف های سیاسی به منظور برگزاری انتخابات با مشارکت ملت سوریه است .

جابری انصاری در پاسخ به سوال دیگری درباره امکان از سرگیری روابط جمهوری اسلامی ایران و  کانادا گفت :‌ قطع رابطه کانادا با کشورمان در دولت پیشین این کشور رخ داد که تصمیمی غیرمنطقی و غیرمنطبق با منافع دو کشور بود .

وی افزود : در دوره پسابرجام دولت جدید کانادا آمادگی خود را برای اعاده روابط دیپلماتیک با ایران اعلام کرد و بر این اساس توافق شد که میان دو کشور گفتگوها انجام شود .

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت : بر این اساس نخستین دور گفتگوها اخیرا در نیویورک انجام شد و طبعاً روند اعاده روابط میان دو کشور زمانبر خواهد بود روابطی که مبتنی بر احترام متقابل و پرهیز از مداخله در روابط یکدیگر باشد .

جابری انصاری افزود : با توجه به تغییر دولت در کانادا و تغییر سیاست ها و علاقه مندی دولت این کشور به اعاده روابط با کشورمان آمادگی داریم در این مسیر حرکت کنیم که گفتگوها در این باره آغاز شده اما زمانبر است .

*‌ فراخوان همه طرف‌های سیاسی در عراق به آرامش و گفتگو

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همه طرف‌های سیاسی در عراق را به آرامش و ایجاد فضای مناسب برای حل و فصل مسائل اخیر این کشور از طریق گفتگو و تفاهم سیاسی فرامی‌خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حسین جابری انصاری در ادامه نشست خبری در پاسخ به پرسشی در باره تحولات اخیر عراق افزود: معتقدیم حفاظت از روند و دستاوردهای سیاسی ملت عراق در سال‌های اخیر و التزام به حاکمیت قانون در این کشور ضامن ثبات و ادامه توسعه و تحکیم وفاق است.

وی ابراز امیدواری کرد مسائل جدید با درایت دولت، ملت و گروه‌های سیاسی و رهنمودهای مراجع عظام تقلید در عراق به نفع این کشور حل و فصل، و زمینه های عزم ملی برای مبارزه با تروریسم و فساد فراهم شود.

جابری انصاری با تاکید بر ضرورت عزم جدی در مبارزه با تروریسم و فساد به عنوان دو مسئله اصلی در عراق تحقق این هدف را نیازمند گفتگوهای جدی میان گروه‌های سیاسی در این کشور دانست .

وی با ابراز امیدواری برای فراهم شدن هر چه سریع‌تر زمینه های گفتگو در این باره، برای استفاده از همه ابزارها و روابط جمهوری اسلامی ایران به منظور تسهیل در این گفتگوها و کسب نتایج لازم اعلام آمادگی کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره قصد عربستان برای ایجاد نیروی امنیتی در منطقه گفت : بارها اعلام کرده ایم میان آنچه عربستان اعلام می کند و آنچه اعلام می شود فاصله و شکافی عمیق وجود دارد .

جابری انصاری تصریح کرد: آنچه از اقدامات این کشور مشاهده می شود حمایت ایدئولوژیک ، مالی و سیاسی از جریان های افراطی و تروریستی و تشدید مسائل و اختلافات درون منطقه ای است و اقدامات مختلفی در این چارچوب در مجموع تحرکات و مواضع عربستان در سال‌ها و ماه‌های اخیر مشاهده می کنیم.

وی گفت : از جمله این اقدامات ، اقدامات پوششی اعلامی برای پنهان سازی اقدامات عملی و اعلام تلاش برای ائتلاف های ضدتروریستی یا ائتلاف های امنیتی منطقه ای است .

جابری انصاری با تاکید بر ضرورت انطباق عملکرد و شعارهای عربستان تصریح کرد: واقعیت این است که عربستان در منطقه و جهان با بحران مصداقیت مواجه است و بسیاری از شعارهای این کشور که مبنای عملی ندارد از جانب بازیگران بین المللی جدی گرفته نمی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه امریکا مبنی بر اینکه برداشت دو میلیارد دلاری از دارایی های ایران مبتنی بر قوانین داخلی این کشور است و ربطی به سازمان ملل متحد ندارد گفت : بارها گفته ایم که این اقدام امریکا نقض آشکار قوانین بین المللی است که مستندات این موضع گیری نیز در نامه آقای ظریف به دبیر کل سازمان ملل متحد ارائه شده است.

وی افزود: طبعاً طرف مقابل از اقدامش دفاع می کند اما به این معنی نیست که اقدامش منطقی است، اقدام دولت امریکا و مجموعه قوای سه گانه این کشور در این زمینه نقض آشکار قوانین بین المللی است و ترجیح احکام و قوانین یک کشور بر قوانین بین المللی محسوب می شود .

جابری انصاری اظهارات سخنگوی وزارت خارجه امریکا را مبتنی بر تفسیر شاذ از قوانین بین المللی دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حقوقش را جدی از مجاری دیپلماتیک و حقوقی بین المللی استیفا و پیگیری خواهد کرد.

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو