ورود داروی تقلبی و کم کیفیت محال است 
چاپ 

ورود داروی تقلبی و کم کیفیت محال است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قاطعانه و محکم می گویم که ورود داروی تقلبی و کم کیفیت به داخل کشور محال است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، دکتر حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه همایش آموزش علوم پزشکی در جمع خبرنگاران افزود: جرم واردات داروی تقلبی و کم کیفیت بسیار سنگین است و کسی اگر تخلف کند مجازات شدیدی وضع خواهد شد.

وی با بیان اینکه واردات برخی از داروها به صورت قاچاق گلایه  همیشگی ماست اضافه کرد: بارها گفتم نمی توانیم از اقتصاد مقاومتی صحبت کنیم جز اینکه قاچاق را ریشه کن کنیم نه به معنای اینکه اصلا قاچاقی وجود نداشته باشد زیرا هیچ کشوری نمی تواند چنین ادعایی کند اما وقتی اعلام می کنیم ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت بازار، قاچاق است چطور می توان از تولید داخل حمایت و از تقلب پیشگیری کرد و ادعا کرد سلامت مردم تامین می شود؟

وزیر بهداشت گفت: برای من هم مانند همه مردم سوال است ما که کوچکترین جنبنده را می توانیم ببینیم و با این توانمندی کشوری امن در منطقه هستیم چطور ممکن است کانتینر، کشتی، قایق و لنج قاچاق را نبینیم.

دکتر هاشمی درباره پیامدهای قیمت‌گذاری در حوزه دارو گفت: در هر حوزه‌ای همه افراد از قیمت‌گذاری ها راضی نیستند زیرا آنها که دارو تولید یا وارد می کنند در پی سودشان هستند.

وی افزود: در موضوع دارو مناقصه‌ای بین‌المللی برگزار کردیم و به تبع آن دارویی که با هزینه ۱۰۰ یورویی وارد کشور می‌شد بعد از مناقصه با هزینه ۴۰ یورویی وارد کشور می‌شود یعنی هزینه های بیمار به حدود یک سوم کاهش یافته است از این رو برخی ناراحت هستند که چرا این مورد را شفاف کردیم و اجازه ندادیم همان واردکننده قبلی در این قضیه ورود کند.

دکتر هاشمی با بیان اینکه در تولید داخل هم به حمایت نیاز داریم تا اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا کند ، گفت : وقتی دارویی در داخل تولید شد که کیفیت آن قابل رقابت با محصول مشابه خارجی است حتما از آن حمایت می کنیم و جلوی واردات را خواهیم گرفت.

وی افزود: اعلام کردیم گران ترین برندی که در دنیا برای یک دارو وجود دارد اگر مشابه داخل آن تولید شد ۷۵ درصد قیمت برند خارجی را خواهیم داد که بالاترین مشوق تولید است یعنی علاوه بر در اختیار قرار دادن بازار، ۷۵ درصد قیمت برند خارجی را پرداخت خواهیم کرد که این بالاترین حمایت است.

وزیر بهداشت گفت: فکر می کنم در زمینه دارو سیاست ما بسیار شفاف است اما بعضی ها نمی پسندند ، چه کارشان کنیم؟

دکتر هاشمی گفت: باید اقداماتی صورت گیرد تا خروجی آموزشی در حوزه پزشکی بهتر شود و مهارت‌ها افزایش پیدا کند یعنی ارائه برخی مواد درسی ضرورتی ندارد اما در مقابل گرایش طب سنتی ایرانی و اسلامی مورد نیاز است.

وی افزود: درخواست من این است تا در جهت افزایش مهارت‌ها، کاهش طول دوره و آموزش های منطقه‌ای تلاش بیشتری صورت گیرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در بخش دانشگاه‌های خودگردان توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی با رعایت استانداردهای آموزشی اهمیت بسیار دارد ، گفت : در طول سال های گذشته تعداد زیادی از فرزندان کشور جذب دانشگاه هایی شدند که فاصله آنها با آخرین دانشگاه های ما از نظر اعتبار بین المللی بسیار زیاد است افراد آنجا هزینه می کنند بعد بر می گردند داخل کشور و مدارک شان مورد تایید واقع نمی شود و با مشکلات زیادی هم در آنجا از نظر اجتماعی  و در داخل از نظر پیدا کردن کار مواجه می شوند.

دکتر هاشمی ادامه داد: باید بدون تعصب بخش خصوصی را تقویت کنیم اجازه دهیم افراد

داخل کشور تحصیل و در عین حال هزینه آن را پرداخت کنند و اجازه دهیم بخش خصوصی هم در تخصص هم در فوق تخصص و هم در رشته های علوم پایه حضور پیدا کند.

وی افزود: در دانشگاه‌های خود درصدی از ورودی ها را طبق قانون مصوب مجلس به این افراد اختصاص می دهیم تا افراد از این امتیاز در داخل کشور بهره مند شوند.

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو