یک استاد دانشگاه/نيروي انسانی متخصص با ارزش ترین منبع راهبردی سازمان های مجازی است 
چاپ 

یک استاد دانشگاه/نيروي انسانی متخصص با ارزش ترین منبع راهبردی سازمان های مجازی است

یک استاد دانشگاه گفت: نیروی انسانی کارآمد و متخصص، با ارزش ترین منبع راهبردی سازمان های مجازی است.

دکتر لیلا سعیدی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: امروز، سازمان هاي مجازي با بهره گيري از كاركنان دانش محور و انعطاف پذيري بالا، با اثربخشي و كارايي چشمگيري به نيازهاي بازار پاسخ داده و مزيت رقابتي قابل ملاحظه اي را ايجاد مي كنند.

وی که از متخصصان و صاحبنظران علم مدیریت در کشور است، اظهار کرد: موفقيت در همكاري هاي سازماني بيش از آنكه وابسته به فناوري باشد، به عامل انساني مرتبط است و برخلاف توسعه سريع سازمان هاي مجازي، پژوهش هاي اندكي در حوزه منابع انساني و ويژگي هاي رفتاري كارمندان در چنين سازمان هايي انجام شده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مباحثي همچون عملكرد، رضايت شغلي ، هويت سازماني، تعهد سازماني و نرخ ترك شغل از مباحث مطرح و چالش برانگيز در حوزه مديريت منابع انساني در سازمانهاي مجازي است.

سعیدی گفت: تعهد كارمندان سازمان هايي كه به سمت مجازي شدن در حركت هستند، مي تواند يكي از عوامل مؤثر در بهره وري اين گونه سازمان ها باشد و بدون وجود چنين تعهدي، هيچ تضميني براي بقا و ادامه حيات اين گونه سازمان ها وجود نخواهد داشت.

این صاحب نظر حوزه مسایل مدیریتی ادامه داد: سازمان هاي مجازي ممكن است در ظاهر با سازمان هاي بوروكراتيك سابق متفاوت باشند ولي همچنان عامل انساني به عنوان مهمترين سرمايه درباره اين سازمان ها نيز صدق ميكند.

سعیدی گفت: به منظور برخورداري از مزاياي چنين سازمان هايي بايد مسايل مديريتي مرتبط با آنها به خوبي شناسايي و ساماندهي شود.

وی یادآور شد: كاهش ارتباطات رودررو، پراكندگي جغرافيايي، تغييرات سريع محيط كار و غیره مديريت منابع انساني سازمان هاي مجازي را مبدل به مبحثي پيچيده و چالش برانگيز كرده است.

این استاد دانشگاه گفت: تعهد شغلي پايين و نرخ بالاي ترك شغل از جمله مشكلات حوزه منابع انساني در سازمان هاي مجازي است.

وی بیان کرد: توسعه سازمان مجازي به منظور استفاده بهينه از فناوري اطلاعات در خلق مزيت رقابتي و بهره مندي از كاركنان دانش محور در فعاليت هاي گروهي، يك راهبرد سازماندهي محيط است.

سعیدی در ادامه گفت: تغييرات زياد در محيط كار، تنوع و تخصصي شدن كارها، مرزهاي سازماني، پراكندگي كاركنان و به طور خلاصه مجازي شدن سازمان ها موضوع چالشي جديدي براي مديران و كاركنان به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: كاركردن در محيط هايي كه كاركنان به دور از همديگر و مديران كار مي كنند، اهميت مسئله تعهد را برجسته مي كند.

این استاد دانشگاه، كاهش بهره وري سازمان، هزينه هاي كارمنديابي و اختلال در فرآيندهاي سازمان و همچنين تضعيف روحيه ساير كاركنان را از ضررهاي تعهد سازماني پايين عنوان کرد.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو