Logo of a company

حذف قولنامه‌های دستی خرید خودرو

براساس طرح ساماندهی معاملات خودرو، خرید و فروش‌ در نمایشگاه‌های فروش اتومبیل با دریافت کد رهگیری رسمیت می‌یابد و قرار است علاوه بر راه‌اندازی سامانه معاملات خودرو، قولنامه‌های دستی حذف شود.

به گزارش جهان به نقل از مهر، سال ۸۷ بود که وزارت بازرگانی وقت تصمیم گرفت معاملات بی سر و سامان ملک و املاک را در سراسر کشور ساماندهی کند. همین طرح کافی بود تا علاوه بر اینکه معاملات در بازار غیررسمی مسکن سامان یابد و همه چیز مهیای انجام معاملات به صورت قانونی شود، کار به روالی پیش رود که مردم خود یکی از مطالبه کنندگان عمده کدهای رهگیری باشند. در واقع این کدها به مردم داده می‌شد تا اطمینان حاصل کنند که این سامانه می‌تواند خرید ملک‌های قانونی و بدون مشکل به لحاظ شهرداری و سایر ارگانهای ذیربط را تضمین کند و آنها را از دردسرهای خرید خانه‌های دارای معارض و یا صاحبان چند نفره نجات دهد.

دیری نگذشت که دریافت کد رهگیری در معاملات مسکن، یک مطالبه همگانی شده بود و همین امر، زمینه را فراهم کرد که دولت دهم بتواند صحبت از اجرای طرح ساماندهی معاملات خودرو که بعد از مسکن، مستعدترین بازار برای تقلب و کلاهبرداری است را به میان آورد. همان روزها نام سامانه‌ای برای ثبت معاملات خودرو شنیده شد؛ اما کار تا محدوده‌ آموزش نمایشگاهداران و اعضای صنف آن پیش رفت و در نهایت، مدتی اجرای آن کمرنگ شد. اکنون دوباره پرونده اجرای این طرح روی میز آمده و قرار است سامانه معاملات خودرو، زمینه را برای ساماندهی معاملات در بازار فراهم کند.

اکنون سامانه معاملات خودرو آماده‌سازی شده و بیش از ۸۷۰۰ نمایشگاه اتومبیل در سراسر کشور در آن ثبت نام کرده اند تا بتواند ثبت قراردادها را در این سامانه به صورت رسمی صورت داد و برای هر خریدار و فروشنده طرف معامله‌ای، یک کد رهگیری صادر شود که نشان از اصالت معامله دارد. یعنی در واقع، یک خودرو نمی‌تواند همزمان به دو یا چند نفر فروخته شود و از بسیاری مشکلات و معضلات خرید و فروش‌های صوری خودرو هم جلوگیری شود.

ابوالفضل قادری، رئیس سامانه اطلاعات معاملات خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: طرح ساماندهی واحدهای صنفی و آماده‌سازی سامانه ثبت معاملات خودروو به منظور مکانیزه کردن فعالیت های نمایشگاهداران خودرو و جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرمجاز در دستور کار قرار گرفته است که پس از تائید طرح و کسب مجوزهای مربوطه، در جهت مکانیزه کردن مراحل تنظیم قراردادهای خودرو، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی از سوی اتاق اصناف ایران در خصوص ضرورت اجرایی شدن طرح اجرایی خواهد شد.

وی افزود: این طرح در جهت افزایش امنیت معاملات در نمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد و بر این اساس مکاتبات زیادی با فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران انجام شده تا امکان بررسی اطلاعات مندرج بر روی کارت خودرو، مشخصات خودرو به ویژه بلامانع بودن معامله خودرو از طریق پایگاه اطلاعاتی پلیس انجام شود.

به گفته قادری، در همین رابطه مکاتبات و مذاکراتی با سایر ذینفعان از جمله سازمان ثبت احوال کشور و بیمه مرکزی ایران برای بررسی وضعیت بیمه خودروهای مورد معامله انجام شده است. در کنار این، جلسات متعددی نیز برای راه‌اندازی این سامانه با کارشناسان و بزرگان حوزه معاملات خودرو به ویژه نمایشگاه‌داران با تجربه و مشاوران حقوقی برای بررسی انواع قراردادها در سامانه و تولید آن به نحو احسن، انجام شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون با توجه به آماده سازی سامانه معاملات خودرو و ثبت نام بیش از ۸۷۰۰ واحد صنفی تائید شده از سوی اتحادیه‌های مربوطه در سراسر کشور، نام کاربری و کلمه عبور کلیه واحدهای صنفی ثبت‌نام شده توسط اتحادیه‌ها، به متصدیان نمایشگاه‌ها تحویل شده و در نتیجه امکان دسترسی به سامانه خودرو جهت ثبت قراردادها و صدور کدرهگیری برای تمامی متصدیان نمایشگاه‌ها فراهم شده است.

 

قادری اظهار داشت: با توجه به بخشنامه‌های صادره از سوی اتاق اصناف ایران و اعلام آمادگی روسای اتاق و اتحادیه‌های صنف خودروی مراکز استان‌ها، دسترسی به سامانه خودرو برای جمع کثیری از نمایشگاه‌داران خودرو، مسئولان اتاق اصناف و اعضای هیات مدیره اتحادیه های مراکز استان‌ها فراهم شده است.

وی از مردم درخواست کرد تا در صورت تمایل به خرید یا فروش خودروی خود حتما به نمایشگاهداران مجاز دارای پروانه کسب فعال مراجعه کرده و در مراحل بعدی برای قراردادهای خود، درخواست کد رهگیری کنند، چراکه به هرحال هدف از اجرای طرح ساماندهی معاملات خودرو، امکان صحت سنجی اطلاعات هویتی طرفین قرارداد و مشخصات خودرو از طریق استعلام از پایگاههای مرتبط است.

رئیس سامانه اطلاعات معاملات خودرو گفت: یکسان سازی فرآیند تنظیم و ثبت قراردادها، جلب اعتماد مردم برای مراجعه به نمایشگاه‌ها، حفظ و نگهداری سوابق قراردادهای واحدهای صنفی، جلوگیری از فروش همزمان یک خودرو به بیش از دو نفر، جلوگیری از فعالیت فروشندگان و نمایشگاه‌داران غیرمجاز، مکانیزه کردن فعالیت نمایشگاه‌داران و حذف قولنامه‌های دستی و احیا شان و منزلت حقیقی نمایشگاه های خودروی دارای پروانه کسب از جمله اهداف این طرح است.