Logo of a company

مسئولان دولتی هم از عدم تحقق نتایج برجام به ستوه آمده اند

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام گفت:باید از مسئولان دولتی تشکر کرد که امروز به صراحت بیان می‌کنند که طرف خارجی به تعهدات خود عمل نمی‌کند. امروز مسئولان رده‌ بالای دولت به زبان و ستوه آمده‌اند.

علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران درباره چگونگی عملکرد آمریکا و اروپا در اجرای تعهدات برجام و آیا دستورات مقام معظم رهبری در مورد برجام عملی شده است؟ اظهار داشت: با تلاش تیم‌های مذاکره‌کننده به ویژه اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت یازدهم، برجام به نتیجه رسید و با شروطی مورد قبول واقع شد.

 

وی با اشاره به شروط برجام گفت: شروط ده‌گانه شورای امنیت ملی، ۹ بند قانونی مجلس شورای اسلامی و فراتر از همه اینها نامه ۲۹ مهرماه سال گذشته مقام معظم رهبری و تاکید بر این نکته که علاوه بر تقدیر از موافقین و منتقدین برجام و تاکید ویژه بر دقت بر رفتار آمریکا و از یاد نبردن شیطنت‌های شیطان بزرگ؛ در بخش سوم، ۹ نکته مورد تاکید قرار داده شد.

 

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با بیان اینکه با توجه به این ۹ بند و سایر شروط مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی، برجام مورد قبول واقع شد، گفت: اما شرط آن، انجام این شروط بود. علاوه بر این در پایان این نامه هدایتگر و راهگشا بیان شد که باید توجه کرد که رفع تحریم‌ها به خودی خود رافع مشکلات کشور نخواهد بود. بلکه با توجه به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون‌زا بود که کشور می‌توانست مشکلات خود را پشت سر بگذارد.

 

زاکانی افزود: ما در برجام تعهداتی داریم و طرف‌های مقابل نیز متعهد شدند؛ مهمترین رئوس تعهدات ما، کاهش ذخایر غنی‌سازی و مواد غنی‌سازی شده بود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس دومین تعهدات ما را کاهش ظرفیت غنی‌سازی عنوان و تصریح کرد: طبق آن ۵۰۶۰ دستگاه سانتریفیوژ نوع اول نگه داشته شد.

 

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، سومین تعهد ایران را همکاری فراتر از پروتکل الحاقی با آژانس برای باز کردن راهی در زمینه بازرسی‌های لحظه به لحظه دانست و گفت: در مقابل صحبت‌های متفاوت و متناقضی از طرف مقابل زده شد. ۶ کشور متعهد شدند که در درجه نخست دست از تهدید ایران اسلامی بردارند؛ نه عمل، نه رفتار و نه گفتاری داشته باشند که ما به ازای آن اخلال و نقض روح حاکم بر برجام صورت پذیرد. نکته دوم بحث تحریم‌ها بود و آنها متعهد شده بودند که تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل را رفع کنند.

 

وی در ادامه گفت: غربی‌ها متعهد شدند که دستورات اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا لغو شود و متعهد شدند که دستورالعمل‌های اجرایی اتحادیه اروپا لغو و تحریم‌های کنگره متوقف شود.

 

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: این خواست ما نبود؛ تعریفی که از رفع تحریم‌ها، مسئولان محترم در مجلس و جای‌جای صحبت‌های خود ارائه می‌کردند، رفع و لغو تحریم‌ها بود. آنچه که در نامه مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید شد، لغو تحریم‌ها بود؛ اما به هر حال پیام برجام آن چیزی بود که عرض شد و آن لغو نبود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه در مرحله سوم شرایط باید به سمتی می‌رفت که راه برای مراودات و ارتباطات متداول در حوزه اقتصادی ایران با سایر کشورها هموار می‌شد، گفت: نکته بعدی تعهدی بود که غربی‌ها برای بستن پرونده PMD؛ ادعای دروغینی که نسبت به ایران اسلامی داشتند، داده بودند.

 

وی با بیان اینکه ما همه تعهدات مربوط به خود را انجام دادیم، گفت: آن‌ تعهدات انجام شد که آژانس اعلام کرد ایران فراتر از تعهدات خود اقداماتی را انجام داده است و در مقابل هیچ‌ یک از تعهدات مهمی که آمریکایی‌ها داده بودند و غربی‌ها بر آن اصرار داشتند، انجام نشد.

 

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با بیان اینکه قرار بود ما تهدید نشویم، افزود: مکرراً تهدیدها افزایش پیدا کرد و افزایش تهدیدها به وضوح در صحبت‌های آنها مشاهده می‌شود.

 

زاکانی با بیان اینکه قرار بود تحریم‌ها لغو شود و یا حتی در چارچوب برجام، بخشی از آن لغو و جلوی بخش دیگری گرفته شود، تصریح کرد: ماحصل آن باید این می‌شد که امکان مراودات پولی و مالی برای ایران مهیا شود؛ متاسفانه آنها روی کاغذ اقداماتی را انجام دادند اما به هیچ وجه در مقام عمل اتفاقی برای ما نیفتاد.

 

وی با تاکید بر اینکه ما امروز مشکلات متعددی در مراودات پولی و مالی خودمان داریم، افزود: این اقدامات صوری باعث حل شدن مشکلات ما نشد. امروز نه تنها مبادله با دلار، یورو و درهم، بلکه مبادله با ارزهایی که کشورهای مهم مثل چین، هند، ترکیه و کره جنوبی دارند نیز انجام نمی‌شود.

 

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام، شرایط را سخت‌تر از قبل از اجرای برجام عنوان کرد و گفت: حتی در حوزه درهم که ما مشکل نداشتیم، مشکلات جدیدی برای ما فراهم کردند؛ آنها ما را دنبال می‌کنند تا به یک انسداد برسانند.

 

زاکانی ادامه داد: در بخش PMD با شروطی که مقام معظم رهبری گذاشتند و فرمودند انتقال مواد و بحث رآکتور ۴۰ مگاواتی اراک به هیچ وجه نباید دستخوش تغییر قرار بگیرد، الا اینکه پرونده دروغین PMD بسته شود، پرونده پی‌ام‌دی بسته شد اما با هزار و یک ادعای دروغ و ایجاد ادعاهای واهی بعدی؛ دروغی که بیش از ۱۲ سال تلاش می‌کردند اندک دلیلی برای آن ارائه کنند اما دلیلی نداشتند.

 

وی با بیان اینکه بسته شدن پرونده مهم بود و باید تشکر کرد، گفت: اگر تدبیر مقام معظم رهبری نبود، روز اجرا می‌رسید و ما باید اجراییات خود را انجام می‌دادیم و اظهارنظر آژانس برای بسته شدن پرونده PMD به تعویق می‌افتاد و این مهم نیز اجرا نمی‌شد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس، نکته آخر را ایجاد زمینه برای تعاملات جدید و عدم ممانعت از طرف غربی دانست و گفت: آنها به ظاهر ممانعت نکرده‌اند اما در باطن با تهدید بانک‌ها و با تهدید سرمایه‌گذاران و بیان صریح اینکه هنوز اعتمادی به ایران ندارند، امروز ما از حداقل‌ها محروم هستیم.

 

زاکانی با بیان اینکه ممکن است مسئولانی باشند که بگویند با این همه گفتگو، مگر می‌شود دستاورد عملی برای ایران حاصل نشده باشد، اظهار داشت: همه اتفاقات در مقام گفتگو متوقف شد و ثمره عملی تا امروز برای ایران اسلامی نداشته است.

 

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: باید از مسئولان دولتی تشکر کرد که امروز به صراحت بیان می‌کنند که طرف خارجی به تعهدات خود عمل نمی‌کند. امروز مسئولان رده‌ بالای دولت به زبان و ستوه آمده‌اند از اینکه وعده، چیز دیگری بود. اما طرف آمریکایی نه تنها خود به وعده‌هایش عمل نمی‌کند، بلکه مانع انجام حداقل وظایف توسط سایر کشورها در مقابل ایران است.

 

وی ادامه داد: پول‌های بلوکه شده ما که باید برمی‌گشت با توجه به آخرین آماری که کری اعلام کرد، ۵۵ میلیارد دلار بود؛ در ماه‌های اخیر تنها سه میلیارد دلار به ایران برگشته است. اگر ما وارد مذاکرات شدیم، به دنبال محصولی بودیم و دلیلی داشت.

 

زاکانی ادامه داد: مقام معظم رهبری بالاترین دلیل را رفع تحریم‌ها عنوان کردند اما این مهم اتفاق نیفتاده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه بنده ناظر بر برجام صحبت نمی‌کنم، بلکه به بعد از برجام تکیه دارم، گفت: چرا باید رئیس‌جمهور محترم با زحمت و وقت‌گذاری در فرانسه با شرکت ایرباس ملاقات کند و آنها مجاب شوند که ۱۰.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام دهند و ۱۰۸ هواپیما برای نوسازی ناوگان هواپیمایی ایران به ما داده شود، اما دریغ از یک هواپیما؛ آنها رسماً اعلام می‌کنند که آمریکایی‌ها سهامدارند و تهدید می‌کنند.

 

وی گفت: آنها به شدت به دنبال تشدید تحریم‌ها هستند؛ آمریکا به ایران به عنوان یک رقیب و فراتر از آن به عنوان یک دشمن نگاه می‌کند. ما دشمن سلطه‌گر و ظالم هستیم و این درست است؛ ما نیز باید نگاه واقع‌بینانه‌ای داشته باشیم و آمریکا را در هیبت یک دشمن ببینیم، نه در هیبت یک دوست.

 

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها با تشدید فشار بدون انجام تعهدات گذشته می‌خواهند راه همواری برای برجام‌های ۲ و ۳ فراهم کنند، افزود: آنها می‌خواهند مسیری را دنبال کنند که ماحصل آن، توانمندی‌های ما را در یک کفه مذاکره و تحریم‌ را به عنوان اهرم بالای سر ما نگاه دارند و ما را از توانمندی‌های خود محروم کنند.

 

زاکانی با اشاره به اینکه امروز آمریکایی‌ها پا را فراتر گذاشته‌اند، گفت: آنها نه تنها در خصوص رفع تحریم‌ها بلکه با رایزنی و ایجاد بدعت‌های نادرست، امکانات کشور ما را به یغما می‌برند. به درستی سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که اقداماتی که در خصوص دارایی‌های ایران انجام شد، راهزنی است.

 

وی با طرح این سؤال که چرا آمریکا به خود جرأت می‌دهد حکم یک دادگاه محلی را که نمی‌تواند اموال یک کشور را مصادره کند، بپذیرید و دو میلیارد دلار امکانات ایران را برداشت می‌کند؟ گفت: این بابت انفجار در بیروت است که نسبتی با ایران ندارد. این بدعت باعث می‌شود که هر روز در مقابله با احکامی باشد و امکانات ایران را آنها بتوانند در سرتاسر جهان مصادره و به یغما ببرند.

 

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با طرح این سؤال که چرا مقابله با مثل نمی‌شود؟ افزود: چرا این موضوع به عنوان نقض برجام مطرح نمی‌شود و بر اساس ماده ۳ قانون مجلس اقدامی صورت نمی‌گیرد و یا حداقل تذکری به آنها داده نمی‌شود که اگر این مسیر ادامه پیدا کند، قانون مجلس اجرایی خواهد شد.

 

زاکانی با تاکید بر اینکه دشمن به غلط احساس ضعف در ما می‌کند، خاطرنشان کرد: دشمن پندار غلطی دارد و تصور می‌کند که ما ضعیف هستیم. دشمن می‌خواهد مسیری را برود که ما را به بن‌بست و تسلیم بکشاند.

 

وی در ادامه افزود: آنچه که در ظاهر تجلی کرد که ما ذیل بند ۷ هستیم و هنر برجام، خارج کردن ما از ذیل آن است، از اساس نادرست بود. تحت بند ۴۱، احکامی بر علیه ما صادر شده بود و در قطعنامه ۲۲۳۱ نیز صورت گرفت.

 

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: درست است که لحن قطعنامه‌ها تغییر کرده اما ماهیت آنها تغییری نکرد.

 

زاکانی با اشاره به اینکه ما در معرض حمله هستیم، از اساس نادرست بود، خاطرنشان کرد: محدودیت‌های بازرسی در خطوط هوایی، دریایی و سایر خطوط و صدمات ناشی از آن که قرار بود برداشته ‌شود، باید گفت هیچ فرقی با گذشته نکرد، بلکه سخت‌تر نیز شد.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه اعلام می‌کردند که بر اساس قانون ۲۰۱۱ آمریکا و ۲۰۱۲ اروپا، فروش نفت ایران هر ۶ ماه باید ۵۰۰ هزار بشکه کاهش یابد و به صفر برسد، گفت: از یک سال و نیم قبل از ژنو، دنیا قادر به کاهش فروش نفت ما نبود؛ لذا آمریکا و اروپا بود که دائما مصوباتی ارائه می‌کردند و اجازه می‌دادند از قانون ۲۰۱۱ آمریکا و ۲۰۱۲ اروپا عبور کنند.

 

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با بیان اینکه ما در سال ۹۱، یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت صادر کرده‌ایم، گفت: ما در سال ۹۲ نیز یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت صادر کردیم. آمارهای نادرست را به جامعه منتقل نکنید.

 

زاکانی گفت: شرایط به سمتی رفته است که ماحصل آن امروز این است که ما از امکاناتی که در خارج بلوکه شده، برخوردار نیستیم و از تسهیلاتی که مراودات ما با سایر دنیا را برقرار کند نیز همین‌طور.

 

وی با اشاره به دو تجربه در گذشته گفت: یکی تجربه قرارداد الجزایر است که آمریکا سر ما کلاه گذاشت و میلیاردها دلار ما را به غارت بردند. تجربه خارجی نیز، تجربه لیبی است. در سال ۲۰۰۳ قذافی پذیرفت همه امکانات هسته‌ای خود را به خارج از کشور منتقل و اقدامات نظامی خود را محدود کند و پس از آن انگلیس گفت ما تعهد می‌کنیم از این کشور دفاع کنیم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: وقتی قرار شد به این کشور حمله کنند، انگلیس خود جزو حمله‌کنندگان به لیبی بود؛ این سابقه بدعهدی‌ها امروز در فراروی ما است.

 

زاکانی در ادامه با اشاره به مبادله زندانیان ایران و آمریکا، گفت: ما با آزادی چهار جاسوس آمریکایی‌ زیر نظر رهبری به یک تفاهمی رسیدیم و در مقابل آن هفت زندانی ایرانی آزاد شدند. در ادامه هفت نفر دیگری که در زندان بودند، قرار شد آزاد شوند؛ یعنی ۱۴ نفر. ۱۴ نفر از مسئولین کشور که دچار محدودیت شده بودند، از محدودیت خارج شدند و این آمار به ۲۸ نفر افزایش یافت.

 

وی با بیان اینکه تاکید رهبری و تیم مذاکره‌کننده این بود که باید اموال ما که از زمان شاه در آمریکا است را به ما بازگرداند، تصریح کرد: یکی از این پرونده‌ها ۴۰۰ میلیون دلار بود و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران داده شد. به اینها بسنده نشد و بانک سپه و یک بانک دیگر علیرغم تحریم، از تحریم خارج شد. آمریکا امروز ضعیف‌تر از هر روزی است.

 

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام این نوع مذاکره را مذاکره نتیجه‌بخش عنوان کرد و گفت: امروز آمریکایی‌ها به دنبال برجام ۲ هستند؛ برجام ۲ آمریکا تجزیه عراق، سوریه و از باتلاق منطقه خارج شدن است. آنها برجام ۳ را توصیه می‌کنند که محدودسازی امکانات و توانمندی داخلی ایران است؛ آنها در بخش اول می‌خواهند ما را محصور و در بخش دوم محدود کنند و بعد به دنبال آن هستند که ما را به تسلیم بکشانند.

 

زاکانی با تاکید بر اینکه آنها می‌خواهند ما را به عنوان یک انقلاب تسلیم شده در برابر دیدگان دیگران قرار دهند، گفت: باید بکوشیم بر همان نکاتی که در برجام ۱ بود تاکید کنیم. دولت باید مطالبه به حقِ مردم ایران را داشته باشد و موضوع هسته‌ای به عنوان یک موضوع ملی و اجرایی برجام در دستور کار دولت قرار بگیرد.