رئیس جمهور /خودکفایی و اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت 
چاپ 

رئیس جمهور /خودکفایی و اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت

رئیس جمهور: سال به سال در بخش مواد غذایی استراتژیک به سمت خودکفایی حرکت کرده ایم؛ در سال ۹۵ حدود ۱۰ میلیون تن از کشاورزان گندم خریداری می کنیم که این یعنی، اقتصاد مقاومتی و خودکفایی.

به گزارش صدا و سیما، رئیس جمهور، امروز سه‌شنبه در اجتماع بزرگ مردم استان سمنان، اقتصاد مقاومتی را مبنای برنامه‌های سال ۱۳۹۵ دولت تدبیر و امید دانست و تاکید کرد که باید دست به دست یکدیگر، اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم.

آقای روحانی، با تاکید بر اینکه «زنجیرهای تحریم را گسسته‌ایم»، به شرایط آغاز به کار دولت یازدهم اشاره کرد و اظهار داشت: همزمان با آغاز فعالیت دولت یازدهم، اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی و تحریم‌ها در نقطه اوج بود و تورم، رکود، بیکاری و عدم آرامش در بازار، زندگی مردم و آینده کشور و اقتصاد را در ذهن مردم با تردیدهای فراوان مواجه کرده بود.

رئیس جمهور گفت: ملت بزرگ ایران با تصمیم تاریخی خود در خرداد ۱۳۹۲، خواست که  اسلام هراسی و ایران هراسی قدرت‌های بزرگ و صهیونیسم جهانی را با شکست مواجه، و فشارهای حاصل از تحریم و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را یکی پس از دیگری حل و فصل کند.

آقای روحانی با تقدیر از ملت ایران که طی  ۳۱ ماه  اخیر که از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد همواره در کنار نظام و پاسخگوی ندای رهبری بوده است، گفت: امروز با تلاش دولت و ملت تقریباً به قله فراز بلندی که پیش رو داشتیم نزدیک شده‌ایم و ملت بزرگ و سرافراز ایران توانست با قدرت خود تمام قطعنامه‌های تحریمی در چارچوب فصل هفتم  منشور سازمان ملل متحد  را از بین ببرد.

رئیس جمهور، با بیان اینکه «امروز مسیر و راه برای حرکت ایران اسلامی باز شده است»، افزود: همه باید برادرانه، منسجم و در کنار هم برای ساختن ایرانی آباد تلاش کنیم و دولت منتخب شما با هدایت های مقام معظم رهبری و کمک شما مردم، در تمام میدان ها چیزی را کم نخواهد گذاشت و از این موضوع اطمینان داشته باشید.

آقای روحانی تصریح کرد: رقابت، حزب و جناح در دوران انتخابات اشکال ندارد چرا که دوران انتخابات دوران شعار و رقابت است اما اکنون رقابت ها را باید کنار گذاشت، امروز زمان اجرای برجام و استفاده از فرصت هاست.

رئیس جمهور، برجام را ثمره تلاش ملت بزرگ ایران و هدایت های مقام معظم رهبری دانست و گفت: به آنان که می گویند برجام برای ما چه کار کرده است، باید گفت برجام افتخاری سیاسی و حقوقی برای تاریخ ایران ثبت کرده است.

آقای روحانی در تشریح دستاوردهای برجام افزود: هیچ کس تصور نمی‌کرد که شش قطعنامه شورای امنیت و دوازده قطعنامه شورای حکام یکباره لغو و برای همیشه به زباله‌دان تاریخ ریخته شود. فروش نفت ایران به نصف کاهش یافته بود و رفت و آمد کشتی ها به بندرهای ایران عملا تحریم شده بود و هیچ ارتباط بانکی میان بانک های ایران و بانک های جهانی وجود نداشت  و شرایط به گونه‌ای بود که ما به قرن نوزدهم رفته بودیم و همه معاملات از طریق صرافی‌ها انجام می‌شد و تمام کانال‌های بانکی و بیمه‌ای به روی ما بسته شده بود.

آقای روحانی با اشاره به اینکه اگر حمایت مردم ایران نبود دولت نمی‌توانست در برابر قدرت‌های بزرگ این موفقیت‌ها را به دست آورد، افزود: برای من جالب است که برخی می‌خواهند اعلام کنند ملت ایران و دیپلمات‌های ایرانی پیروز نبوده‌اند و امریکا و صهیونیست‌ها در این عرصه پیروز شده‌اند؛کجا رفت غیرت و تعصب دینی؟ چرا نمی خواهید در برابر عظمت ملت ایران که یک موفقیت بزرگ تاریخی به دست آورده است ، سرفرود بیاورید؟

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه «رسانه های ما اخلاق را مد نظر قرار دهند»، گفت: آشوب و هرج و مرج رسانه ای را ملت ایران نمی پسندد و هجمه های غیراخلاقی برخی رسانه ها در شأن ملت بزرگ ایران نیست.

آقای روحانی با اشاره به اینکه امروز زنجیرهای تحریم گسسته شده است تصریح کرد: امروز روابط بانکی خوبی میان بانک های ایران با بانک های جهانی یکی پس از دیگری گشوده می‌شود و اولین قراردادهای ما با دیگر کشورها در زمینه ایجاد ارتباط بین بانک مرکزی ایران و بانک‌های این کشورهاست.

رئیس جمهور تاکید کرد: بازسازی و نوسازی بعد از یک ویرانی، زمان می برد. امروز موانع از مسیر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برطرف شده است اما باید به این نکته دقت داشت که فقط سه ماه از اجرای برجام گذشته اما برخی فکر می کنند ۳۰ سال گذشته است. در این سه ماه ببینید چه گشایش های فراوانی ایجاد شده است؟ تعداد بسیار زیادی از کمپانی‌ها و بخش خصوصی خارجی روزانه به سمت ایران آمده‌اند و قراردادهای مهمی در حال امضاست.

آقای روحانی با اشاره به اینکه صادرات نفت کشور قبل از اجرای برجام یک میلیون بشکه بود و امروز به بیش از دو میلیون بشکه ارتقا یافته است، گفت: امروز ایران جایگاه خود را در حوزه نفت بازستانده و در بخش هسته‌ای نیز شاهد حضور فعال ایران در خرید و فروش مواد هسته‌ای هستیم که تا چند سال پیش برای ایران منطقه ممنوعه به شمار می‌رفت.

آقای روحانی افزود: امروز و در فضای به وجود آمده پس از برجام می‌توانیم بهترین کالاها را با مناسب‌ترین قیمت در بازارهای جهانی خریداری کنیم.

رئیس‌ جمهور با تأکید بر اینکه دولت به تلاش ملت ایران در این عرصه افتخار می‌کند، گفت: برجام ثمره تلاش ملت و هدایت‌های رهبری است و ما امروز در جایگاهی قرار داریم که باید از فضای به وجود آمده پس از برجام استفاده کنیم.

آقای روحانی با اشاره به اینکه دوران رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسیده است و امروز همه باید در راستای توسعه و پیشرفت کشور تلاش کنند افزود: اگر نقدی بر برجام داشتیم برای زمانی بود که هنوز تصویب و تأیید نشده بود اما امروز پس از تصویب و تأیید آن ازجانب رهبری، مجلس و شورای عالی امنیت ملی زمان اجرا فرارسیده است و باید از این فرصت و فضا به بهترین شکل استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه چند کشور در اجلاس اخیر سازمان همکاری اسلامی به دنبال این بودند که صحنه را به گونه‌ای رقم بزنند که ایران در آن به عنوان کشوری حامی تروریسم و مداخله گر در امور داخلی دیگر کشورها معرفی شود، گفت: به حول و قوه الهی توانستیم به گونه‌ای در این اجلاس حضور پیدا کنیم که در همه صحنه‌ها و سخنان رؤسای کشورها عکس این خواسته اتفاق افتاد و ما اعلام کردیم که دشمن اسلام صهیونیسم است و امروز جایگاه و عظمت این کشور و این ملت در جهان اسلام باقی است و روز به روز بر آن افزوده می‌شود.

رئیس‌ جمهور با اشاره به سفارش یکی از مراجع تقلید در ایام نوروز مبنی بر اینکه برجام دو باید برجام اخلاقی در کشور باشد، گفت: باید امروز در فضای پسابرجام به دنبال اخلاق، احترام و کار و تلاش باشیم و در این سال ادب، راستگویی و خدمت به کشور مد نظر همگان قرار گیرد.

آقای روحانی با اشاره به نامگذاری سال ۹۵ به عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل ازجانب رهبر معظم انقلاب و  ابلاغ برنامه‌های بلندمدت در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: امسال باید همه دست به دست هم دهیم و دستورهای رهبری را اجرا و اقتصاد مقاومتی را در کشور عملیاتی کنیم.

رئیس‌ جمهور ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به این معناست که ما بتوانیم صادرات غیرنفتی را نسبت به واردات غیرنفتی افزایش دهیم که در این راستا سال گذشته با تلاش دولت صادرات غیرنفتی بر واردات غیرنفتی پیشی گرفت.

آقای روحانی با تأکید بر تلاش در زمینه تأمین امنیت غذایی در کشور و برنامه دولت در سال ۹۵ برای خرید ده میلیون تن گندم از کشاورزان گفت:  ما سال به سال در زمینه تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی به سمت خودکفایی حرکت می‌کنیم.

رئیس‌ جمهور با اشاره به ضرورت تلاش در جهت جذب سرمایه‌های خارجی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری سرمایه‌گذاری خارجی در کشور آغاز شده است و امروز ایران حرکت پرشتابی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها پیش رو دارد.

آقای روحانی با اشاره به اینکه در زمینه توسعه راه‌آهن حرکت‌های خوبی در سطح کشور صورت گرفته است ، برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد را یکی از این اقدامات دانست که استان سمنان نیز از ثمرات آن بهره‌مند خواهد شد.

رئیس جمهور  افزود: اولین خط آهن تهران به حومه در آینده‌ای نزدیک  از تهران به ورامین، پیشوا و گرمسار متصل خواهد شد. در زمینه جذب سرمایه خارجی در بخش‌های مختلف و جذب سرمایه داخلی که یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است، دولت گام‌های خوبی را تاکنون برداشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود،  سمنان را یکی از استان های راهبردی ایران توصیف کرد و گفت: سمنان چهارراه بزرگ اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است که برای تقویت این پیوند،تصمیمات بسیار خوبی در این سفر اتخاذ خواهیم کرد.

آقای روحانی اظهار داشت: ۳۵۰ میلیارد تومان برای پیشبرد طرح های بخش حمل و نقل این استان اختصاص داده ایم که تمام این تصمیمات طی سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ اجرایی خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به مسئله مهم آب برای استان سمنان و قرار گرفتن این استان در کنار کویر مرکزی با بارندگی کم تاکید کرد که این استان برای صنعت، کشاورزی و مصارف دیگر به آب نیازمند است و باید اقدامات موثر و لازم را در این خصوص انجام دهیم .

آقای روحانی با اشاره به طرح های کوتاه مدت و بلندمدت دولت تدبیر و امید برای تامین و رفع مشکل کم‌آبی استان گفت: سدسازی یکی از طرح های کوتاه مدتی است که در این استان انجام خواهد شد و سد مشترک بین مازندران و سمنان با امکانات و اعتبارات دولتی ساخته می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: باید نحوه استفاده از منابع آبی را بهینه و اصلاح کنیم و گردش آب و فعال شدن تصفیه فاضلاب برای مصارف کشاورزی از دیگر برنامه ها برای تامین آب مورد نیاز استان است.

رئیس جمهور سپس به طرح بلندمدت انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح مباحث فراوانی را در رسانه ها به دنبال داشت اما دولت طی ماه های آخر سال گذشته محیط زیست را مکلف کرد که مطالعات و اشکالات این طرح را بررسی کند و تقریبا ۸۰ درصد از این مسائل انجام شده است و ۲۰ درصد مابقی نیز طی هفته های آینده بررسی خواهد شد.

آقای روحانی تاکید کرد: می توان آب را از دریای خزر به سمنان منتقل کرد و در عین حال همه مسائل محیط زیستی را مد نظر قرار داد تا مشکلی به وجود نیاید .

رئیس جمهور با بیان اینکه انتقال آب خزر به سمنان و همچنین آب خلیج فارس و دریای عمان به یزد و کرمان با سرمایه و کمک بخش خصوصی انجام خواهد شد، گفت: دولت نیز در این مسیر کمک های لازم را از طریق صندوق توسعه انجام خواهد داد و این طرح ها حساب شده و با در نظر گرفتن مسائل محیط زیستی عملیاتی می شود.

آقای روحانی ضرورت فعال شدن صنعت گردشگری استان سمنان را خاطر نشان و تاکید کرد: سمنان نباید تنها محل عبور گردشگران باشد بلکه باید مقصد گردشگری باشد. این استان استعدادها و ظرفیت‌های فراوانی برای جذب گردشگر دارد.

رئیس جمهور ارائه تسهیلات برای ۶ هتل مهم استان سمنان را از مهم ترین برنامه های دولت تدبیر و امید به منظور فعال شدن صنعت گردشگری استان برشمرد و گفت: دولت برای فراهم شدن زمینه های لازم در این بخش ،کمک خواهد کرد.

آقای روحانی هایتک و فناوری های نوین را از دیگر مسائل مهم در این استان دانست و ادامه داد: سمنان استان فرهنگ، علم، دانشگاه و فناوری است و باید پردیس‌ها در این استان فعال شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه با شروع به کار منطقه ویژه اقتصادی در این استان شرایط برای صادرات محصولات آماده می شود ، اظهار داشت: در آینده ای نزدیک شاهد یک حرکت سریع برای استان سمنان خواهیم بود که ثمره آن اشتغال برای جوانان به ویژه قشر تحصیلکرده خواهد بود.

آقای روحانی گفت: ۶۷ طرح و پروژه با اعتبار ۹۲۷ میلیارد تومانی در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ برای پیشرفت و آبادانی و توسعه سمنان عملیاتی خواهد شد.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود نیز مردم استان سمنان را مردمی ایثارگر، شهیدپرور و قهرمانانی دانست که در طول تاریخ با نثار جان خود برای این منطقه و سرزمین ایران افتخارآفرینی کرده‌اند و افزود: استان سمنان سرزمین علم، ادب و اخلاق است و مردم این استان همواره پشتیبانان امام، مقام معظم  رهبری و کشور بوده‌اند.

رئیس‌ جمهور اظهار داشت: سمنان و سرزمین قومس با تاریخی کهن افتخار همه ماست که علما، ‌بزرگان، مورخان، شعرا و ادیبان فراوانی را  تقدیم کشور کرده است.

آقای روحانی با اشاره به اینکه افتخارات بزرگ مردم استان سمنان و تیپ دلاور قائم سمنان در دوران دفاع مقدس در جبهه‌های نبرد زبانزد بود، گفت: امروز این استان سرآمد علم و دانش است و فرزندان برومند  این خطه در حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و دانشگاهی همواره افتخارآفرین هستند.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو