Logo of a company

دانایی، رکن اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع است

یک پژوهشگر کشور و عضو هیات علمی دانشگاه گفت: عنصر دانايي، رکن اصلي توسعه اقتصادي و اجتماعي جوامع مختلف بوده و در نظام هاي توسعه اي مبتني بر دانش، مديريت دانش، مولفه کليدي در راهبرد توسعه اي تلقي مي شود.

دکتر مسعود قربان حسینی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: در عصری زندگي مي کنيم که عبارت “ دانش قدرت است “ جاي خود را در عصر دانايي محوري به “ اشتراک دانش قدرت است “ داده است.

وی بیان کرد: هر سازماني، چه کوچک و چه بزرگ تا آنجايي رونق مي يابد که به مأموريتهاي خود دست يابد، هنگامي که يک سازمان تلاش مي کند که به اهداف خود دست يابد، عدم ثبات و تهديدها در محيط، دستيابي به اهداف را به تأخير انداخته يا حتي فرايند آن را تخريب مي سازد.

وی که از متخصصان و صاحبنظران حوزه مدیریتی کشور است، گفت: بدليل اينکه دانش قدرت است، سرمايه هاي دانش هر سازماني موفقيت اجرايي آن را تعيين مي کند.

دکتر قربان حسینی افزود: وظيفه مديريت دانش، مديريت سرمايه هاي دانشي هر سازماني است و مديريت دانش اساسا مفهوم يا انديشه جديدي نيست.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی ساوه یادآور شد: دانش موضوعي نيست که امروز به يکباره به وجود آمده باشد، انسان در مسير تاريخ تکاملي خود و تکامل اجتماعي ناشي از آن همواره توليد کننده دانش بوده و از آن در ايجاد تغيير در جامعه استفاده نموده است.

این محقق و استاد دانشگاه، گفت: لازم است الگوي بومي مديريت دانش، فناوري و نوآوري متناسب با شرايط و پتانسيل هاي ويژه براي ايجاد و تقويت ساختار نظام ملي نوآوري همراه با ترويج فرهنگ کارآفريني طراحي و اجرا گردد.

قربان حسینی، چالش اصلي در رابطه با اعمال راهبرد مديريت دانش در کشورهاي توسعه نيافته و در حال توسعه ، چگونگي توليد و مديريت بر دانش است.

* مدیریت، مهمترین عامل در رشد و بالندگی سازمانهاست

این متخصص و صاحبنظران در حوزه مسایل مدیریتی کشور در ادامه گفت: سازمان ها از شالوده های اصلی اجتماع امروزی هستند و مدیریت، مهم ترین عامل در حیات، رشد و بالندگی یا نابودی سازمان هاست .

قربان حسینی بیان کرد: مدیر، روند حرکت از “وضع موجود” به سوی “وضعیت مطلوب” را هدایت می کند و در هر لحظه، برای ایجاد آینده ای بهتر در تکاپوست .

وی گفت: مدیران در سازمان ها، نقش های متفاوتی را ایفا می کنند که بر حسب شرایط زمانی، مکانی و نوع کار، این نقش ها متفاوت و متغیر است و شناسایی این نقش ها در بهبود عملکرد تاثیر بسزایی دارد.

این پژوهشگر کشور و استاد دانشگاه به مفهوم نقش در این حوزه اشاره و بیان کرد: نقش عبارت از الگوی رفتاری قابل انتظار که برای شغل خاص تعیین می شود و مسئولیت های فرد را از طرف گروه تعیین می کند، بنابراین باید با آشنا کردن مدیران با نقش هایشان، مسئولیت های ایشان را مشخص کرد تا هویت نقش ها آشكار شود و مدیران درک کاملی از نقش های بدست آورده و بتوانند انتظارات دیگران را از نقش های خود برآورده کنند.

* تعارض در نقش یکی از عوامل استرس آفرین سازمان ها

معاون دانشگاه آزاد اسلامی ساوه افزود: یکی از عوامل استرس آفرین سازمانی تعارض در نقش است که بر اثر وظایف گوناگون و تقاضاهای ضد و نقیض به وجود می آید، و اگر آموزش کافی نباشد و ارتباطات ضعیف باشد ، ابهام در نقش حاصل می شود.

قربان حسینی یادآور شد: باید شرایط را در سازمان به گونه ای فراهم کرد که همه و مخصوصاً مدیران به نقش های خود واقف شوند.

وی در عین حال گفت: مدیر باید، رهبر باشد و موجبات انگیزه و رشد کارکنان را فراهم کند، باید حلال مشکلات باشد و بتواند تعارضات سازمانی را به نحو مطلوب مدیریت کند، باید برنامه ریز و تخصیص دهنده منابع باشد، نقش اطلاعاتی یعنی گیرنده و توزیع کننده اطلاعات باشد.

این پژوهشگر کشور و استاد دانشگاه افزود: همچنین یک مدیر باید با برقراری ارتباط با زیردستان و سایر سازمانها مجموعه را در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده یاری دهد و در نهایت باید بتواند با شفاف کردن نقش ها و اهداف، یک درک صحیحی از مسئولیت ها، اهداف کاری و انتظارات عملکردی را برای کارکنان ایجاد کند.