روحانی /مسکن مهر را پس از تکمیل، تحویل می دهیم 
چاپ 

روحانی /مسکن مهر را پس از تکمیل، تحویل می دهیم

رئیس جمهور در جمع مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: همه موظف به تامین مسکن مناسب هستیم و مسکن مهر را هم با هر مشکلی تکمیل خواهیم کرد.

همه موظف به تامین مسکن مناسب برای افراد نیازمندیمبه گزارش صداوسیما، اقای روحانی ضمن تبریک سالگرد تاسیس حساب ۱۰۰ امام و آغاز فعالیت بنیاد مسکن بیان کرد: مسکن مهر را با هر مشکلی تکمیل می کنیم و تحویل خواهد داد و با کمک بیشتر به بنیاد مسکن برای طرح تغییر در بافت فرسوده اگر طرحی داشته باشید که توسط بخش خصوصی قابل اجرا باشد، دولت از آن حمایت خواهد کرد.

روحانی گفت: تلاش دولت این است که طرح های عمرانی نیمه تمام را به مردم و بخش خصوصی واگذار کند ولو با قیمت صفر ، یعنی حتی اگر حاضر باشیم پول نگیریم چرا که اجرای آن می تواند تحول خوبی در ساخت و ساز و خروج بخش مسکن از رکود به وجود آورد.

وی افزود: یکی از نهادهایی که در ماههای آغازین انقلاب اسلامی، دستور به تاسیس آن داده شد بنیاد مسکن بود که نشان از اهمیت مسکن در زندگی مردم دارد.

رئیس جمهور با اشاره به دستور حضرت امام (ره) برای تأسیس حساب ۱۰۰ و شکل گیری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نخستین ماه های پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بنیاد مسکن حتی قبل از جهاد سازندگی تأسیس شد زیرا حضرت امام به اهمیت موضوع مسکن واقف بودند و می خواستند مشکل مسکن در کشور حل شود.

 

آقای روحانی به مناسبت ۲۱ فروردین سالروز تأسیس حساب ۱۰۰ امام و بنیاد مسکن افزود: اهمیت مسکن در جامعه همانند اهمیت امنیت، سلامت و آموزش و از جمله نیازهای عام و فراگیر در جامعه است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در فرهنگ ما مسکن هم محل زندگی و سکونت و هم پس انداز اصلی در زندگی خانواده هاست گفت: یکی از موضوعاتی که مردم از دوران جوانی برای تأمین آن تلاش می کنند مسکن است.

آقای روحانی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از افراد جامعه مانند خانم های خانه دار اغلب وقت خود را در داخل خانه سپری می کنند افزود: برخی از افراد نیز با کارهای دستی در منزل، ایجاد اشتغال کرده اند و از طرفی مسکن فقط محل استراحت نیست بلکه محل عبادت نیز محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: مسکن محلی است که تربیت فرزند نیز از آنجا آغاز می شود.

رئیس جمهور گفت: مسکن مکان جامعی است و برای یک مسلمان یک مکان مقدس نیز محسوب می شود و مکان عبادت، تعلیم و تربیت، الفت، محبت والدین به فرزندان و مکان ادب فرزند به پدر و مادر است.

وی افزود: اهمیت مسکن و خانواده به اندازه ای است که خداوند متعال نیز وقتی می خواست نشانه ای را برای خود برگزیند خانه خدا یا بیت‌الله را برگزید و یک خانه را به عنوان مکان مقدس و محل اجتماع و عظمت و عبادت مسلمانان برگزید و خانه سازی و ساخت مسکن اقتدا به راه ابراهیمی (ع) است زیرا حضرت ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) مأمور شدند تا خانه خدا را بنیانگذاری کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مسکن بسیار حایز اهمیت است و جزو نیازهای اولیه ما محسوب می شود تأکید کرد: همانگونه که امام راحل بر موضوع اهمیت مسکن تأکید داشتند امروز نیز رهبر معظم انقلاب بر این مسئله تأکید دارند.

وی در ادامه گفت: در سال های اخیر بخش مسکن با فراز و فرودهایی مواجه شده است.

آقای روحانی افزود: در مقطعی سهم بخش مسکن در سرمایه گذاری کشور حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بود که در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ به دو برابر رسید.

وی گفت: بخش بزرگی از افزایش سرمایه گذاری در بخش مسکن سوق یافتن سرمایه ها به ساخت برج های مجلل و ساختمان های لوکس و مراکز تجاری بود که دلایل خود را داشت.

رئیس جمهور افزود: از طرفی در آن زمان تورم بالا می رفت و از طرف دیگر سود پس انداز به صورت دستوری کاهش یافته بود و سرمایه گذاری در بخش تولید نیز به دلیل صادرات بی رویه دچار معضل بود.

وی گفت: در آن زمان سود بانکی کمتر از نرخ تورم بود اما باید سود بانکی با نرخ تورم تناسب داشته باشد و اگر کسی می خواست پول را به سمت تولید ببرد صرفه نداشت و یکی از راه ها برای پس انداز که مورد اعتماد مردم هم بود بخش مسکن بود.

رئیس جمهور افزود: نگاه مردم به مسکن جایی بود که بتواند پول خود را پس انداز کند و به همین دلیل سرمایه عظیمی به سمت مسکن رفت و همچنین قیمت مسکن نیز به طور مداوم در حال افزایش بود یکباره در سال‌های ۹۱ و ۹۲ مسکن فراوان وارد و رکود شروع شد و شاهد خانه های خالی و مراکز تجاری و برج های نیمه تمام بودیم.

آقای روحانی با تأکید بر اینکه در دولت یازدهم تلاش شد تورم مهار شود و کاهش تورم شروع شد گفت: در این دو، سه سال تقریباً به دلیل وجود مسکن اضافی قیمت مسکن همان قیمت دو، سه سال قبل است و رشد کمی داشتیم هر چند طی ماه های اخیر شاهد علایمی از خروج از رکود هستیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت گذشته برای رفع شکاف مسکن مسیر خطرناکی را انتخاب کرد و این مسیر استفاده از پول بانک مرکزی بود.

آقای روحانی افزود: دست زدن به پول بانک مرکزی برای طرح مسکن ریسک بزرگی بود زیرا پول بانک مرکزی صرفاً‌ باید در مواقع اضطرار استفاده شود و همین کار عامل بزرگ تورم شد.

رئیس جمهور گفت: از طرفی خواستیم به بخش مسکن کمک کنیم اما از سوی دیگر ارزش پول در دست مردم کاهش یافت زیرا برداشت پول از بانک مرکزی برداشت از جیب مردم است.

وی با اشاره به اینکه در این دولت بهترین راه را برای مهار کردن تورم انتخاب کردیم افزود: توجه به پایه پولی و مسئله عدم بهره برداری از پول بانک مرکزی در روزهای سخت در دستور کار ما بوده است.

آقای روحانی همچنین درباره برخی ایرادهای طرح مسکن مهر نیز گفت: مسکن مهر  فقط به صورت یک ساختمان دیواردار سقف دار و یک محل خواب طراحی شده بود اما برای نیازمندی های آن مانند امنیت ، مدرسه ، بهداشت و درمان ، جاده ، آب ، برق ، گاز و سایر موارد هیچ چیزی دیده نشده بود مانند اینکه خانه ای بسازیم و آن را رها کنیم.

وی افزود: برای تأمین مسکن باید راه صحیح را انتخاب کنیم.

وی درباره اهمیت فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز گفت: اساس و تشکیلات بنیاد مسکن برای روستاها و شرایط خاص غیرقابل پیش بینی و افراد با درآمد کم که قادر به تأمین مسکن خود نیستند است.

آقای روحانی افزود: در بخش مسکن به طور طبیعی اینگونه است که فردی بخشی از درآمد خود را پس انداز کند تا روزی این توانایی را داشته باشد که یک واحد مسکونی بسازد و یا بخرد اما در بسیاری از موارد درآمد افراد برای پس انداز مکفی نیست و در این مواقع دولت و بانک مرکزی و همچنین خیران باید کمک کنند.

رئیس جمهور گفت: در زمینه بخش مسکن بخش خصوصی توانمندی که بتواند این بار را بر دوش بگیرد و یا بخش زیادی از آن را انجام دهد نداریم اما در بسیاری از کشورها بخش مسکن را بخش خصوصی به عهده گرفته است.

وی همچنین با تأکید بر اهمیت تحقیقات در بخش مسکن افزود: ما در بخش مسکن یعنی در ساخت و ساز توجه به کاهش مصرف انرژی ، بهره برداری از فضا ، نوع مصالح و سایر موارد به تحقیقات مفصل نیاز داریم.

رئیس جمهور با اشاره به مزیت های استفاده از کاهگل به جای ایزوگام در بنای روستاهای قدیم گفت: دیوارهای کاهگلی قدیم خیلی زیباست مانند آنچه در خانه های قدیمی در شهر یزد مشاهده می کنیم و بازسازی شده است.

وی با اشاره به مزیت های این نوع معماری سنتی افزود: یکی از مزیت های کاهگل در مقایسه با بتن آن است که بلافاصله در صورت بروز نم هشدار می دهد و بوی نم به مشام می رسد.

رئیس جمهور گفت: امروزه در خیلی از ساختمان های مدرن در جهان با استفاده از گیاهان فشرده دیوارسازی می کنند که برای مدیریت سرما و گرما مؤثر، و سبک در مواقع زلزله است.

آقای روحانی افزود: امروزه انواع مصالح در جهان به سبک و شیوه های مختلف در حال کار است و از گچ های پیش ساخته در نمای داخلی ساختمان استفاده می شود و صدها موضوع دیگر برای تحقیق و به کارگیری آن در بخش مسکن کشور وجود دارد.

وی گفت: در بخش تحقیقات باید بتوانیم مسکن ارزان قیمت را با توجه به بهداشت ، مقاومت و مصرف انرژی تأمین کنیم و در کنار آن به موضوع فرهنگی نیز باید توجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به معضل مهاجرت روستاییان به شهرها افزود: ما با مشکل مهاجرت از روستاها مواجهیم که تصرف های غیرقانونی و مسائل فرهنگی را در پی دارد و ریشه آن نیز به موضوع اشتغال بازمی گردد زیرا اگر روستایی ما شغل داشته باشد مهاجرت نمی کند.

آقای روحانی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طول تاریخ فعالیت از سال ۵۸ تاکنون موفقیت های خوبی را در بازسازی و بهسازی روستاها و ساماندهی بافت های فرسوده و اجرای طرح هادی در ۳۸ روستای بالا ۲۰ خانوار داشته است که خیلی کمک خوبی به بهتر شدن زندگی روستایی است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه برای حل مشکل مسکن سه، چهار کار باید انجام شود افزود: یکی از موضوعات اصلی در دولت یازدهم برای بخش مسکن موضوع صندوق پس انداز مسکن است تا بتواند با پس انداز افراد، زوج های جوان و مسکن اولی ها پولی پس انداز شود و معادل آن به متقاضیان وام داده شود.

آقای روحانی گفت: در چارچوب این طرح میزان پس انداز زوجین دو برابر می شود و هر زوج می تواند بستگی به شرایط ۴۰ ، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان وام دریافت کند که اگر هر دو نفر آنها پس انداز داشته باشند این رقم دو برابر و با میزان پول پس انداز شده آنان سه برابر هزینه مسکن تأمین می شود.

رئیس جمهور همچنین نوسازی بافت های فرسوده را از با صرفه ترین اقدامات در بخش مسکن بیان کرد و افزود: منظور ما از نوسازی بافت فرسوده به معنای زدن یک تیرآهن در یک خانه قدیمی نیست بلکه باید این بافت های فرسوده با کمک بخش خصوصی تبدیل به ساختمان های مرتفع شود و تعداد بیشتری از خانه ها در آن ساخته شود که این کار نیز با پول بخش دولتی انجام نمی شود و به سرمایه بیشتری نیاز داریم و برای این کار باید سرمایه های بخش خصوصی داخلی و خارجی جذب شود و این کار هم در چارچوب اقتصاد مقاومتی و هم اشتغالزاست.

وی  گفت: برای نوسازی بافت فرسوده و ساخت ساختمان مرتفع اگر هم مسائل حقوقی آن را حل کنیم این کار با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی حل می شود پس باید برج ساخته شود تا مشکل مردم حل شود زیرا این به‌صرفه‌تر است و زندگی مردم نیز بهتر می شود.

آقای روحانی افزود: اگر بنیاد مسکن در این زمینه طرح هایی داشته باشد و بتواند بخش خصوصی را نیز جذب کند ما از آن استقبال می کنیم و باید هدف این باشد که مشکل مردم در زمینه مسکن حل شود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه در برخی از مناطق کشور مانند تهران برای ساخت شهر یا شهرک های جدید کارهایی شده است گفت: خیلی از شهر های ما ابتدا یک ده بوده و سپس با توسعه آن به بخش و شهرستان تبدیل شده و این مهم است که یک شهر از ابتدا طراحی شود.

وی افزود: اگر مکانیابی مناسب انجام شود و آب آن را نیز تأمین کنیم ساخت شهر و شهرک های جدید می تواند بخش مسکن را از رکود خارج کند و چون بخش بزرگی از رکود ما رکود بخش مسکن است با خروج بخش مسکن از رکود بخش عمده ای از مشکل رکود حل می شود و اشتغال فعال و مصالح روی زمین مانده مصرف می شود.

رئیس جمهور با تشکر از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای احیای روستاها که بخش عمده ای از امنیت غذایی را تأمین می کند گفت: روستا می تواند مرکز گردشگری نیز باشد زیرا روستاییان ما استعدادهای زیادی در هنرهای دستی دارند.

وی تصریح کرد: باید به روستاها رسیدگی کنیم زیرا ۳۰ درصد جمعیت کشور روستاییان هستند و نوسازی و بهسازی روستا مهم است و دولت هم بیش از گذشته کمک می کند و کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این زمینه تحسین برانگیز است.

آقای روحانی توجه به معماری و فرهنگ ایران را نیز از مأموریت های مهم بنیاد انقلاب اسلامی بیان کرد و گفت: همراه مسکن ما باید تمدن و فرهنگ اسلامی نیز باشد و این را در برخی از طرح های بنیاد مسکن مانند نوسازی بخش هایی از بافت شاهچراغ و برخی موارد دیگر شاهد هستیم و در این زمینه خوب کار شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: مسئولیت دولت در زمینه مسکن حل مشکل مسکن و خروج مسکن از رکود است البته در همین ماه ها حرکت برای خروج از رکود مسکن آغاز شده است اما کافی نیست.

آقای روحانی افزود: مسیر زیادی برای خروج مسکن از رکود باقی مانده است و برای ما مسئله مسکن اهمیت خاص خود را دارد.

رئیس جمهور درباره وضع مسکن مهر نیز گفت: مسکن مهر را تکمیل می‌کنیم و به همه متقاضیان تحویل می دهیم.

رئیس جمهور افزود: در بنیاد مسکن نیز با کمک سایر نهادها مانند بنیاد مستضعفان به طرح های مسکن از جمله نوسازی بافت های فرسوده تحرک خواهیم بخشید و این طرح ها باید با مشارکت بخش خصوصی باشد و امیدواریم بنیاد مسکن در ساخت شهرک و شهرهای جدید نیز کمک کند.

وی گفت: تلاش ما آن است که همه طرح های نیمه تمام با کمک بخش خصوصی و مردم تکمیل شود و تکمیل این طرح ها را بدون در نظر گرفتن سودی برای دولت واگذار خواهیم کرد و این اقدام تحول خوبی در زمینه ساخت و ساز و خروج از رکود و در چارچوب اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو