Logo of a company

وقوع درگیری سنگین در قره باغ/ بالگرد آذربایجان سرنگون شد

وزارت دفاع ارمنستان از وقوع درگیری سنگین نظامی در منطقه قره باغ میان این کشور و آذربایجان خبر داد.

به گزارش مهر، «آرتسرون هووهانیسیان» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان با اعلام این مطلب به آسوشیتدپرس از تلفات سنگین دو طرف در این درگیری خبر داد.

 

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان، یک فروند بالگرد ارتش آذربایجان در این درگیری ها که از ساعاتی قبل آغاز شده هدف قرار گرفته و سرنگون شده است.

 

آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۸۸ بر سر قره باغ با یکدیگر تنش دارند و حتی با هم وارد جنگ نیز شده اند. جنگ قره باغ جنگی بود که از فوریه ۱۹۸۸ تا مارس ۱۹۹۴ در ناحیه قره‌باغ، واقع در جنوب غربی جمهوری آذربایجان، بین اکثریت ارمنی ساکن با پشتیبانی ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داد.

 

با بالاگرفتن درگیری، هرکدام از طرفین سعی در پاکسازی قومی مناطق تحت تصرف خود از نژاد دیگر کردند. از این رو ۲۳۰٬۰۰۰ ارمنی ساکن آذربایجان و ۸۰۰٬۰۰۰ آذری مجبور به مهاجرت از ارمنستان و مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان شدند.

 

بحبوحهٔ اصلی جنگ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و در اواخر زمستان سال ۱۹۹۲ آغاز شد و بلافاصله میانجیگری های بین المللی آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ابتکار عمل را در دست گرفت و مذاکرات مستقیمی را با طرفین درگیر انجام داد اما هیچ یک از طرفین حاضر به تن دادن به رای هیأت میانجی نشد.