بیمه گذاران، الحاقیة افزایش دیه سال جدید را تهیه کنند 
چاپ 

بیمه گذاران، الحاقیة افزایش دیه سال جدید را تهیه کنند

bimeeبیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بیمه گذاران خواست برای خرید الحاقیة مربوط به مابه التفاوت افزایش دیه سال جدید اقدام کنند.

به گزارش یمین نیوز از اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی، قوه قضائیه در اطلاعیه ای میزان دیه در سال جدید را ۱۹۰ میلیون تومان برای ماه‌های غیرحرام اعلام کرد.

از ابتدای سال جدید مبلغ ریالی دیه از ۱۶۵ میلیون تومان به ۱۹۰ میلیون تومان برای ماه‌های غیرحرام و از ۲۲۰ میلیون تومان به ۲۵۳.۳ میلیون تومان برای ماههای حرام افزایش می یابد.

بر این اساس بیمه گذاران باید برای تهیه الحاقیه مربوط به مابه التفاوت افزایش دیه اقدام و تعهدات بیمه نامه وسیله نقلیه خود را افزایش دهند.

شایان ذکر است ۲۱ فروردین ۹۵ مصادف با شروع اولین ماه حرام (رجب) خواهد بود و ضروری است بیمه گذاران تا آن زمان، الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث خود را خریداری کنند.

با توجه به عدم افزایش حق بیمه در سال ۹۴ (برغم افزایش ۱۰ درصدی دیه) و عدم افزایش متناسب آن با دیه در سال های قبل، مبلغ حق بیمه شخص ثالث سال ۱۳۹۵ به تناسب مبلغ ریالی دیه، ۱۵ درصد افزایش یافته که در مقایسه با تعرفه مصوب سال ۱۳۸۹ هیات وزیران متضمن ۲۶ درصد تخفیف است.

شایان ذکر است هیچگونه افزایشی در نرخ حق بیمه شخص ثالث صورت نگرفته و افزایش مبلغ حق بیمه صرفا ناشی از افزایش تعهدات بدنی (از ۲۲۰ میلیون تومان به ۲۵۳.۳ میلیون تومان) و تعهدات مالی (از ۵.۵ میلیون تومان به ۶.۳ میلیون تومان) است.

*حق بیمه اجباری شخص ثالث، حوادث راننده و انواع وسایل نقلیه در ۱۳۹۵

میزان دیه در سال ۱۳۹۵ معادل ۱۹۰ میلیون تومان برای ماههای غیرحرام اعلام شده که در ماه های حرام ۲۵۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان است.

حداکثر تعهدات مالی ۶ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان و تعهدات بیمه حوادث راننده هم ۲۵۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان است.

حق بیمه سالانه بیمه اجباری شخص ثالث و بیمه حوادث راننده و انواع وسایل نقلیه در سال ۱۳۹۵ به این شرح است.

این نرخ برای سواری ( به ریال ) به این شرح است:

کمتر از چهار سیلندر شامل ۰۰۰، ۹۱۰، ۶ ریال،

پیکان ،‌ پراید و سمند ۰۰۰ ،۱۸۰، ۸

سایر چهار سیلندرها  ۰۰۰، ۶۱۶، ۹

بیش از ۴ سیلندر ۱۰.۷۶۷.۰۰۰ ریال است.

مبلغ حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس،‌تاکسی، کرای و مسافر کش شخصی درون شهری، بیست درصد و سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری،‌ سی و پنج درصد بیشتر از حق بیمه وسایل نقلیه سواری مشابه است.

 

ـــــــــــــــــ

موتورسیکلت :

گازی  ۱،۷۱۶،۰۰۰

دنده ای بک سیلندر ۲،۰۹۶،۰۰۰

دو سیلندر به بالا ۲،۳۰۳،۰۰۰

دنده ای دارای سه چرخ با ساید کار ۲،۴۷۶،۰۰۰ ریال

—–

بارکش:

تا یک تن  ۸،۴۶۴،۰۰۰

بیش از یک تن تا سه تن۱۰،۱۹۱،۰۰۰

بیش از سه تن تا پنچ تن ۱۲،۸۹۷،۰۰۰

بیش از پنچ تن تا ده تن ۱۶،۵۲۵،۰۰۰

بیش از ده تن تا بیست تن ۱۹،۲۳۱،۰۰۰

بیش از بیست تن ۲۰،۳۸۲،۰۰۰ ریال

ـــــــــــــــــــــــــ

سایر وسیله نقلیه حق بیمه (ریال)

کشاورزی راه سازی و ساختمانی ۵،۰۶۷،۰۰۰

حمل زباله و خیابان پاک کن ها   ۸،۲۳۴،۰۰۰ ریال.

در صورتی که وسیله نقلیه بارکش برای حمل مواد منفجره به کار رود پنچاه درصد و چنانچه برای حمل مواد سوختی مایع و گازی شکل استفاده شود بیست و پنچ درصد به حق بیمه مربوط اضافه می شود.

 

ـــــــــــــــــــــــــ

عمومی:

۷ نفر با احتساب راننده  ۱۹،۸۰۶،۰۰۰

۹ نفربا احتساب راننده ۲۰،۳۸۲،۰۰۰

ون با ظرفیت ۱۰ نفره با احتساب رانند  ۲۰،۶۱۲،۰۰۰

مینی بوس با ۱۶ نفره با احتساب راننده   ۲۵،۳۳۳،۰۰۰

مینی بوس با  ۲۱ نفره با احتساب راننده ۲۶،۳۱۲،۰۰۰

اتوبوس ۲۷ نفره با احتساب راننده و کمک ۳۸،۸۰۶،۰۰۰

اتوبوس ۴۰ نفره با احتساب راننده وکمک ۴۸،۸۲۴،۰۰۰

اتوبوس ۴۴ نفره با احتساب راننده وکمک ۵۱،۸۱۸،۰۰۰ ریال.

به وسایل نقلیه عمومی که متعلق به بیمه گذار بوده و مخصوص جابجایی کارکنان آن باشد یا درصورتی که متعلق به مراکز آموزش بوده و مخصوص حمل نقل دانش آموز و دانشجویان باشد و نیز به وسایل نقلیه عمومی شهری بیست درصد تخفیف داده خواهد شد.

بنابر گزارش بیمه مرکز ی جمهوری اسلامی ایران، تعرفه حق بیمه آمبولانس و سایل نقلیه ویژه حمل خون حمل وسایل رادیولوژی و آتش نشانی با توجه به نوع و ظرفیت آنها بر اساس تعرفه وسایل نقلیه مشابه محاسبه خواهد شد.

در مورد وسایل نقلیه ای که برای تعلیم رانندگی به کار می روند پانزده درصد به حق بیمه مربوط اضافه می شود.

چنانچه از سال ساخت وسیله نقلیه بیش از پانزده سال گذشته باشد به ازای هر سال مازاد بر پانزده سال دو درصد و حداکثر ده درصد به حق بیمه مربوط اضافه می شود.

حداکثر حق بیمه پوشش حوادث راننده برای سواری ۷۶،۰۰۰ ریال برای اتوبوس و بارکش ۲،۵۳۵،۰۰۰ ریال و برای موتورسیکلت ۶۳۳،۰۰۰ ریال است که به حق بیمه شخص ثالث اضافه می شود.

جدول درصدهای تخفیف عدم خسارت نسبت به حق بیمه متعلقه به این شرح است.

سال دوم ۱۰ درصد تخفیف

سال سوم ۱۵ درصد تخفیف

سال چهارم ۲۰ درصد تخفیف

سال پنچم ۳۰ درصد تخفیف

سال ششم ۴۰ درصد تخفیف

سال هفتم ۵۰ درصد تخفیف

سال هشتم ۶۰ درصد تخفیف  سال نهم و به بعد ۷۰ درصد تخفیف .

بر اساس قانون به حق بیمه هر خودرو و مبلغ مقرر مالیات بر ارزش افزوده اضافه می شود.

*پاسخ ۱۸ پرسش مهم در باره بیمه شخص ثالث

داشتن بیمه نامه شخص ثالث برای دارندگان همه وسایل نقلیه موتوری (اعم از موتورسیکلت، سواری، مسافری و بارکش) اجباری است و هدف از آن حمایت از اشخاص زیاندیده در حوادث رانندگی است.

 

پیش از استفاده از هر وسیله نقلیه موتوری، اول بیمه نامه مسئولیت شخص ثالث آن را بازبینی کنید تا از اعتبار آن برای پوشش خسارت جانی و مالی حوادث احتمالی مطمئن شوید.

 

۱۸ پرسش مهم و پاسخ آنها درباره بیمه شخص ثالث به این شرح است:

۱_ حداقل تعهد اجباری در بیمه نامه شخص ثالث چه میزان است؟

 

بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه باید بتواند در هر زمان در بخش خسارت بدنی حداقل دیه یک فرد مسلمان در ماه های حرام و در بخش خسارت مالی ۲.۵ درصد تعهدات بدنی را جبران کند.

حداقل دیه فوت هر سال  از سوی مرجع قانونی تعیین می شود و تغییر می کند.

شرکت بیمه مکلف است با دریافت حق بیمه اعلام شده، با دارنده وسیله نقلیه قرارداد بیمه حداقل با این میزان تعهدات منعقد کند.

 

۲- نرخ و حق بیمه شخص ثالث چگونه تعیین می شود؟

 

رقم حق بیمه به طور معمول متناسب با ریسک هر وسیله نقلیه و نرخ های تعیین شده در آیین نامه های آن و دیگر ضوابط ابلاغ شده بیمه مرکزی، از سوی شرکت بیمه دریافت و برای همان وسیله نقلیه بیمه نامه صادر می شود. در صورت وقوع حادثه منجر به خسارت احتمالی جانی و مالی از سوی وسیله  نقلیه دارای بیمه نامه به اشخاص ثالث ، خسارت وارده از محل بیمه نامه مسبب حادثه پرداخت می شود.

 

۳- چرا هر سال حق بیمه شخص ثالث تغییر می کند؟

 

حق بیمه شخص ثالث، متناسب با تعهدات پرداخت خسارت بدنی(دیه) و مالی که شرکت بیمه ( بیمه گر)، در مقابل خریدار بیمه نامه( بیمه گذار) بر عهده می گیرد تعیین می شود.

 

 

۴- آیا حق بیمه شخص ثالث مطابق با قیمت خودرو تغییر می کند؟

 

حق بیمه در «بیمه اجباری شخص ثالث» متناسب با نسبت ریسک خسارت جانی و مالی منتقل شده به شرکت بیمه تغییر می کند.

این ریسک در مورد وسایل نقلیه با عمر بالا و رانندگانی که بیشتر تخلف کنند و خود و دیگران را بیشتر در معرض خطر قرار می دهند، افزایش می یابد. اما در بیمه بدنه وسیله نقلیه که بیمه ای اختیاری است، حق بیمه متناسب با قیمت خودرو تغییر می کند.

 

۵- بیمه حادثه راننده که با بیمه شخص ثالث صادر می شود، چیست؟

 

منظور از شخص ثالث، هر شخصی است که به سبب حوادث وسایل نقلیه موتوری دچار زیان های بدنی و مالی شود به استثنای راننده مسبب حادثه.

شرکت بیمه، هنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث، با دریافت حق بیمه حوادث راننده، خود راننده را هم تا حد دیه ماه حرام تحت پوشش بیمه حوادث قرار می دهد.

 

۶ – حق بیمه حوادث راننده چقدر است؟

 

نرخ حق بیمه حوادث راننده در آیین نامه ابلاغ شده به شرکت های بیمه تعیین شده است؛ حداکثر حق بیمه پوشش حوادث راننده در هر سال هنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث در بیمه نامه درج و به حق بیمه اضافه می شود.

 

۷ – ضرورت دریافت الحاقیه افزایش تعهدات در بیمه نامه شخص ثالث چیست؟

 

هرگاه تعهد پرداخت خسارت، بیش از ارقام قبلی اعلام شده در بیمه نامه باشد، از جمله در زمانی که معادل ریالی دیه در سال جدید را پس از تصویب رئیس قوه قضائیه وزیر دادگستری ابلاغ می کند باید به شرکت بیمه مراجعه کنیم و با پرداخت تفاوت

حق بیمه آن، تعهد بیمه نامه خود را به روز کنیم.

شرکت بیمه، برگ جدیدی که در آن تعهد جدید آن شرکت درج شده است به بیمه نامه قبلی می افزاید که به ان الحاقیه افزایش تعهدات بیمه نامه  می گویند.

 

۸- برای دریافت الحاقیه بیمه شخص ثالث به کجا مراجعه کنیم؟

 

باید ترجیحاً به همان نمایندگی شرکت بیمه ای که بیمه نامه را از آن خریده ایم مراجعه کنیم. در شرایط اضطرار ناشی از غیرممکن بودن دسترسی به نمایندگی قبلی، شعبه مرکزی همان شرکت بیمه می تواند پاسخگوی تقاضای ما باشد.

 

۹-  نداشتن بیمه شخص ثالث برای دارنده وسیله نقلیه چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

 

نداشتن بیمه نامه برای وسیله نقلیه خلاف قانون است.

پرداخت تمام خسارت هاى جانى (دیه) و مالى بر عهده راننده مقصر بوده و ممکن است که زندانى شود و هر موقع که بخواهد بیمه شخص ثالث بخرد، باید علاوه برحق بیمه جدید، حق بیمه روزهایی را هم که وسیله نقلیه او بیمه نداشته است ( حداکثر یک سال) بپردازد.

 

۱۰- اگر وسیله نقلیه بیمه نامه شخص ثالث نداشته باشد و تصادف هم نکند، مشکل چیست؟

 

داشتن بیمه نامه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه موتوری (موتور سیلکت و انواع خودرو ) اجباری است؛ حرکت وسایل نقلیه موتوری بدون داشتن بیمه نامه شخص

ثالث ممنوع است.

مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه وسایل نقلیه بدون بیمه نامه را متوقف و راننده متخلف را ملزم به پرداخت جریمه می کنند.

 

۱۱ – وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث از چه خدماتی محروم می شوند؟

 

ارائه هر گونه خدمات به دارندگان وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه نامه شخص ثالث در راهنمایی و رانندگی، دفاتر اسناد رسمی، سازمان ها و نهادهای مرتبط با حمل و نقل ممنوع است و ثبت معامله این وسایل نقلیه امکانپذیر نیست.

 

۱۲- علت فروش بیمه نامه شخص ثالث با تعهدات بیشتر از دیه ماه حرام چیست؟

 

زمانی که حادثه رانندگی همراه با خسارت جانی باشد ممکن است مراحل تشکیل و تکمیل پرونده در دادگاه به طول انجامد یا حادثه در اواخر سال باشد. با توجه به اینکه پرداخت دیه بر اساس رأی دادگاه به اصطلاح یوم الاداست و همچنین با توجه به اعمال تغییر هر ساله نرخ دیه از سوی قوه قضائیه، در صورتی که پوشش تعهدات جانی بیمه نامه بیشتر از دیه در ماه های حرام باشد، امکان پرداخت برای شرکت بیمه تا میزان تعهدات خریداری شده وجود دارد و دیگر نیازی به پرداخت مابه التفاوت توسط بیمه گذار نیست. البته به شرطی که میزان خریداری شده با نرخ دیه در سال جدید برابر یا بیشتر از آن باشد.

 

۱۳- در صورت دریافت خسارت از شرکت بیمه، بیمه نامه سال بعد به چه شکل تمدید می شود؟

 

در این صورت همه تخفیف های تعلق گرفته حذف می شود و اگر خسارت داشته باشد، جریمه دریافت می شود که طبق جدول متفاوت است.

 

۱۴- آیا نرخ بیمه نامه شخص ثالث در شرکت های بیمه یکسان است؟

 

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران معمولا سقف حق بیمه شخص ثالث را با تعهدات پایه تعیین کرده است و شرکت های بیمه مجاز نیستند برای تعهدات پایه حق بیمه ای بیشتر از آن دریافت کنند، اما می توانند با معیارهای خود به بیمه گذاران تخفیف دهند.

 

۱۵- آیا می توان هنگام فروش وسیله نقلیه، تخفیف های بیمه نامه شخص ثالث را به خودرو جدید انتقال داد؟

 

در صورتی که تقاضای بیمه گذار قبل از تاریخ انتقال بیمه نامه باشد، امکان انتقال تخفیف ها به خودرو جدید وجود دارد.

 

۱۶- آیا در بیمه نامه شخص ثالث هزینه های درمانی نیز پرداخت می شود؟

 

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است مصدومان ناشی از حوادث رانندگی را بدون دریافت وجه پذیرش کند. برای این منظور شرکت های بیمه از محل بیمه نامه شخص ثالث ۱۰ درصد عوارض به وزارت بهداشت می پردازند.

 

۱۷- آیا می توان از بیمه نامه شخص ثالث به عنوان وثیقه در دادگاه استفاده کرد؟

 

در صورتی که راننده مسبب حادثه بیمه نامه معتبر داشته باشد و باعث خسارت بدنی به شخص ثالث شود، مراجع قضایی و دادگاه ها مى توانند آن را به عنوان وثیقه بپذیرند.

 

۱۸- اگر برای تمدید بیمه نامه فاصله بیفتد، بیمه نامه جدید صادر می شود؟

 

اگر برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث وقفه ایجاد شود به ازای هر روز تأخیر(حداکثر یک سال) باید برای دریافت بیمه نامه جدید جریمه پرداخت کنیم.

 

بنابراین گزارش، قوه قضائیه میزان دیه در سال ۹۵ را ۱۹۰ میلیون تومان برای ماه های غیرحرام اعلام کرده است.

از ابتدای سال ۱۳۹۵ مبلغ ریالی دیه از ۱۶۵میلیون تومان به ۱۹۰ میلیون تومان برای ماههای غیرحرام و از۲۲۰ میلیون تومان به ۲۵۳.۳ میلیون تومان برای ماههای حرام افزایش یافته است.

بر این اساس، بیمه گذاران باید برای تهیه الحاقیه مربوط به مابه التفاوت افزایش دیه اقدام و تعهدات بیمه نامه وسیله نقلیه خود را افزایش دهند.

۲۱ فروردین ۱۳۹۵ مصادف با شروع اولین ماه حرام (رجب) خواهد بود و ضروری است بیمه گذاران تا آن زمان، الحاقیه بیمه نامه شخص ثالث خود را خریداری کنند.

 

 

 

 

افزایش متناسب در مبلغ حق بیمه شخص ثالث

قائم مقام بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد:‌ افزایش مبلغ حق بیمه شخص ثالث، متناسب است.

پرویز خسروشاهی گفت: حق بیمه شخص ثالث خودروهای چهار سیلندر طبق مصوبه اسفند سال ۱۳۸۹ هیأت وزیران، به ازای هر هزار ریال تعهد بدنی و مالی، ۵ ریال است.

این مبلغ بر اساس همان مصوبه، برای خودروهای کمتر از چهار سیلندر ۳.۶ ریال و برای خودروهای بالاتر از چهار سیلندر ۵.۶ ریال است.

وی افزود: همچنین این مبلغ برای پیکان، پراید و سپند ۱۵ درصد کمتر از نرخ سایر خودروهای چهار سیلندر یعنی معادل ۴.۲۵ ریال است.

در این مصوبه نرخ حق بیمه شخص ثالث برای سایر وسایط نقلیه موتوری نیز مشخص شده است.

خسروشاهی افزود: این ارقام از زمان تصویب تاکنون هیچگونه تغییری نداشته و ثابت باقی مانده است. به عبارت دیگر طی سالهای ۹۰ تا ۹۴ مقدار مصوب حق بیمه هر هزار ریال تعهد بدنی و مالی(نرخ مصوب حق بیمه‌ شخص ثالث) تغییری نکرده است. اما وقتی مقدار تعهد افزایش یابد مقدار کل حق بیمه نیز بایستی افزایش یابد.

قائم مقام بیمه مرکزی گفت: به عبارت ساده‌تر وقتی حق بیمه هر هزار ریال تعهد بدنی و مالی ۵ ریال است، اگر این تعهد مثلاً یک میلیون برابر شده و به یکصد میلیون تومان برسد علی‌الاصول نرخ حق بیمه(۵ ریال) نیز باید ضرب در یک میلیون شود و به ۵ هزار تومان افزایش ‌یابد و این به هیچ عنوان به معنی گران شدن بیمه شخص ثالث نیست. چرا که بیمه‌شده با پرداخت ۵ ریال حق بیمه، هزار ریال پوشش بیمه‌ای می‌خرد و با ۵ هزار تومان حق بیمه، یکصد میلیون تومان پوشش بیمه‌ای می‌خرد.

بنا بر گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی، وی اظهار داشت: وقتی شخصی با نرخ سود بانکی ۲۰ درصد، ۱۰۰ میلیون تومان وام می‌گیرد ۲۰ میلیون تومان قسط می‌دهد. اگر این شخص با همان نرخ سود ۲۰ درصد، ۲۰۰ میلیون تومان وام بگیرد ۴۰ میلیون تومان قسط خواهد داد. اینجا افزایش مبلغ قسط از ۲۰ میلیون تومان به ۴۰ میلیون تومان به مفهوم گران‌تر شدن تسهیلات دریافتی نیست بلکه نتیجه افزایش مقدار تسهیلات دریافتی است.

خسروشاهی گفت: در بحث بیمه شخص ثالث، نقش نرخ حق بیمه شبیه نرخ سود بانکی و نقش مبلغ حق بیمه شبیه مبلغ قسط تسهیلات پرداختی است. به عبارت ساده‌تر وقتی خریدار یک کالا یا خدمت، مقدار بیشتری از آن محصول را می‌خرد مجبور است مبلغ بیشتری بپردازد ولی این پرداخت بیشتر، به معنی افزایش قیمت آن محصول نیست. در بحث بیمه شخص ثالث نیز افزایش مبلغ حق بیمه ناشی از افزایش تعهدات بدنی و مالی، شبیه افزایش مقدار خرید از یک محصول است.

وی افزود: در پنج سال اخیر، حجم تعهدات بدنی و مالی بیمه شخص ثالث متأثر از افزایش دیه، مداوماً افزایش داشته و در سال ۹۴ نسبت به سال ۸۹ ، حدود ۳.۷ برابر شده است. طبق مصوبه سال ۸۹ دولت و همچنین بر اساس منطق تناسب مقدار هزینه با مقدار محصول، مبلغ حق بیمه شخص ثالث(نه قیمت بیمه شخص ثالث) نیز می‌بایست به نسبت افزایش تعهدات، افزایش می‌یافت و ۳.۷ برابر می‌شد اما به دلایل مختلف این ضرورت تحقق نیافت و در این مدت مبلغ حق بیمه شخص ثالث فقط ۲.۷ برابر شد.

قائم مقام بیمه مرکزی اظهار داشت: این مسأله،‌ باعث ایجاد شکاف بزرگی میان حق بیمه صحیح و حق بیمه دریافتی شد و  در ۵ سال اخیر نرخ حق بیمه شخص ثالث(قیمت بیمه شخص ثالث) نه تنها افزایش نیافته بلکه مستمراً کاهش یافته است.

 

پدیده عدم افزایش مبلغ حق بیمه شخص ثالث متناسب با افزایش دیه طی سالهای اخیر، شرکت های بیمه را با کسری ذخایر بزرگی مواجه کرده است. در تناقضی عجیب برخی شرکت های بیمه برای مبارزه با کسری مذکور، وادار به ارائه تخفیف‌های غیرفنی می‌شوند که این اقدام، خود بر افزایش کسری ذخایر دامن می‌زند.

 

با توجه به نقش حدود ۴۰ درصدی بیمه شخص ثالث در ساختار حق بیمه تولیدی بازار بیمه کشور، کاهش مستمر نرخ حق بیمه شخص ثالث در سالهای اخیر، صنعت بیمه کشور را در وضعیت حساسی قرار داده است. بنابراین توقف روند مذکور در شرایط حاضر اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

با توجه به آنچه بیان شد و با ملاحظه جمیع جهات، حداقل کاری که پس از افزایش ۱۵ درصدی دیه برای سال ۱۳۹۵ می‌شد انجام داد افزایش متناسب در مبلغ حق بیمه شخص ثالث بود که بیمه مرکزی نیز همین تصمیم را گرفت.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو