Logo of a company

اظهار نظر رئیس اتحادیه مشاورین املاک کشوردر خصوص وام ۱۶۰ میلیون تومانی

oghhرئیس اتحادیه مشاورین املاک کشور تاکید کرد: سیاست های پولی حوزه مسکن باید متنوع و برای اقشار مختلف درآمدی ، متمایز باشد.

حسام عقبایی اظهار داشت: اینکه برای همه مناطق کشور سیاست واحدی در ارائه تسهیلات و همچنین نرخ سود بانکی وام مسکن اعمال شود دستاورد یکسانی نخواهد داشت و در خیلی از مناطق استقبال نمی شود.

وی افزود: وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن برای اقشار متوسط به بالا شاید تأثیر داشته باشد و برای اقشار کم درآمد نیاز است که دولت سیاست یارانه ای متفاوتی را در نرخ سود در نظر بگیرد.

عقبایی گفت: بازار مسکن سالانه به بیش از یک میلیون ساخت واحدهای جدید نیاز دارد تا در افق ۱۰ تا ۱۲ ساله به تراز و تعادل عرضه و تقاضا برسیم که در آن صورت مسکن از شکل کالای سرمایه ای خارج خواهد شد و کالای مصرفی خواهد بود یعنی هر کسی که مسکن را می خرد حتماً برای استفاده خود انجام می دهد.

وی افزود: سالانه ۸۰۰ هزار ازدواج در کشور صورت می گیرد که معادل همین میزان هم به تقاضای مسکن اضافه می شود و دولت باید تلاش کند هزینه تمام شده تولید مسکن را کاهش دهد.

عقبایی گفت: یکی از موارد مهم در مدیریت عرضه و تقاضای مسکن ، بحث زمین است که دولت می تواند در این عرصه به خوبی عمل کند.

وی افزود: کاهش ۴۷ تا ۵۶ درصدی صدور پروانه های ساختمانی در سال های ۹۳ و ۹۴ نشان دهنده ایجاد شکاف میان عرضه و تقاضا در بازار مسکن است هر چند بازار مسکن در رکود عمیق فرو رفته است و انتظار داریم در نیمه نخست سال آینده رونق معاملات بدون افزایش قیمت اتفاق افتد و در نیمه دوم سال هم می توانیم تا حدودی افزایش قیمت را انتظار داشته باشیم البته کمتر از نرخ تورم خواهد بود.