Logo of a company

معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي کشور/ جرايم عدم ارائه اظهارنامه مالياتي غيرقابل بخشش است

معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي کشور با اشاره به تغيير ضمانت‌هاي اجرايي در اصلاحيه قانون ماليات‌هاي مستقيم، گفت: جرايم عدم ارائه اظهارنامه مالياتي غيرقابل بخشش است.

به گزارش  یمین نیوز از رسانه مالياتي ايران، محمدتقي پاکدامن در خصوص ضمانت‌هاي اجرايي تسليم اظهارنامه مالياتي که در ماده ۱۹۲اصلاحيه قانون ماليات‌هاي مستقيم به آن اشاره شده‌است، گفت: قبل از اصلاح قانون، موديان اشخاص حقوقي و صاحبان مشاغل بندهاي (الف) و (ب) در صورت عدم ارائه اظهارنامه مشمول ۴۰درصد جريمه غيرقابل بخشودگي و ساير اشخاص مشمول ۱۰ درصد جريمه قابل بخشودگي بودند اما در اصلاحيه قانون ماليات‌هاي مستقيم تغييراتي در اين خصوص صورت گرفته‌است.

وي افزود: بر اساس قانون جديد، اشخاص حقوقي و صاحبان مشاغل بابت عدم ارائه اظهارنامه مالياتي در موعد مقرر مشمول جريمه معادل ۳۰ درصد ماليات متعلق و ساير موديان مشمول جريمه معادل ۱۰ درصد ماليات متعلق مي‌باشند که در هر دو حالت غيرقابل بخشش مي‌باشد.

پاکدامن در خصوص جرايم ناشي از کتمان درآمد در اظهارنامه مالياتي، عنوان‌کرد: اگر موديان اظهارنامه مالياتي ارائه کنند اما درآمدشان را کتمان کنند يا هزينه‌ها را غيرواقعي اعلام‌کنند، مشمول ۳۰درصد جريمه نسبت به ماليات کتمان شده خواهندبود. وي خاطرنشان‌کرد: اگر فردي در موعد مقرر اظهارنامه مالياتي خود را ارائه نکند علاوه براينکه نمي‌تواند از معافيت‌ها و تسهيلاتي که در قانون پيش‌بيني شده استفاده کند، به هر ميزان درآمدي که کسب مي‌کند مشمول ماليات مي‌باشد و از اين بابت مشمول جريمه عدم تسليم اظهارنامه نيز مي‌شود.