روحانی در نشست خبری/هنوزتصمیمی برای حج تمتع نگرفته ایم 
چاپ 

روحانی در نشست خبری/هنوزتصمیمی برای حج تمتع نگرفته ایم

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری با رسانه های داخلی و خارجی با اشاره به اینکه روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ را سپری می کنیم، گفت: به اعتقاد من سال ۹۴ یک سال تاریخی و به یاد ماندنی برای ملت ایران است.

وی افزود: از آغاز سال تعامل سازنده با جهان طلیعه این سال بود، اولین قدم مهم در توافقی هسته ای در لوزان و بعد رسیدن به ۲۳ تیر به عنوان روز ماندگار تاریخی تعامل که روز توافق هسته ای ایران و ۱+۵ بود و برای مردم روز بسیار مبارکی در ایام ماه رمضان شد.

رئیس جمهور ادامه داد: چند روز بعد در ۲۹ تیرماه همه قطعنامه هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان تصویب شده بود لغو شد، شرایط ایران به عنوان کشوری که از نظر آنها صلح جهانی را به مخاطره انداخته، تبدیل به کشوری شد که طرف همکاری با جامعه جهانی است.

روحانی گفت: ۲۴ آذر در شورای حکام روز تاریخی داشتیم که ۱۲ مصوبه شورای امنیت علیه ایران لغو شد، پرونده پی ام دی که آنها به عنوان برنامه احتمالی نظامی مطرح می کردند بسته شد و به طور کلی پرونده هسته ای در شورای حکام را بسته اعلام کردند؛ شورای امنیت اعلام کرد که نگاه گذشته پایان یافته و نگاه به برنامه آینده است.

در مسائل محیط زیست و فاضلاب نیاز به کار بیشتری داریم

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه خبر در خصوص درخواست دولت از وزرای اقتصادی برای تدوین یک برنامه اقتصادی در شرایط پسابرجام، اظهار کرد: آنچه من در هیات وزیران درخواست کرده‌ام این بود که سال آینده ما شرایط بهتری از لحاظ اقتصادی داریم، بنابراین همه وزارتخانه های اقتصادی باید خودشان را برای تحول آماده کنند.

روحانی افزود: شرایط ما برای جذب سرمایه های خارجی بهتر شده است و شرایط متفاوتی در خصوص تعامل با بانک ها نسبت به گذشته داریم.

وی خاطرنشان کرد: من از وزرای اقتصادی خواستم در صورت تمایل یک طرح ضربتی کوتاه مدت را تدوین و ارائه دهند تا دولت هم بتواند کمک بیشتری کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: برخی از وزیران گفتند زیرساخت های ما آماده است و شما باید پول بیشتری تزریق کنید، ریل وارد کنیم و صنعت حمل و نقل را توسعه دهیم. وزیر دیگری در حوزه نیرو در خصوص جذب سرمایه طرح هایی را ارائه کرد و هر کدام از وزرا طرح های خودشان را مطرح کردند و ما در حد توان به آنها کمک خواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه اقتصاد کشور در بخش غیردولتی باید احیا شود، خاطرنشان کرد: دولت در طول سال ۹۴ قدم های خوبی برداشته است و به عنوان مثال هزینه حمل و نقل دریایی را ۲۵ درصد کاهش داده است.

وی گفت: ما در مسائل اساسی و محیط زیستی و مسئله مشکل فاضلاب کشور و همچنین در مسائل مرتبط با سلامت مردم نیاز به کار و تلاش بیشتری داریم.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه روابط ایران و عربستان دچار تنش است، عربستان از حجاج ما خواسته که به سفرهای زیارتی خود ادامه دهند، اگر باز اتفاق ناگوار منا تکرار شود شما به عنوان رئیس دولت یازدهم چه تضمینی برای حفظ جان هموطنانمان می‌دهید، گفت: هنوز هیات ایرانی ما به عربستان نرفته تا برای مراسم حج آینده تصمیم گیری کند.

وی افزود: عمره مفرده هم تعطیل است که البته قبل از حوادث اخیر در مکه، عمره را بنا به  دلایلی تعطیل کردیم.

 

روحانی ادامه داد: در سفر حج فاجعه منا اتفاق افتاد که بسیار تاسف‌بار بود به خصوص اینکه جان هموطنانمان گرفته شد، اما امسال هنوز مذاکرات در این خصوص شروع نشده است و فکر می‌کنم در روزهای آینده هیات ایرانی عازم عربستان شده و بین هیات کشورمان با سعودی‌ها مذاکرات در این باره انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: تاکید ما این است که شرایط مطلوب برای ایرانیان فراهم باشد. شرایط امسال ما مانند سالهای گذشته نیست، چون از نظر ویزا دچار مشکلات خواهیم شد، ولی به هر حال اظهارنظر نمی‌کنم تا هیات ایرانی به عربستان سفر کرده و بعد از نتیجه‌گیری، در این باره نظر بدهد.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو