Logo of a company

بررسی تاریخچه واردات خودرو

به گواه برخی روایت ها اولین سواری که وارد ایران شد یک خودرو فورد در اوایل قرن بیستم و به دستور مظفرالدین‌شاه قاجار بود و به گواه برخی روایات دیگر فردیناند رنو در اوایل ساخت کارخانه رنو خودرویی را به مظفر الدین شاه داد که این اولین خودروی وارداتی تاریخ ایران است.

به گزارش انجمن صنفی کارفرمایی واردات خودرو،آن چه مشخص است بعد از سال‌های ۱۳۰۰ و به ‌دنبال گسترش شهرنشینی، واردات خودرو به کشور افزایش یافت.

اولین خودرویی که وارد ایران شد به سال ۱۹۰۳ در زمان مظفرالدین‌شاه قاجاربر میگردد که فورد مدل T بود که ایرانیها در ان زمان به این خودرو کالسکه چی هم میگفتند.بیشینه سرعت این خودرو ۴۰ کیلومتر در ساعت بود.

یک  مدل خودروی فورد  دیگر در زمان قاجاریه از سال ۱۹۰۳ تا ۱۹۲۳ وارد شد و۱۰ خودرو دیگر نیز در این سلسه وارد ایران شد که ۳ خودرو آنتیک آن زمان به نام های موریس آکسفوردسال ۱۹۱۸،فیات کابریوسال ۱۹۲۰ورولز رویس ۱۹۲۲ که متعلق به احمد شاه قاجار است هنوز در دسترس است.در سال ۱۹۳۰ ،۱۵۰۰ خودرو از برندهای مختلف وارد ایران گردیدوبه منظور راه انداختن خطوط تاکسیرانی اولین پژو ۲۰۲  وارد ایران شد که مصرف بنزین ۸.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر وسرعتی حدود ۱۰۰ کیلومتر داشت.برند پژو در ایران کم کم محبوب گردید که به نام های آستین A10 A12 A16 ,وارد ایران گردید.اولین فولکس در دهه ۱۹۵۰ وارد ایران گردید.

مرسدس ۱۷۰ از محبوبترین ولوکس ترین خودروهای وارداتی دهه ۱۹۶۰ ودهه ۱۹۷۰ ایران بود .همچنین خودروهای پورشه ،کادیلاک وشورلوت وارد ایران نیز شد .در دهه ۱۹۶۰ موتور پیکان نیز حتی از انگلیس وارد شد. از خودرهای بارز لوکس دهه ۱۹۷۰ مرسدس ۶۰۰ ولینکون بود وهمچنین چند نوع مرسدس بنز سفارشی نیز وارد شد.هرچند که برخی از آن ها را میتوان در داخل موزه خودروهای قدیمی وکاخ سعد آباد میتوان یافت.

در دهه۱۹۸۰ و۱۹۹۰ نیز خودروهای فرانسوس به طور عمده وارد ایران شدند وبه تدریج از سال ۲۰۰۰ تاکنون انواع خودروها  بابرندهای ژاپنی،آلمانی وبویژه چینی وارد ایران شد.