Logo of a company

کاهش معدل دبیرستانی‌ها به نمره ۱۲

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش: معدل امتحانات نهایی دانش آموزان سوم متوسطه در دو سال اخیر به نمره ۱۲ کاهش یافته است.

عبدالرسول عمادی افزود: آمارها نشان می‌دهد ۸۰ درصد دانش آموزان دبیرستانی در دو سال اخیر در امتحانات نهایی قبول شده و ۲۰ درصد نیز مردود شده اند.

وی پایین آمدن کیفیت تدریس، تدریس معلم در غیر رشته تخصصی خود،‌ رعایت نشدن زمان تدریس و تعطیلات بی رویه مدارس، ‌استاندارد نبودن آزمون مستمر و ارزشیابی تحصیلی و نبود مشاوره تحصیلی را از دلایل کاهش معدل امتحانات نهایی دبیرستانی ها اعلام کرد.

وی به سوالات امتحانی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می دهد سوالات امتحان نهایی دانش‌ آموزان استاندارد بوده است ولی ۵۰ درصد دانش آموزان موفق به پاسخ دادن به برخی از سوالات امتحانی نشده اند و این نشان می دهد که مطلب درسی به خوبی به دانش آموزان تفهیم نشده است.

عمادی گفت: نتیجه این تحلیل‌ها به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای تغییر در محتوای کتاب درسی به ویژه کتاب‌های جدیدتالیف داده شده است.

رئیس مرکز سنجش آموز‌ش و پرورش افزود: در حال برنامه ریزی هستیم تا با رفع مشکلات محتوایی در کتاب‌های درسی و بالابردن کیفیت آموزشی، معدل دبیرستانی ها را به نمره ۱۴ تا ۱۵ برای سال‌های تحصیلی بعد افزایش دهیم.

عمادی تصریح کرد: ایجاد فرصت‌های برابر برای تحصیل و عدالت آموزشی نیز می تواند به بالابردن معدل دانش آموزان در دوره دبیرستان کمک کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح ارزشیابی توصیفی (حذف نمره) قرار است برای دوره دبیرستان هم اجرا شود گفت: با توجه به اجرا نشدن کامل نظام آموزشی این طرح فعلا در دستور کار آموز‌ش و پرورش نیست.