Logo of a company

وزیر بهداشت /پیگیر حادثه بیمارستان چمران هستیم

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش دو برابری صادرات دارو گفت: این میزان برای کشور کافی نیست و صادرات دارو باید ده ها برابر شود.

سید حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه مراسم تقدیر از دستاوردهای دارویی و تجهیزات پزشکی کشور با اشاره به وضع عوارض جدید برای کالاهای آسیب رسان در حوزه سلامت گفت: در حال حاضر هزینه کالاهای آسیب رسان را خانواده ها و همه مردم می پردازند در حالی که اگر افرادی می خواهند به بدنشان آسیب برسانند باید هزینه آن را خودشان بدهند.

 

وی با اشاره به قوانین موجود در حوزه پیشگیری از مصرف دخانیات ادامه داد: مترقی ترین قوانین در این زمینه را داریم و نیاز به قانون جدید و مصوبه وجود ندارد بلکه لازم است حمایت قوه قضاییه و دستگاه های اجرایی در این زمینه بیشتر شود.

 

هاشمی با اشاره به افزایش بیش از دو برابری صادرات دارو در دو سال و نیم گذشته تاکید کرد: برای اینکه در حوزه صادرات دارو به تراز مثبت برسیم در درجه اول حمایت از تولید داخل لازم است. ما نمی گوییم واردات نداشته باشیم بلکه معتقدیم واردات باید در فناوری و مواد اولیه دارو باشد تا با تولید داخل صادرات ما بیشتر شود.

 

وزیر بهداشت افزود: با تمام تلاش هایی که صورت گرفته صادرات دارو در دولت یازدهم دو برابر شده است اما این رقم کافی نیست باید با نوسازی و بازسازی صنایع دارویی ده ها برابر شود.

 

وی ادامه داد: باید صنعت دارویی به استانداردهای بین المللی دست یابد البته حمایت های بانکی و ارائه تسهیلات ضروری است. در حال حاضر وزارت بهداشت بالاترین مشوق ها را برای حمایت از تولید داخل دارو در نظر گرفته است و در خرید دارو ۷۵ درصد قیمت برند را در نظر می گیرد.

 

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: برای ما بیش از کمیت، کیفیت مقدم است و تولید داخلی دارو باید با کیفیت باشد زیرا ما مسئول سلامت مردم هستیم و مردم به ما اعتماد می کنند و باید از دارویی حمایت کنیم که اثربخشی داشته باشد.

 

وزیر بهداشت با اشاره به حادثه بیمارستان چمران و سوختگی مادر پس از زایمان دوقلوها گفت: این حادثه در بیمارستان چمران که متعلق به نیروهای مسلح است روی داده است و ما نظارت بر حوزه فنی این بیمارستان ها را داریم اما در بقیه موارد، سازمان خودشان مسئول رسیدگی است. براساس اطلاعات در این مورد حوزه پزشکی رفتار پزشک، پرستار و کادر درمان خطایی انسانی نداشتند که به عنوان مدعی مردم پیگیری کنیم اما همچنان پیگیر هستیم و منتظریم دستگاه قضایی به سرعت رای را اعلام کند و رای به گونه ای باشد که بازدارندگی داشته باشد.

 

وی با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس و خبرگان رهبری گفت: در مورد انتخابات همه صحبت می کنند و ما به حوزه دارو و درمان می پردازیم اما مردم به کسانی رای بدهند که کارهای انجام شده را خراب نکنند و از کسانی حمایت کنند که تلاش می کنند اقدامات شروع شده سرپا بماند. مجلس باید قوانینی را وضع کند که به نفع سلامت مردم باشد. نمایندگانی که معتقدند صرف هزینه در حوزه سلامت و آموزش و پرورش هزینه است نه سرمایه گذاری این افراد نمی توانند به پیشرفت کشور کمک کنند.

 

قاضی زاده هاشمی افزود: مردم به نمایندگانی رای می دهند که در کنار بیشترین حجم سوال و مطالبات بیشترین حمایت را هم داشته باشند.