Logo of a company

سکته مغزی قابل کنترل است

محققان می گویند: با روش حذف لخته های خونی از عروق می توان سکته های مغزی را نیز کنترل کرد.

به گزارش صداوسیما الرت در اینترنت نوشت محققان علوم پزشکی در دانشگاه شیکاگو اعلام کردند با روش حذف لخته های خونی از عروق می توان حتی بدترین نوع سکته های مغزی را نیز کنترل کرد و آینده خوبی برای بیماران رقم زد.

دکتر عصام اواد و همکارانش در دانشگاه شیکاگو می گویند با تزریق مستقیم داروهای تخریب کننده لخته های خونی به درون بطن می توان به شکسته شدن لخته های خونی و خروج آنها از عروق مغزی کمک کرد.محققان می گویند این روش حتی برای کسانی که بر اثر خونریزی مغزی دچار سکته مغزی شده اند نیز مفید است.

سکته مغزی یک آسیب حاد مربوط به سیستم عصبی است که در آن ، جریان تامین کننده مواد مغذی و اکسیژن قسمتی از مغز قطع می شود.در نتیجه، عملکرد عصبی ناحیه آسیب دیده مختل می شود.لازم به ذکر است قطع جریان خون معمولا در شریان ها اتفاق می افتد ، اما می تواند وریدها را نیز درگیر کند.

سکته مغزی یک مساله اورژانسی پزشکی است که می تواند به آسیب موقتی عصبی و حتی مرگ منجر شود ، در صورتی که سریع و به موقع تشخیص و درمان نشود.

سومین علت مرگ و ناتوانی در ایالات متحده و کشورهای صنعتی اروپایی است .به طور متوسط هر چهل و پنج ثانیه یک سکته مغزی اتفاق می افتد و هر سه دقیقه یک نفر را می کشد. از هر پنج مرگ ناشی از سکته مغزی ، دو مورد در مردان و سه مورد در زنان اتفاق می افتد.

عوامل خطراین بیماری شامل افزایش سن ،افزایش فشارخون ، دیابت ، کلسترول بالا و سیگار کشیدن است .

علائم این بیماری عبارتند از کرختی یا ضعف ناگهانی خصوصا در یک طرف بدن ، تکلم مشکل یا صحبت کردن نامفهوم ، اشکال در دید در یک یا هر دو چشم ، سرگیجه و فقدان تعادل ناگهانی ، کاهش یا از دست دادن هوشیاری ، درد قفسه سینه و تنفس کوتاه که سه علامت آخر ، بیشتر در زنان دیده می شود.

فشارخون بالا مهم ترین عامل خطر برای این بیماری است .البته این عامل قابل کنترل است و می توان آن را به سطوح نرمال کاهش داد.

خطر سکته مغزی با فشارخون مستقیما تغییر می کند، به این معنی که هنگامی که فشارخون افزایش می یابد ، خطر سکته مغزی نیز افزایش پیدا می کند . جنسیت تاثیری روی فشارخون ندارد و زنان با فشارخون بالا همانند مردان در معرض خطر سکته مغزی هستند.

سایر عوامل خطر که به طور برابر قابل کنترل هستنتد ، به ترتیب شامل بیماری قلبی عروقی و کشیدن سیگار می باشد.

خطر سکته مغزی با فشارخون مستقیما تغییر می کند، به این معنی که هنگامی که فشارخون افزایش می یابد ، خطر سکته مغزی نیز افزایش پیدا می کند . جنسیت تاثیری روی فشارخون ندارد و زنان با فشارخون بالا همانند مردان در معرض خطر سکته مغزی هستند.

سن ، اثر فشارخون بالا را کمتر نمی کند.

فشارخون بالا در سن شصت سالگی به اندازه همین مقدار در سن چهل سالگی خطر آفرین است.

کاهش فشارخون ، احتمال سکته مغزی را به طور قابل ملاحظه ای کم می کند.

فشارخون بالا از طرق زیر قابل کنترل است :

پیروی از یک رژیم غذایی سالم ، ورزش کردن به طور صحیح و ثبات وزن

همچنین دانشمندان در مطالعه دیگری که بر روی ۳ هزار و ۴۰۰ نفر انجام گرفت و نتایج آن در شماره اخیر نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شد دریافتند مصرف نیاسین به افزایش خطر عفونت منجر می شود و تاثیری بر کاهش مشکلات قلبی عروقی ندارد.

محققان می گویند داروهای استاتینی همچنان به عنوان عامل اصلی کنترل کلسترول خون محسوب می شوند و نیاسین فقط باید در آن دسته از بیمارانی که به داروهای استاتینی مقاومت نشان می دهند مصرف شود.