اظهارات جدید سخنگوی دولت/صندوق‌ها ی بازنشستگی ورشکسته‌ هستند/باید از آستان‌های مقدس و قرارگاه‌ها مالیات دریافت کنیم 
چاپ 

اظهارات جدید سخنگوی دولت/صندوق‌ها ی بازنشستگی ورشکسته‌ هستند/باید از آستان‌های مقدس و قرارگاه‌ها مالیات دریافت کنیم

 

bazz

ما اکنون مشکلات زیادی داریم. ما نمی‌توانیم در ۵ ساعت تمام مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم. ما برای رسیدن به رشد ۸ درصدی سالانه نیاز به ۷۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داریم. ما بر همین اساس به این نتیجه رسیدیم که در برنامه ششم به جای نوشتن یک برنامه کلی بر روی چند محور تمرکز کنیم و آنها را به پایان برسانیم. این محورها شامل آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی است.

این محورها به سمت بحرانی شدن حرکت می‌کنند که اگر برای آنها فکری نکنیم ما را در سال‌های آینده دچار مشکلات جدی خواهد کرد. در بخش صندوق بازنشستگی به برخی دلایل اکنون دولت دارد حقوق کل بازنشستگان لشگری و بخشی از کشوری را پرداخت می‌کند. ما امروز از یک نفر کسورات کم می‌کنیم اما به ۷ نفر حقوق بازنشستگی می‌دهیم که این یعنی این صندوق‌ها ورشکسته‌ هستند. در بحث ریلی نیز ما باید خطوط ریلی کشور را کامل کنیم و از ارزش افزوده آن استفاده کنیم. در بحث منطقه‌ای نیز ما برای سواحل جنوبی و مکران برنامه‌ریزی کردیم زیرا از آن طریق می‌توانیم به آب‌های آزاد و اقیانوس هند دست پیدا کنیم.

باید از آستان‌های مقدس و قرارگاه‌ها مالیات دریافت کنیم که خوشبختانه قانون امروز این اجازه را به ما داده و ما این کار را در سال آینده انجام خواهیم داد و همچنین برنامه‌هایی برای شناسایی بنگاه‌های فراری از پرداخت مالیات داریم.

در اجلاس ماهیانه نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تشکر از اقتصاددان‌های کشور که در برنامه ششم و بودجه ۹۵ دولت را یاری کردند گفت: نمایندگان اتاق در ستاد برنامه ریزی حضور داشتند و من به شخصه از نظرات آنها استفاده می‌کردم.

 

معاون رئیس جمهور افزود: تهیه برنامه خوب، بخشی از کار است اما اجرای درست، مهم‌تر است. در سال‌های قبل ما ممکن است برنامه‌های خوبی را نوشته باشیم اما انتقادها بیشتر از نحوه اجرا بود. ما به همراه اتاق بازرگانی برنامه‌ای را تهیه کردیم که با مشارکت فعالان اقتصادی آن را نوشته و با همکاری اتاق آن را اجرایی خواهیم کرد.

 

محمدباقر نوبخت تصریح کرد: هنوز این برنامه اعلام عمومی نشده است اما ما آن را به مجلس داده‌ایم ولی مصمم هستیم در سه‌شنبه هفته آینده در اجلاس یکروزه جزئیات این برنامه را که بر  مبنی اقتصاد مقاومتی است تبیین کنیم.

 

سخنگوی دولت ادامه داد: ما طی سال‌های ۹۵ تا ۹۹ سومین برنامه در سند چشم‌انداز را باید اجرا کنیم. به دلیل مطالبات مردم از نظام و ضرورت رقابت ما با کشورهای منطقه نیاز به یک ابزار داریم که بتوانیم آن را محقق کنیم و آن پیشرفت و توسعه است.

 

نوبخت با اشاره به اجرای برنامه‌های بلندمدت گفت: ما از سال ۱۳۲۸ چندین برنامه توسعه اجرا کردیم که پس از یک وقفه ۱۰ ساله از سال ۱۳۶۸ تا به امروز ۵ برنامه توسعه را اجرا کردیم.

 

وی ادامه داد: اما از سال ۱۳۸۴ که قرار بود برنامه پنجم اجرا شود یک انتقادی مطرح شد که برنامه‌ها کوتاه‌مدت و پنج ساله است بنابراین یک برنامه ۲۰ ساله یعنی تا سال ۱۴۰۴ تدوین شد که در آن برنامه تصریح شد که ما تا آن سال از نظر اقتصادی و تکنولوژی در رده برتر منطقه قرار بگیریم. اکنون بعد از ۱۵ سال هنوز نتوانستیم به نیمی از آن هدف دست پیدا کنیم.

 

نوبخت ادامه داد: عده‌ای فکر کردند که به دلیل عقب‌ماندگی این برنامه از اهداف تعیین شده دیگر اجرای آن فراموش شده است. اما رهبری در بهمن ۹۲ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اعلام کردند که آن در همان سند چشم انداز ۱۴۰۴ تاکید داشت.

 

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: خلاصه اقتصاد مقاومتی این است که ما باید از همه ابزارهای جهانی برخوردار شویم. کالای خود را صادر کنیم، به تولید داخلی اهمیت دهیم، دولت خود را کوچک کند و درآمد نفت را برای سرمایه‌گذاری استفاده کند.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: رهبری فرمودند اقتصاد مقاومتی از برنامه ششم جدا نباشد و همان برنامه‌ها بر پایه اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد. برنامه اقتصاد مقاومتی و ششمین برنامه توسعه کشور قرار است در یک شرایط متفاوتی انجام گیرد و این شرایط شامل لغو تحریم‌ها، اجازه واردات و صادرات و دوران پسابرجام است و ما قرار است با این شرایط به رشد ۸ درصدی در اقتصاد برسیم. اکنون خود شما شاهد  هستید کشورهایی که حتی مدیرکل آن حاضر نبودند به ایران سفر کنند اکنون هیات‌های تجاری خودشان را به سرپرستی نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور برای مشارکت و سرمایه‌گذاری به ایران روانه می‌کند اما لازم است اینجا من بگویم ما قرار نیست بازار خودمان را در اختیار آنها قرار دهیم.

 

رئیس سازمان برنامه‌ریزی و مدیریت کشور افزود: ما در سازمان کشورها را دسته‌بندی کردیم.

  1. کشورهایی که رقابت‌پذیری را بر مبنی تولید قرار داده‌اند. ۲. کشورهایی که رقابت‌پذیری را بر مبنی بهره‌وری قرار داده‌اند. ۳. کشورهایی که رقابت‌پذیری را بر مبنی نوآوری قرار داده‌اند که ما می‌خواهیم با دسته سوم کار کنیم. ما در آن کشورها حتی شرکت‌ها را مشخص کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: ما بررسی کردیم که اگر قرار است در بخشی سرمایه‌گذاری کنیم دقیقا در کدام حوزه باید باشد. امروز فقط چین در برابر ما نیست که هر چه بگوید ما قبول کنیم بلکه امروز انتخاب‌های ما هیچ محدودیتی ندارد. زمانی چینی‌ها قیمتشان ۳۰ درصد برای ما پایین‌تر از هر جا بود اما در این اواخر این قیمت‌ها ۳۰درصد گرانتر از تمام دنیا برای ما تمام می‌شود.

 

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: سرمایه‌گذاری ما فقط برای تامین بازار داخل نیست بلکه هدف اصلی ما برای صادرات است. قراردادی که ما با پژو امضا کردیم بر همین اساس استفاده از قدرت کمپانی برای صادرات است.

 

سخنگوی دولت افزود: ما اکنون مشکلات زیادی داریم. ما نمی‌توانیم در ۵ ساعت تمام مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم. ما برای رسیدن به رشد ۸ درصدی سالانه نیاز به ۷۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داریم. ما بر همین اساس به این نتیجه رسیدیم که در برنامه ششم به جای نوشتن یک برنامه کلی بر روی چند محور تمرکز کنیم و آنها را به پایان برسانیم. این محورها شامل آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی است.

 

وی ادامه داد: این محورها به سمت بحرانی شدن حرکت می‌کنند که اگر برای آنها فکری نکنیم ما را در سال‌های آینده دچار مشکلات جدی خواهد کرد. در بخش صندوق بازنشستگی به برخی دلایل اکنون دولت دارد حقوق کل بازنشستگان لشگری و بخشی از کشوری را پرداخت می‌کند. ما امروز از یک نفر کسورات کم می‌کنیم اما به ۷ نفر حقوق بازنشستگی می‌دهیم که این یعنی این صندوق‌ها ورشکسته‌ هستند. در بحث ریلی نیز ما باید خطوط ریلی کشور را کامل کنیم و از ارزش افزوده آن استفاده کنیم. در بحث منطقه‌ای نیز ما برای سواحل جنوبی و مکران برنامه‌ریزی کردیم زیرا از آن طریق می‌توانیم به آب‌های آزاد و اقیانوس هند دست پیدا کنیم.

 

نوبخت ادامه داد: ما چند هدف کمی نیز در دست داریم که برگرفته از اسناد بالادستی است که یکی از آنها رشد ۸ درصدی و تامین آن از طریق سرمایه‌گذاری‌های جدید، بهره‌وری و بازار سرمایه و دیگر عوامل است.

 

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در اقتصاد مقاومتی تاکید شده که سهم دولت از درآمد مالیات افزایش پیدا کند اما ما اگر بخواهیم از مودیانی که امروز این مالیات‌ها را پرداخت می‌کنند این افزایش مالیات را تامین کنیم بازار قفل می‌کند. ما به شماها که فعالیت شفاف اقتصادی دارید حق می‌دهیم که نگران باشید. ما باید از آستان‌های مقدس و قرارگاه‌ها مالیات دریافت کنیم که خوشبختانه قانون امروز این اجازه را به ما داده و ما این کار را در سال آینده انجام خواهیم داد و همچنین برنامه‌هایی برای شناسایی بنگاه‌های فراری از پرداخت مالیات داریم.

 

نوبخت ادامه داد: در بحث بانکی نیز ما یکسری مشکلاتی داریم عده‌ای که وام را گرفته‌اند و پس نمی‌دهند و یکسری از افراد که به دلایل رکود اقتصادی نمی‌توانند وام خود را پرداخت کنند که مطابق بخشنامه رئیس‌جمهور دستگاه‌های موظف شدند که با آنها مساعدت لازم را داشته باشند و حتی با پرداخت وام جدید به آنها کمک کنند تا وام قبلی خود را تسویه کنند.

 

وی ادامه داد: ما در این دو سال شتاب کلنگ‌زنی را کم کرده‌ایم اولویت را به اتمام طرح‌های نیمه‌تمام گذاشته‌ایم و بخشی از این طرح‌ها را تصمیم گرفتیم به بخش خصوصی واگذار کنیم که در این واگذاری‌ها به دنبال هیچ نفع مالی نیستیم من از همین‌جا به  اتاق اعلام می‌کنم که طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی از جمله بیمارستان‌ها، راه‌ها، مجموعه‌های ورزشی و ساختمانی که بخش خصوصی می‌تواند آنها را به اتمام برساند را به ما معرفی کنند.

 

نوبخت در پایان افزود: در بودجه سال آینده ما هزار میلیارد تومان بودجه برای کمک به صادرکنندگان قرار دادیم و برنامه ششم را در قالب بیش از ۱۳۰۰ صفحه با تعیین راهبردهای سال به سال تدوین کرده‌ایم که امیدواریم بتوانیم به اقتصاد کشور کمک کند.

 

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو