Logo of a company

شایسته سالاری زیربنای مبارزه با فساد اداری است

یک پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: شایسته سالاری در سازمان‌ها می‌تواند منجر به تقویت اخلاقیات در جامعه شود.

دکتر مجتبی کیایی افزود: یکی از مواردی که می‌تواند موجب کاهش انگیزه کارکنان در سازمان‌ها ‌گردد، بی‌توجهی به این موضوع در انتصابات سازمانی است.

وی گفت: سازمان و جامعه از هم جدا نیستند و توجه به موضوعات مدیریتی در سطح سازمان می‌تواند در جامعه نیز اثرات مثبتی داشته باشد.

وی اظهار کرد: زمانی که فرصت‌های رشد در سازمان مبتنی بر شایستگی‌ها نباشد، کارکنان به جای افزایش دانش، مهارت‌ها و کیفیت خدماتی که ارایه می‌دهند به دنبال حواشی خواهند بود.  دکتر کیایی گفت: در چنین سازمانی به احتمال زیاد دو اتفاق رخ خواهد داد: نخست، کارکنان انگیزه خود را جهت انجام وظایف از دست می‌دهند، زیرا به این نتیجه رسیده‌اند که ارتباطی بین توانمندی و فرصت‌های رشد وجود ندارد. دوم، اخلاق حرفه‌ای در چنین سازمانی جای خود را به رفتارهای نادرستی مانند چاپلوسی، سوء استفاده از روابط و رانت‌خواری خواهد داد.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه افزود: این گونه رفتارها نه تنها به سازمان آسیب می‌رساند، بلکه به خود فرد و جامعه نیز آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد. این رفتارها زنجیروار به هم مرتبط هستند.

کیایی بیان کرد: فردی که در زندگی کاری خود به ریاکاری عادت کند، در خانواده و جامعه هم چنین رفتارهایی را از خود بروز خواهد داد. در واقع با فردی مواجه هستیم که به هر محیطی وارد می‌شود ویروس بی‌اخلاقی را به همراه خود وارد آن محیط می‌کند و کسانی که از لحاظ اخلاقی دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند را نیز به این ویروس مبتلا می‌کند.

وی گفت: با کمرنگ شدن شایسته سالاری، به مرور زمان اخلاقیات در سازمان‌ها کمرنگ خواهد شد و در پی آن فساد اداری افزایش خواهد یافت.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه یادآور شد: شایسته سالاری فرایندی است که از شایسته خواهی آغاز می ‌شود و تا شایسته گماری ادامه می‌یابد. شایسته خواهی به معنای فرهنگ احترام به شایستگان و استفاده از توانمندی‌های افراد شایسته در جامعه و سازمان است.

کیایی ادامه داد: شایسته خواهی یک تفکر مدیریتی است که باید در کلیه سطوح سازمان جاری شود، در غیر این صورت موضوع شایسته سالاری در حد یک شعار در سازمان باقی خواهد ماند.