مدیرعامل بانک صنعت و معدن در جمع خبر نگاران اعلام کرد /مذاکره با اروپایی ها برای گرفتن خط اعتباری 
چاپ 

مدیرعامل بانک صنعت و معدن در جمع خبر نگاران اعلام کرد /مذاکره با اروپایی ها برای گرفتن خط اعتباری

sanat«علی اشرف افخمی» مدیرعامل بانک صنعت و معدن روز دوشنبه  به مناسبت ایام الله دهه فجر در  یک نشست خبری حاضر و به سوالات خبر نگاران پاسخ داد.

به گزارش یمین نیوز،وی در ابتدا  اعلام کرد: مجموع بدهی ۴۰۰ میلیون دلاری گذشته بانک به همتاهای خارجی پرداخت شده و اکنون یک دلار بدهی نداریم و در حال رایزنی با بانک های اروپایی برای اخذ خط اعتباری هستیم.

او اظهار داشت: بیست و هفتم دیماه امسال همزمان با اعلام رسمی اجرای برجام، ۱۴ فقره ال.سی(گشایش اعتبار) به میزان ۱۰۰ میلیون یورو گشوده شد و اکنون در حال بررسی برای گشایش ۱۶ فقره دیگر هستیم.

وی در پاسخ به سوال یمین مردوخی کردستانی   سر دبیر یمین نیوز و طوفان نیوز مبنی بر اینکه چه کشور هایی برای سرمایه گذاری در پسا تحریم  به ایران آمده اند گفت

۱۴ فقره ال.سی باز شده برای شرکت های آلمانی، اسپانیایی و هلندی بود که دو ماه قبل از اجرایی شدن برجام، هماهنگی لازم در این ارتباط صورت گرفت؛ درعین حال ۱۶ ال.سی جدید به ارزش ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون یورو ، انتظار می رود در دو هفته آینده گشایش شود.

وی گفت: دو سال گذشته در مجموع از سوی این بانک بیش از ۱۰ میلیارد دلار گشایش اعتبار صورت گرفت که ۶ میلیارد دلار از خط اعتباری چین بود.

به گفته افخمی، قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان سهم ۱.۸ میلیارد دلاری از گشایش اعتبار یاد شده دارد؛ هفت طرح فولادی نیز بیش از دو میلیارد دلار و همچنین پتروشیمی مسجد سلیمان از دیگر طرح های مرتبط در این زمینه است.

وی افزود: چهار میلیارد دلار از بقیه گشایش اعتبار صورت گرفته از محل صندوق توسعه ملی انجام شد که مربوط به بیش از ۲۰۰ طرح بود که در زمینه های صنعت، معدن و تجارت همراه با زیرساخت ها بودند.

افخمی اظهار داشت: بانک صنعت ومعدن در دوره ۱۰ ماهه امسال ۴۶ هزار میلیارد ریال (چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان) برای صنایع کوچک و متوسط اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۱ درصدی را نشان می دهد.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: بررسی عملکرد این بانک در دوره فعالیت دولت یازدهم نشان می دهد که ۲۵ ماه متوالی از بانک مرکزی هیچگونه برداشتی نداشتیم و حساب بانک صنعت ومعدن قرمز نیست.

وی اضافه کرد: عدم استقراض از بانک مرکزی در بُعد بین المللی اعتباری ویژه برای بانک محسوب می شود و از نظر امتیازات و رتبه اهمیت بالایی دارد.

افخمی گفت: رتبه بندی بانک ها در اخذ منابع اعتباری و نرخ سود تسهیلات و خط اعتباری از جایگاه مهمی برخوردار است و تلاش می شود که با نرخ های پایینی جذب اعتبار خارجی صورت گیرد.

مدیرعامل بانک یاد شده اظهار داشت: همزمان با حضور رئیس جمهوری چین در تهران، موافقت اصولی بین بانک صنعت ومعدن و «اگزیم بانک» چین برای تامین مالی خط آهن برقی تهران – مشهد با سرعت بالا صورت گرفت.

وی افزود: قرار است هیات ایرانی هفته آینده با سفر به چین ضمن تکمیل مذاکرات مربوطه، برنامه های اجرایی این امر را دنبال کنیم.

افخمی گفت: بدین ترتیب آثار توافق برجام بتدریج در عرصه اقتصادی کشور نقش خود را نشان می دهد.

افخمی افزود: موضوع تامین مالی پروژه ها از زمینه های همکاری با بانک های خارجی است و اکنون برای یک طرح صنعتی – معدنی مذاکراتی با طرف های چینی صورت گرفته است.

 

وی گفت: بانک صنعت ومعدن برای بخشی از پروژه ها با همتایان اروپایی سرگرم رایزنی است که از جمله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا مذاکره انجام شده و تداوم دارد تا مطابق اصول کارشناسی کار پیش برود.

افخمی، مشکل جدی بانک های توسعه ای را کمبود منابع ذکر کرد و گفت: پنج بانک توسعه ای کشور (صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، توسعه صادرات و توسعه تعاون) هریک سرمایه ای بیش از ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد ریال (دو تا دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) معادل ۷۰۰ میلیون دلار در اختیار دارند ،که با همتایان خارجی برابری ندارد.

وی اضافه کرد: براساس برنامه ششم توسعه قرار است ۵۰۰ هزار میلیارد ریال (۵۰ هزار میلیارد تومان) برای همه بانک های دولتی اختصاص یابد و این موضوع باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

افخمی یادآورشد: بانک صنعت و معدن در گذشته پیشنهاد ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی (۱۵ هزار میلیارد تومان) برای افزایش سرمایه داده بود که از این مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال (دو هزار میلیارد تومان) سرمایه موجود و بقیه الحاقی بود که تاکنون تحقق نیافته است.

مدیرعامل بانک یاد شده گفت: میزان مطالبات معوق این بانک روند نزولی داشته و از ۱۲.۵ به ۱۰ درصد و در سال گذشته به سطح ۸.۴ درصد رسید و امسال تاکنون ۹ درصد است و پیش بینی می شود تا پایان سال به رقم سال گذشته برسد.

وی رقم مطالبات معوق را ۲۰ هزار میلیارد ریال (دو هزار میلیارد تومان) اعلام کرد و گفت: نسبت به بانک های دیگر، این رقم کم است.

وی، موضوع حمایت و پشتیابی از نوسازی ناوگان هوایی کشور را خاطرنشان ساخت و گفت: ابراز تمایل شده تا میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد از تامین مالی در این زمینه را برعهده گیریم، اما هنوز قراردادی مطرح نشده است.

وی اضافه کرد: آنچه که وزارت راه وشهرسازی در این ارتباط مطرح ساخته، تامین ۱۱۴ فروند هواپیماست و این رقم یک ایده آل محسوب می شود.

به گفته این مقام مسئول، تامین ۲۰ فروند هواپیما نو می تواند واقع بینانه باشد و در عین حال خرید هواپیما دست اول می تواند عمر ناوگان هوایی کشور را بهبود بخشد.

افخمی، بهره گیری از خط اعتباری در این ارتباط را توسط بانک صنعت ومعدن یادآورشد و گفت: شروع تخصیص خط اعتباری با ارقام بالا نیست و اکنون با بانک های آلمانی و احتمالا سوئیسی مذاکراتی صورت می گیرد؛ درعین حال ایتالیایی ها نیز برای همکاری ابراز علاقه کرده اند.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو