عسگراولادی/لغو تحریم‌ سوئیفت‌ دروغ‌ است/ وضع‌ اقتصاد و معیشت مردم تغییر نکند، روحانی رأی نمی‌آورد 
چاپ 

عسگراولادی/لغو تحریم‌ سوئیفت‌ دروغ‌ است/ وضع‌ اقتصاد و معیشت مردم تغییر نکند، روحانی رأی نمی‌آورد

بازگشایی ۱۰۰۰ ال سی در ساعات اولیه برجام را به هیچ وجه قبول ندارم، چون یکشنبه کل دنیا تعطیل بوده و اصلا امکان چنین مسئله ای وجود نداشته است. برای بازگشایی ال سی تعامل با بانکهای خارجی نیاز است، بنابراین وقتی بانکهای خارجی تعطیل هستند چگونه می توان ال سی باز کرد؟

اسدالله عسگراولادی عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص تاثیرات اجرایی شدن برجام بر اقتصاد کشور اظهار کرد: اگر به برجام عمل شود، شاید اقتصاد کشور تکانی بخورد، اما با این وجود هنوز به برجام خوش بین نیستم، چون دیوار بی اعتمادی بین ما و غربی ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی چند ساعت بعد از اجرای برجام ۱۱ شرکت بزرگ ایرانی تحریم شد، چگونه باید به اجرای برجام امیدوار باشیم؟

به برجام خوش بین نیستم

این عضو اتاق بازرگانی گفت: اگر اجازه فروش نفت داده شود و سوئیفت بانکها هم باز شود، دست و بال دولت مقداری باز می شود. همچنین اگر موانع روابط بین بانکهای داخلی با بانکهای اروپایی و بانکهای شرق آسیا باز شود، امکان استفاده از فاینانس برای برخی از پروژه های اقتصادی کشور ایجاد می شود. با همه این موارد هنوز هم اطمینان ندارم که غربی ها همه درها را به روی ما باز کنند، چون سابقه رفتارهای آنها  در قبال ملت ایران نشان می دهد ممکن است دو یا سه در را باز کنند، اما درهای دیگری را ببندند.

عسگراولادی با رد بازگشایی ال سی در ساعات اولیه اجرای برجام به نسیم آنلاین بیان کرد: بازگشایی ۱۰۰۰ ال سی در ساعات اولیه برجام را به هیچ وجه قبول ندارم، چون یکشنبه کل دنیا تعطیل بوده و اصلا امکان چنین مسئله ای وجود نداشته است. برای بازگشایی ال سی تعامل با بانکهای خارجی نیاز است، بنابراین وقتی بانکهای خارجی تعطیل هستند چگونه می توان ال سی باز کرد؟

لغو تحریم سوئیفیت دروغ است

وی افزود: ممکن است به صورت نمادین ۱۰۰۰ درخواست برای بازگشایی ال سی به وجود آمده باشد، اما بازگشایی ال سی نیاز به مقدماتی مانند پرفرم دارد. برای داشتن پرفرم هم نیاز به سوئیفت داریم، بنابراین وقتی تحریم سوئیفت هنوز برقرار است و تازه شاید ۱۰ روز دیگر برداشته شود، چگونه باید انتظار بازگشایی ال سی داشته باشیم.

عسگر اولادی خاطرنشان کرد: متاسفانه علی رغم اخبار منتشر شده درباره لغو تحریم‌های سوئیفت، تحریم سوئیفیت همچنان پابرجاست و لغو آن دروغ است.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کند بودن برداشته شدن برخی از تحریمها به نسیم آنلاین عنوان کرد: تازه امروز قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل دور هم جمع شوند و نحوه برداشتن شدن تحریم سوئیفت را بررسی کنند، بنابراین برای برداشته شده تحریم سوئیفت باید در هفته آینده انتظار بکشیم.

رئیس جمهور خوب بلد است چگونه افکار عمومی را راضی کند

عسگراولادی با اشاره ادعای رئیس جمهور در نشست خبری بعد از اجرایی شدن برجام درباره گشایش ۱۰۰۰ ال سی بعد از برجام نیز بیان کرد: آقای رئیس جمهور در سخن گفتن بلد هستند که چگونه افکار عمومی را راضی کنند.

 

وی الگو گرفتن تیم اقتصادی دولت از تیم دیپلماسی برای حل مشکلات را راه حلی اساسی کشور دانست و گفت: آقای ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای خیلی زحمت کشیدند و باید قدردان ایشان و تیم مذاکره کننده باشیم، البته اگر حمایت مقام معظم رهبری نبود آنها موفق نمی شدند. تیم اقتصادی دولت هم از افراد مجربی تشکیل شده اما اشکالی اساسی آنها اختلاف سلیقه فراوان است.

تیم اقتصادی باید مانند تیم دیپلماسی هماهنگ باشد

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: وزیر نفت، وزیر اقتصاد، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی به عنوان اعضای اصلی اقتصادی کابینه، اختلافات زیادی با هم دارند. امثال آقای نهاوندیان و نیلی هم کارکرد مناسبی در دولت ندارند و فقط بلدند حرف بزنند، اما بین حرف و عمل فاصله زیادی وجود دارد. در عرصه دیپلماسی آقای ظریف تیم هسته ای را اداره می کرد و مدیریت با آقای ظریف بود، اما در خصوص مسائل اقتصادی وحدت رویه ای وجود ندارد.

عسگراولادی در خصوص آزاد شدن پولهای بلوکه شده نیز به نسیم آنلاین گفت: هنوز هیچ پول بلوکه شده ای آزاد نشده و احتمال دارد ۴.۵ میلیارد از پولهای بلوکه شده این هفته آزاد  شود. البته چون بدهی دولت خیلی زیاد است قسمتی از این پولها باید صرف بدهی دولت شود و قسمتی دیگر هم باید به تولید اختصاص پیدا کند. پیشنهاد من این است که دولت قسمت اعظمی از این پولها را برای تولید و صادرات اختصاص دهد تا برای کشور ارز آوری داشته باشد.

پولهای آزاد شده نباید صرف واردات شود

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: دولت هرگز نباید ریالی از پولهای آزاد شده را خرج واردات و یا خرج پرداخت یارانه نقدی کند. این پولها باید خرج تولید شود تا تولید برای اقتصاد کشور اشتغال ایجاد کند. اشتغال باید دغدغه بزرگ دولت و همه فعالان اقتصادی کشور باشد. پولهای آزاد شده ناشی از برجام باید مشکل اشتغال را حل کند که برای این مسئله هم باید به سمت تولید و صادرات و ارز آوری برای کشور برود .

برجام مشکلات اقتصادی را حل نمی کند

عسگراولادی تصریح کرد: به شخصه معتقدم که برجام مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی کند، البته قدری به بهبود وضع اقتصادی کشور کمک می کند و بی تاثیر نیست، اما نمی تواند تمام مشکلات را حل کند.

وی افزود: بیشترین کمکی که برجام می تواند به دولت بکند در بخش پرداخت بدهی هاست، زیرا در حال حاضر دولتمردان چهار رقم بدهی دارند، بدهی به بخش خصوصی، بدهی به بانک مرکزی، بدهی های مالیاتی و بدهی به تامین اجتماعی، بنابراین دولت خیلی بدهکار است و باید این بدهی ها را کم کند.

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به لزوم کوچک شدن دولت و حمایت از بخش خصوصی گفت: دولت روحانی باید کاری کند که ده دولت قبلی نکردند. نابخردانه ترین کار دولتهای قبلی بزرگ کردن دولتها بود، بنابراین دولت باید کوچک شود. در حال حاضر ۸۵ درصد اقتصاد کشور در دست دولت است و این رویه باید اصلاح شود. همه دولتها در این زمینه قول دادند ولی عمل نکردند، اگر دولت نتواند خودش را کوچک کند به هیچ توفیقی در اقتصاد کشور دست نخواهد یافت.

همه تبلیغات دولت روی اجرای برجام به دلیل پیروزی در انتخابات مجلس بود

عسگراولادی با اشاره به عملکرد دولت در آستانه انتخابات مجلس خاطرنشان کرد: همه تبلیغاتی که در روزهای اخیر در خصوص برجام انجام شد به دلیل پیروزی طیف نزدیک به دولت در انتخابات مجلس است.

در یک سال آینده وضع اقتصادی تغییر نکند، روحانی رای نمی آورد

 

وی گفت: دولت در دو سال اخیر مردم را به اجرای برجام امیدوار کرده، بنابراین اگر در یک سال آینده تغییری در اقتصاد ایجاد نشود، مردم در انتخابات بعدی به آقای روحانی رای نخواهند داد. زیرا مردم ما، مردم با بصیرتی هستند. دولتمردان نتوانند کاری انجام دهند، آینده سختی در انتخابات آینده خواهند داشت.

وی بیان کرد: امیدواریم که با فروش نفت بیشتر و برداشته شدن تحریم کامل سوئیفت در کنار امکان گشایش ال سی، برخی زخمهای اقتصاد کشور التیام یابد.منبع:نسیم آنلاین

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو