Logo of a company

ادامه برخورد با موسسات مالی غیرمجاز تاحصول نتیجه

sssssssرئیس کل بانک مرکزی: موسسات غیرمجاز، آرامش را در بازار پول از بین برده‌اند و شرایط مهیاست تا مانع از هرگونه فعالیت غیرمجاز آنها شویم.

ولی‌الله سیف در همایش فعالان اقتصادی بخش خصوصی پس از اجرای برجام افزود: در برخورد با موسسات مالی غیرمجاز با دستگاه قضایی و نیروی انتظامی همراهی کامل داریم و کار را تا پایان ادامه خواهیم داد.

وی اضافه کرد: نظام بانکی نقش بسیار جدی در شکل‌گیری و توسعه اقتصاد کشور دارد و شاید قبل از تحریم‌ها که بانک‌ها روال عادی کار خود را انجام می‌دادند، کسی به این نقش پی نبرده بود اما زمانی که بانک‌ها از بعد بین‌الملل کنار زده شدند، به‌تدریج نبودشان در بانکداری بین‌المللی و سنگینی‌اش بر دوش صنعت و تولید ظهور و بروز کرد.

وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در باره افزایش هزینه مبادلات پول در زمان تحریم، افزود: با فعال نبودن بانک‌ها ۱۵ درصد هزینه مبادلات ما افزایش می‌یافت ضمن اینکه نبود امنیت و ریسک بسیار بالا باعث شده بود، تا ریسک محیط اقتصادی ما بالا برود.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌های ما به دلیل تحریم از استاندارد روز دنیا عقب مانده‌اند که باید خود را به‌روز رسانی کنند افزود: از روز پسابرجام LC هایی (خطوط اسناد اعتباری) باز شد و کارگزاران ما در کشورهای مختلف کار خود را آغاز کردند و به نوعی امنیت بانکداری بین‌المللی کاملاً مهیاست.

وی با اشاره به اینکه دچار تنگناهای مالی هستیم که از چند جهت خود را بروز می‌دهد گفت: حجم دارایی‌های منجمد در نظام بانکی ۴۵ تا ۵۰ درصد است و بانک‌ها امکان ارائه سرویس مطلوب به دلیل قفل بودن این دارایی‌ها را ندارند و این مسئله جدی برای دولت شده است، تا حدی که در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۵، با تبصره و راهکارهایی که آمده به این موضوع توجه شده تا حد امکان آن را برطرف کنیم.

سیف درباره نبود استانداردهای حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های کشور گفت: نیاز به محیط کسب‌ و کار مطمئن و امن داریم که ساختار تولید در این جهت محکم و قابل اتکا باشد از این رو پیشنهاد کردیم حاکمیت شرکتی در بنگاه‌ها به استاندارد ملی تبدیل شود.

وی به نسبت بسیار پایین کفایت سرمایه در نظام بانکی کشور اشاره کرد و افزود: در این زمینه ایراداتی وجود دارد که در بلندمدت بانک‌های ما از روابط کارگزاری با بانک‌های بین‌المللی محدود می‌شود و این مسئله نمی‌تواند زیاد ادامه پیدا کند، از این رو تنگناها را باید زودتر برداریم و نظام بانکی خود را مجهز به فناوری‌های روز کنیم.

سیف گفت: دوران پساتحریم دوران استفاده بهینه از منابع نقدی است و نباید منابع محدودمان را هدر دهیم، بلکه آن را به‌ درستی و بهترین شیوه تخصیص دهیم.

وی یکی از این منابع را منابع محدود ارزش برشمرد و گفت: دولت باید از این منابع به‌درستی استفاده کند و از آن در جهت رشد اقتصادی بهره گیریم ضمن اینکه منابع محدود تسهیلات بانکی باید به فعالیت‌هایی اختصاص یابد که بیش‌ترین بازدهی را داشته باشد.

رئیس‌کل بانک مرکزی یکی از وظایف بسیار اساسی بانک مرکزی را حمایت و تلاش در جهت ایجاد فضای آرام در اقتصاد دانست و گفت: آرامش در بازار ارز و برخورداری از ثبات نسبی در بازار کشور از مسائلی است که دنبال می‌کنیم و از اتاق‌ها می‌خواهیم، در این مسیر بانک مرکزی را حمایت کنند؛ زیرا حمایت از تولید افزایش اشتغال و توسعه صادرات در دستور کار ماست.

وی در باره وضع نرخ ارز در دوران پساتحریم نیز گفت: پیش‌ بینی کرده‌ایم که در نهایت تا ۶ ماه آینده نرخ ارز را به‌صورت واحد و یکسان در اقتصاد کشور داشته باشیم که کار بسیار ظریفی است و حمایت همه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی در باره نرخ سود بانکی نیز گفت: شرایط نرخ سود بانکی باید به منطق‌های موجود در بازار برسد و نرخی در حدود نرخ تورم باشد؛ اگرچه تلاش‌های ما باعث شده نرخ سود بانکی از ۲۹ درصد به دامنه ۱۹ درصد برسد، اما باید این رقم باز هم تغییر کند.

سیف تأکید کرد: بانک مرکزی با روش منطقی و پایدار این رویه را دنبال می‌کند و امیدواریم روند نزولی نرخ سود بانکی ادامه داشته تا تک‌رقمی شود و درعین‌حال شرایط مخلی که به هدف ما لطمه می‌زند نیز متوقف می‌شود.

وی خطاب به فعالان بخش خصوصی نسبت به توقعات خود از بانک‌ها گفت: باید توقعات منطقی و قابل انجام باشد؛ زیرا اکنون نظام بانکی دیگر فقط دولت نیست، اکنون بیشتر بانک‌های ما بنگاه‌های اقتصادی هستند و اگر خواسته‌ای داشته باشیم که برای آن بنگاه ایجاد زیان کند یک حلقه را حذف کرده‌ایم.