Logo of a company

جهش ۱۳۴۴ واحدی شاخص کل بورس در روز اعلام اجرای برجام

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز(شنبه) بازار سرمایه به استقبال اعلام اجرای برجام رفت و با رشد هزار و ۳۴۴ واحدی در ارتفاع ۶۴ هزار و۸۶۰ واحدی قرار گرفت و به این ترتیب به کانال ۶۵ هزار واحدی نزدیک شد.

در معاملات امروز بازار سرمایه، آثار و پیامدهای گام های آخر اجرایی شدن برجام، آشکار شد به طوری که یک هزار و ۱۷۹ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش دو هزار و ۲۶۱ میلیارد و ۲۱۳ میلیون ریال در ۸۱ هزار نوبت دادو ستد شد.

بیشترین اثر مثبت بر صعود امروز دماسنج بازار سرمایه توسط نمادهای معاملاتی پارسان، اخابر، تاپیکو، حکشتی، وغدیر، جم و شبدیس رقم خورد.

براساس این گزارش شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز در روزجاری مثبت بودند به طوری که شاخص قیمت(وزنی – ارزشی) ۵۱۹ واحد، کل(هم وزن) ۱۴۸ واحد، قیمت(هم وزن) ۱۲۵ واحد، آزادشناور هزار و ۵۳۹ واحد، بازار اول ۹۹۸ واحد و شاخص بازار دوم نیز دو هزارو ۶۰۵ واحد رشد کردند.

بازار سرمایه از اواخر هفته گذشته به استقبال اجرایی شدن مراحل آخر برجام رفت و روند صعودی خود را کلید زد. این روند امروز نیز ادامه یافت و بعد از ۱۸ ماه رکود، توانست رکورد جدیدی را ثبت کند.

 

**معاملات ۵ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریالی فرابورس همزمان با رشد ۲۰ واحدی شاخص

معاملات امروز فرابورس در حالی به پایان رسید که تحت تاثیر اخبار مثبت مربوط به اعلام اجرای برجام و ابلاغ فرمول پیشنهادی خوراک پتروشیمی ها از سوی معاون اول رئیس جمهوری، شاخص فرابورس(آیفکس) رشد سه درصدی معادل ۲۰ واحدی را تجربه کرد و به ۷۳۱ واحد رسید.

امروز در بازار فرابورس ایران، ۲۷۵ میلیون برگه بهادار در ۲۹ هزار و ۷۴۵ نوبت به ارزش ۵ هزار و ۴۳۰ میلیارد و ۴۷۰ میلیون ریال خرید و فروش شد؛ این در حالی است که شاهد بیشترین ارزش معاملات از ابتدای مهرماه تاکنون بوده ایم.

معامله گران فرابورسی بیشترین حجم معاملات امروز خود در بازار سهام را به داد و ستد ۳۱ میلیون سهم پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان به ارزش ۵۳ میلیارد ریال اختصاص دادند و نماد شرکت های پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، پالایش نفت تهران و توکا رنگ فولاد سپاهان پربیننده ترین نمادهای امروز بودند.

همچنین، بیشترین افزایش قیمت امروز مربوط به سهام کشتیرانی دریای خزر و پس از آن پتروشیمی زاگرس و پالایش نفت شیراز بود و در سوی دیگر بازار هم قند شیروان، مینو شرق و قند چهارمحال با بیشترین افت قیمت روبرو شدند.

 

** افت اوراق تسهیلات مسکن به بازه ۷۹۰ تا ۸۹۰ هزار ریال

امروز همچنین اوراق تسهیلات مسکن در اغلب نمادها با افت قیمت مواجه و در بازه ۷۹۰ تا ۸۹۰ هزار ریال دست به دست شد.

در بازار ابزاهای نوین مالی، صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان با معامله ۱.۵ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات( صندوق های قابل معامله) ETF را از آن خود کرد و اوراق اجاره شرکت مخابرات ایران با داد و ستد ۵۰۰ هزار ورقه بهادار، بیشترین حجم معاملات اوراق با درآمد ثابت را داشت.

امروز همچنین خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی با قیمت ۹۶۳ هزار و ۷۸۴ ریال به پایان رسید و نرخ بازده تا سررسید این اوراق با ۰.۶۹ درصد افزایش نسبت به روز معاملاتی قبل، معادل ۲۶.۶۴ درصد شد.

در پایان معاملات امروز، نماد معاملاتی واحدهای سرمایه گذاری صندوق زمین و ساختمان نسیم برای برگزاری مجمع عمومی صندوق در روز دوشنبه ۲۸ دی ماه متوقف شد.