دلایل نوسانات ارزی روزهای گذشته 
چاپ 

دلایل نوسانات ارزی روزهای گذشته

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به دلایل نوسانات ارزی در روزهای گذشته گفت: نرخ دلار باید از بودجه ۹۵ حذف شده و تعیین نرخ به عرضه و تقاضا و بازار رقابتی سپرده شود.

محسن جلال پور در جمع خبرنگاران در خصوص اتفاقات اخیر بازار ارز و بالا رفتن قیمت دلار در بازار آزاد اظهار داشت: تاخیر در اجرای برجام علت اصلی نوسانات نرخ ارز طی روزهای گذشته نبوده است، بلکه مسائل متعددی از جمله شرایط کشورهای منطقه، تنش ایران و عربستان در کنار کاهش قیمت نفت منجر به تنش در بازار ارز شده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: افت قیمت نفت و شرایط رکودی کشور دست به دست هم داده و مجموعه اتفاقات و نوسانات ارزی را به وجود آورده است که این نوسانات به تاخیر در اجرایی شدن برجام ربطی ندارد.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ هیات خارجی در ۹ ماهه اخیر و تا پایان آذر ماه وارد ایران شده اند و در قالب همین رفت و آمدها ۸۰ تفاهمنامه به امضا رسیده است که اجرایی شدن آن منوط به اعلام اجرای برجام است.

جلال پور اظهار کرد: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران پیشنهاد کرده است که در بودجه سال ۹۵ کل کشور قیمت ارز به صورت مشخص اعلام نشود؛ چراکه ممکن است مشکلات و ابهاماتی به وجود آورد که فسادزا باشد، بنابراین پیشنهاد ما این است که دولت اجازه دهد عدد ریالی مشخصی در بودجه درج شود که حکایت از عدد و رقمی است که بابت فروش نفت و محاسبات دولت در نرخ ارز به خزانه واریز می شود و مابقی بودجه به بازار وصل شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: اقتصاد کشور باید تعیین کننده نرخ شناور مدیریت شده ارز باشد نه اینکه قیمت نفت این نرخ را اعلام کند. در حالی که اکنون قیمت نفت و میزان صادرات آن ارز شناور مدیریت شده را که هدف دولت است، رقم می زند.

جلال پور افزود: امروز که می خواهیم از دام نفت رها شویم عدد نرخ ارز را از بودجه حذف کنیم و قیمت ارز را به عرضه و تقاضا و بازار رقابتی بسپاریم.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو