سخنگوی قوه قضاییه: 38 نفر به دلیل حمله به سفارت عربستان بازداشت شدند 
چاپ 

سخنگوی قوه قضاییه: ۳۸ نفر به دلیل حمله به سفارت عربستان بازداشت شدند

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه حمله به سفارت عربستان در تهران،خلاف قانون بوده است، از بازداشت ۳۸ نفر در این ارتباط خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین «غلامحسین محسنی اژه ای» روز یکشنبه در نودمین نشست خبری خود در باره حادثه حمله شب گذشته گروهی از افراد به سفارت عربستان گفت: « این کار خلاف قانون و مقررات بوده و به همین دلیل، تعدادی از مرتکبان این اقدام، بازداشت شده اند، تعدادی تحت تعقیب قرار گرفته اند و شماری نیز در حال شناسایی هستند.»

وی افزود: ما این اقدام (حمله به سفارت) را خلاف قانون می دانیم و با کسانی که خلاف قانون عمل کنند، برخورد می شود و تا آنجا که اطلاع دارم تاکنون ۳۸ نفر از آنها دستگیر شده اند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: نیروی انتظامی و وزارت کشور هم باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند و قوه قضاییه در این راستا به آنها کمک خواهد کرد

محسنی اژه ای در عین حال، شهادت آیت الله نمر باقر النمر را «اوج جنایات آل سعود» خواند و اظهارداشت: جنایات آل سعود چیزی نیست که بگوییم با اینگونه امور دل مسلمین تشفی پیدا می کند اما هر کاری که در داخل کشور می کنیم، باید مطابق با قانون و بر اساس موازین قانونی و شناخته شده باشد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه آنچه امروز توسط حکام جنایتکار آل سعود در منطقه دارد می گذرد حقیقتا مایه تالم و تاثر شدید است، تصریح کرد: همه دنیا دارند می بینند که حکام پادشاهی آل سعود ماه ها است اینگونه به سرزمین مظلوم یمن آتش می ریزد و تمام زیرساخت های این کشور را هدف گرفته است؛ مردم بی دفاع را در تمام این مدت بمباران کرده و زن، بچه و پیر را می کشند.

وی ادامه داد: حکام جنایتکار آل سعود با حمایت و پشتیبانی همه جانبه از گروه تکفیری ملحد به دور از اسلام و انسانیت داعش، با آنها در جنایت عراق شریک هستند.

** احضار برخی اهل فتنه به دلیل فعالیت های غیرقانونی و تخریبی

سخنگوی قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به انتخابات فرارو در انتخابات اسفند ماه امسال اشاره کرد و گفت: امیدواریم مردم همچون همیشه با شور، احساس مسوولیت و مشارکت حداکثری مورد تاکید مقام معظم رهبری در انتخابات شرکت کنند.

وی از همه مردم، نامزدها و هواداران خواست تا نگاه و عملشان بر اساس قانون، انصاف و بر پایه حق الناس باشد تا این انتخابات در کمال امنیت، آرامش و رقابت برگزار شده و نتیجه اش در جهت منافع ملی ، کشور و مردم باشد.

محسنی اژه ای با هماهنگ خواندن دستگاه های اطلاعاتی، نظامی و قضایی تصریح کرد: همه این دستگاه ها آمادگی لازم را دارند تا با هر نوع اقدام خلاف قانون و جرم چه در فضای مجازی و غیر مجازی در صورت نیاز به تذکر، تذکر دهند و اگر احیانا کسی گوش نکرده و جرمی مرتکب شد در اسرع وقت با آنان برخورد کنند.

معاون اول قوه قضاییه اظهار داشت: از اهل فتنه کسانی بوند که مجددا فعالیت های غیر قانونی و تخریبی خود را آغاز کردند که این افراد احضار شده و از آنان در رده های مختلف بازجویی شد.

وی افزود: به آنان یادآوری شد اگر ادامه دهند برخورد شدیدتر می شود و این افراد با قرار نسبتا ضعیف آزاد شدند.

محسنی اژه ای همچنین از رسانه های دیجیتال و غیردیجیتال خواست تا موازین را رعایت کنند.

** داشتن پرونده قضایی ممکن است باعث رد صلاحیت شود

سخنگوی قوه قضاییه درباره اظهارات وکیل بابک زنجانی گفت: در قانون تفاوتی بین افراد وجود ندارد.

محسنی اژه ای افزود: ممکن است بازداشت موقت به قرار وثیقه تبدیل شود و این بستگی به نوع جرم دارد.

وی ادامه داد: قانون تمام جرم های مالی ایشان را محاسبه می کند و مطابق این جرایم برای ایشان قرار وثیقه صادر می کند.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد استعلام نامزدهای مجلس دهم شورای اسلامی گفت: چهار دستگاه، اطلاعات و استعلام ها را جوابگو هستند و با توجه به این اسناد و مدارک صلاحیت افراد مشخص می شود.

وی با بیان اینکه افرادی که در محاکم قضایی پرونده دارند ولی به حکم نرسیده است اظهارکرد: در صورتی که افراد دارای پرونده قضایی باشند، با توجه به موضوع پرونده امکان دارد صلاحیت آنها رد شود.

 

** توضیح اژه ای درباره نشریه یالثارات

اژه ای در پاسخ به سوالی درباره روزنامه یالثارث گفت: هیچ شخصی به بهانه آزادی حق توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی را ندارد و اگر فردی که به او اهانت شده شکایت کند به حقوق او رسیدگی می شود.

وی افزود: در مواردی هم مدعی العموم وارد و در مورد توقیف نشریه فوق بستگی به مراحل شکایت شخص دارد.

 

** برای پرونده بقایی قرار مجرمیت صادر نشده است

وی در مورد پرونده بقایی گفت: برای پرونده وی قرار مجرمیت صادر نشده ولی مرحله تحقیقات آن رو به پایان است و چنانچه بازداشت ضرورت نداشته باشد قرار وثیقه صادرخواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در مورد هجمه های برخی گروه ها به شورای نگهبان در آستانه برگزاری انتخابات افزود: اگر این نقدها خلاف قانون باشد جرم است و مدعی العموم وارد می شود و کما این که برخی افراد احضار و از آنها سوال شد که چرا به این نهادها افترا زدند.

وی اظهارکرد: اگر چنانچه نقدی منصفانه باشد باید دستگاه ها جوابگو باشند.

 

** بازداشت سعید زینالی در حادثه کوی دانشگاه ۷۸ توسط هیچ نهادی اعلام نشده است

اژه ای در بخشی دیگر از سخنانش درباره بازداشت سعید زینالی درحادثه کوی دانشگاه سال ۷۸ گفت: بازداشت زینالی توسط هیچ نهادی اعلام نشده است و طبق استعلام های قوه قضاییه از نهادهای مختلف دستگیری نامبرده اثبات نشده و اگر نهادی این امر را ادعا کرده است باید معرفی تا از نهاد مربوطه برای این امر پیگیری کنیم.

 

** درخواست وکیل بابک زنجانی تبدیل قرار نشده است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اعتراض خانواده روزچنگ با استناد به ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری، که ۴۱ روز از قرار بازداشت موقت دوساله گذشته است گفت: نمی دانم که قرار این فرد تبدیل شده است یا نه ممکن است قرار تبدیل شود و طرف نتواند وثیقه لازم را بسپارد ولی در مورد آقای زنجانی هنوز قرار تبدیل نشد و این که چه کار می خواهند انجام دهند تصمیم آن برعهده قاضی است.

 

** اظهارات اژه ای درباره پرونده های تحقیق و تفحص مجلس درباره سازمان تامین اجتماعی

خبرنگاری در مورد پرونده های تحقیق و تفحص مجلس در خصوص سازمان تامین اجتماعی پرسید و گفت که براساس قانون، قوه قضاییه ظرف سه ماه باید نتیجه تحقیق و تفحص مجلس را اعلام کند که محسنی اژه ای پاسخ داد: قوه قضاییه موظف است به گزارش تحقیق و تفحص مجلس رسیدگی کند اما به این معنا نیست که ظرف سه ماه حکم داده و پرونده را به نتیجه برساند.

به گفته وی، پرونده تامین اجتماعی در دادسرا در حال رسیدگی است اما به طور کامل به نتیجه نرسیده است.

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: برخی پرونده ها نیاز به کارشناسی و تحقیق دارد و گاهی غیر از دستگاه قضا باید دستگاه های دیگر روی آن پرونده نظر دهند مانند کارشناسی اموال مه آفرید که به او گفتیم ملک شما چه قدر می ارزد و خودش گفته بود دو هزار میلیارد تومان اما یک نظر کارشناسی آن را ۱۴۰۰ میلیارد تومان ارزیابی، کارشناسی دیگر هزار میلیارد تومان ارزیابی کرده بود و حتی یک کارشناسی آن را ۶۰۰ میلیون تومان زیان ده می دانست.

به گفته وی، دادگاه به این کارشناسی ها نیاز دارد و براساس اعلام نظر کارشناس نظر می دهد.

محسنی اژه ای سپس به پرونده ملک ایران زمین بابک زنجانی اشاره کرد و ادامه داد: ملک ایران زمین برای اولین بار ۷۰۰ میلیارد تومان کارشناسی شد که بعد از اعتراض به زنجانی در کارشناسی مجدد ۱۷۰۰ میلیارد تومان آن را برآرد کردند.

وی افزود: خود آقای زنجانی زمین را در یک دفتر ثبتی به قیمت هشت هزار میلیارد تومان سند رسمی زنده بود و مبلغ کلانی به آن دفتر ثبت پرداخت کد که این سردفتر نیز تحت تعقیب قرار گرفت.

معاون اول قوه قضایبه اضافه کرد: به هر حال پرونده تامین اجتماعی در دستگاه قضایی مطرح و در حال رسیدگی است و همه گلایه نمایندگان مجلس و مردم را که چرا قوه قضاییه بیشتر تلاش نمی کند و شب و روز وقتش را نمی گذارد، روی چشممان می گذاریم.

وی در پاسخ به سوال ناصر یمین مردوخی کردستانی سردبیر شبکه های خبری طوفان نیوز ویمین نیوز مبنی بر اینکه اخیرا  درتعدادی از رسانه ها منعکس شده که بعضی از کسانی که دارای پست کلیدی هستند برای تحکیم موقعیت خود و ماندن در مسند از کاندیدا های وابسته به دولت حمایت می کنند و تسهیلاتی هم از امکانات دولتی برای آنها فراهم کرده و می کنند و همچنین در رسانه ها منعکس شده که اصول گرایان ابراز نگرانی نمودند که پولهای بابک زنجانی در حمایت از کاندیدا های وابسته به دولت در جریان تبلیغات انتخاباتی برای گروه اصلاح طلبان در جریان خواهد بود  اظهار داشت:اگر هر کسی از امکانات دولتی برای تبلیغات کاندیداها بخواهد استفاده کند این عمل خلاف قانون و جرم محسوب می شود و به طور یقین مقامات قضایی با این نوع افراد شدیدا برخورد خواهد کرد در مورد پو ل هایی که شما به عنوان بابک زنجانی مطرح کردید هنوز من اطلاع ندارم.

** تابع قانون هستیم

سخنگوی قوه قضاییه درباره موضع این دستگاه نسبت به حذف مجازات اعدام از مواد مخدر گفت: ما تابع قانون هستیم.

وی ادامه داد: به نظر شخصی من، قاچاق مواد مخدر خانمان سوز است و خانواده های بسیاری را گرفتار کرد؛ تعداد کثیری از زندانیان یعنی حدود ۴۴ درصد در ۱۰ سال اخیر به طور مستقیم مرتبط با قاچاق مواد مخدر هستند و بسیاری از زندانیان نیز در اثر مواد مخدر دست به ارتکاب جرایم دیگری زده اند.

** از بازداشت سوشا مکانی اطلاعی ندارم

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره بازداشت سوشا مکانی بازیکن تیم پرسپولیس که برخی از سایت ها خبر آن را منتشر کرده بودند، گفت : بنده از دستگیری وی بی اطلاع هستم.

** بازرسی کل کشور در مورد آلودگی هوا به دستگاههای ذیربط نامه داده است

سخنگوی قوه قضا گفت: بازرسی کل کشور برای دستگاههایی که در این امر مسوولیت داشتند نامه نوشته است و به دنبال پیگیری است تا اگر دستگاهی به وظایف خود عمل نکرده آن را مشخص کند.

ا‍‍‍‍‍ژه ای افزود: شنیده ام که دادستانی کل کشور هم در مواردی که به حقوق عامه مردم مربوط بوده، به عنوان مدعی العموم وارد شده است.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو