Logo of a company

سرانه مطالعه در کشور باید افزایش یابد

یک محقق و پژوهشگر کشور با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، گفت: سرانه مطالعه در کشور باید افزایش یابد.

دکتر روح الله احمدزاده کرمانی افزود: دانشجویان باید اهميت بيشتري به امر مطالعه و كتاب‌خواني دهند و اوقات فراغت خود را مديريت و برنامه‌ريزي کنند.

وی بیان کرد: موضوع مطالعه كتاب بسيار مهم است و بايد به آن توجه ويژه داشت که انجام این مهم نیازمند فرهنگ سازی است.

استادیار دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بايد شرايطي فراهم شود تا علاوه بر فضاي كتابخانه‌ها، شهروندان از طريق سيستم‌هاي رايانه خود و از منزل بتوانند به كتاب‌هاي مورد نياز خود دسترسي پيدا كنند.

این محقق و پژوهشگر کشور با تقدير از مروجان علم و دانش، ضرورت توجه جدی به امر كتاب و كتابخواني بخصوص بین نسل نوجوان و جوانان را یادآور شد و گفت: كتاب بهترين دوست، ياور و سراسر تجربه براي ماست.

دکتر احمدزاده کرمانی با اشاره به اين كه زندگي روزمره و تعدد كارهايي كه براي رفع نياز‌هاي اوليه انجام مي‌دهيم ما را از كتابخواني ممکن است غافل ‌كند، بیان کرد: از آنجا كه اثرات تخريبي نخواندن كتاب خودش را خيلي زود نشان نمي‌دهد و معمولا در درازمدت نمود پيدا مي‌كند، عموم جامعه كتابخواني را اصل نمي‌دانند و آن را مدام به تاخير مي‌اندازند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: با توسعه فضای سایبری و دیجیتال آسیبی به نام سطحی نگری که ناشی از اطلاعات فزآینده و نوعا بررسی و تحقیق نشده است، جایگزین آثار مکتوب که عموما مبتنی بر تحقیق، فکر، اندیشه و مستندسازی شده است، گردیده است، لذا نقش والدین و جامعه آموزشی و تربیتی نسبت به هشدار دادن به این آسیب باید پررنگ شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه نقش دانشجویان و جامعه دانشگاهی در فرآیند تولید دانش بسیار اهمیت دارد، متاسفانه امروز جامعه دانشگاهی بویژه دانشجویان در تحصیلات تکمیلی کمتر به منابع پایه، مرجع و با زبان اصلی مراجعه می کنند و این باعث می شود که تحقیقات دانشگاهی ما از نوعی سطحی نگری برخوردار باشد.

این استاد دانشگاه افزود: پيشرفت هر جامعه‌اي منوط بر توسعه دانش و فرهنگ و تكنولوژي در آن جامعه است و كتاب به‌عنوان يكي از ابزار سودمند و مهم در اين حوزه مي‌تواند كمك شاياني به عموم افراد جامعه كند.

وی ادامه داد: خاستگاه تمدن اسلامي در كتاب اساسي ما قرآن نهفته است و جايگاه خواندن و نوشتن در زندگي ما برگرفته از معجزه پيامبر ما همان قرآن است كه با نازل شدن نخستين سوره به نام علق «اقرا باسم ربك الذي خلق» با خواندن شروع شده‌، بنابراين از همين‌ جاست كه به ارزش دانايي پي مي‌بريم پس ما نياز داريم كه روزانه مطالعه كنيم و بر اطلاعات خود بيفزاييم.

دکتر احمدزاده کرمانی یادآور شد: قرآن كريم بهترين و كامل‌ترين مجموعه‌اي است كه براي هدايت بشر آفريده شده و اين كتاب الهي تاكنون نقش به سزايي در هدايت انسان‌ها داشته است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی در ارزشمندترین کتاب هستی که از زبان خدا برای بشر کلیدهای موفقیت را به‌عنوان یک راهنما نشان می دهد، به قلم و قداست آن سوگند یاد می‌شود باید به ارزش بالای کتاب و قلم پی ببریم.

وی بیان داشت: وظیفه همه افراد فرهیخته و همه نهادهای فرهنگی کشور تلاش برای اشاعه، گسترش و تقویت هرچه بیشتر مسأله کتاب و کتابخوانی است.

این محقق و پژوهشگر کشور ادامه داد: کتاب راستگوترین ترازویی است که می‌توان فرهیختگی اشخاص را با آن سنجید.