تصوراتی اشتباه در مورد سرطان/ حتما بخوانید 
چاپ 

تصوراتی اشتباه در مورد سرطان/ حتما بخوانید

سوالی که ممکن است ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول دارد این است که آیا مصرف شکر و مواد غذایی حاوی قند در پیشرفت سرطان تاثیر دارد؟ پاسخ به این سوال منفی است. اگرچه بر اساس تحقیقات انجام شده سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های نرمال قند (گلوکز) بیشتری مصرف می‌کنند، اما شواهدی دال بر خوردن شیرینی‌جات و وخیم شدن وضعیت سرطان و یا حتی عدم مصرف مواد قندی در جلوگیری از پیشرفت سرطان و بهبودی آن وجود ندارد. با این حال، رژیم غذایی غنی از مواد قندی منجر به چاقی شده که این اتفاق باعث افزایش ریسک ابتلا به انواع مختلفی از سرطان‌ها می‌شود.

این روزها نام شیرین کننده هاس مصنوعی نیز به گوش همگان آشنا است که محققان به دنبال مطالعات انجام گرفته مهر تایید بر انواع شیرین کننده های مصنوعی زدند. از جمله این شیرین کننده‌ها ساخارین، سیکلامات، آسپارتام، آسه سولفام پتاسیم، سوکرالوز و نئوتام هستند که هیچ اثری بر ابتلا به سرطان در انسان ندارند. اثر تمام این شیرین کننده‌ها به استثنای سیکلامات در مواد غذایی و انواع داروها مورد آزمایش قرار گرفته است.

باید توجه داشت که سرطان یک بیماری مسری نیست که به آسانی از فردی به فرد دیگر انتقال یابد. تنها زمانی که سرطان قابل انتقال از شخصی به شخص دیگر می‌تواند باشد، پیوند اندام یا بافت خواهد بود. فردی که اندام یا بافتی را از فرد دهنده‌ای که در گذشته مبتلا به سرطان بوده، دریافت می‌کند، احتمال ابتلا به سرطان آن نوع اندام یا بافت پیوند زده شده افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال، در موارد بسیار کمی حدود ۲ مورد در هر ۱۰ هزار پیوند اندام رخ می‌دهد و پزشکان از اندام‌ها و بافت‌های افرادی که پیشینه ابتلا به سرطان داشته‌اند، استفاده نمی‌کنند.

در بعضی افراد، انواعی از ویروس‌ها (مانند پاپیلوما ویروس انسانی یا HPV) و باکتری‌ها (مانند هلیکوباکترپیلوری) منجر به سرطان‌زایی می‌شوند. با این حال، ویروس یا باکتری اگرجه می‌توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند، اما سرطان‌هایی که گاهی می‌توانند ایجاد کنند، قابل انتقال بین افراد نیستند.

آیا رفتار من (مثبت یا منفی) در ابتلا به سرطان و یا درمان آن اثر دارد؟

تا به امروز شواهد علمی قابل قبول دال بر ارتباط رفتار فرد با ریسک ابتلا به سرطان یا مرگ در اثر این بیماری وجود نداشته است. اگر شما مبتلا به سرطان هستید، این طبیعی است که در بعضی روزها ناراحت، عصبانی و یا ناامید باشید و گاهی اوقات بر عکس، احساس شادمانی و نشاط در شما به وجود آید. افراد مثبت نگر بهتر روابط خود را حفظ می‌کنند و پویا هستند. در این افراد فعالیت‌های فیزیکی و احساسی می تواند در کنار آمدن با سرطان به آنان کمک کند.

 

آیا جراحی سرطان و بیوپسی تومور می‌تواند دلیلی  بر انتشار سرطان به دیگر قسمت‌های بدن باشد؟

احتمال انتشار سرطان به دیگر نقاط بدن در اثر جراحی بسیار کم است. به دنبال روش‌های استاندارد، جراحان با به‌کارگیری متدهای اختصاصی در طی بیوپسی یا جراحی برداشت تومور، از انتشار سلول‌های سرطانی به دیگر قسمت‌ها ممانعت می‌کنند. برای مثال، اگر لازم باشد بافت‌هایی را از قسمت های مختلف بدن بردارند، آنها از وسایل جراحی متفاوتی برای هر قسمت استفاده می‌کنند.

آیا قرارگیری در معرض هوا باعث وخیم‌تر شدن سرطان می‌شود؟

خیر. قرار گرفتن در معرض هوا باعث رشد سریع ترتومور یا انتشار سرطان به دیگر نقاط بدن نمی‌شود.

آیا تلفن های همراه منجر به ابتلا به سرطان می‌شوند؟

بر اساس مطالعات انجام گرفته تا کنون، خیر. سرطان به دنبال جهش‌های ژنتیکی رخ می‌دهد و تلفن‌های همراه انرژی با فرکانس پایین ساطع می‌کنند که به ژن‌ها آسیبی نمی‌رساند.

آیا خطوط فشار قوی باعث ابتلا به سرطان می‌شوند؟

تاکنون شواهدی بر تایید سرطان‌زایی خطوط فشار قوی نبوده است. این خطوط هم انرژی الکتریکی و هم مغناطیسی ساطع می‌کنند.  انرژی الکتریکی ساتع شده از خطوط فشار قوی توسط دیوارها و دیگر اشیا، ضعیف و یا حتی سد می‌شود. از سوی دیگر انرژی مغناطیسی نیز شکلی از تشعشعات با فرکانس پایین است که آسیبی بر ژن‌ها وارد نمی‌کند.

آیا محصولات گیاهی درمان کننده سرطان وجود دارد؟

خیر. اگرچه بعضی تحقیقات درمان های جایگزین کننده یا تکمیلی مانند بعضی گیاهان را پیشنهاد می‌کنند، اما این نوع درمان به بیمار در جهت کنار آمدن با اثرات جانبی سرطان نه درمان آن کمک می‌کنند. در واقع بعضی محصولات گیاهی می‌توانند در صورت استفاده به‌طور همزمان با شیمی درمانی و یا پرتو درمانی به دلیل تداخل در عملکرد درمانی، مضر باشند. بیماران مبتلا به سرطان بایستی در مورد استفاده از هرگونه محصول دارویی جایگزین کننده یا تکمیلی از جمله ویتامین‌ها و مکمل‌های گیاهی، با پزشک خود صحبت نمایند.

اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به سرطان شوند، آیا این احتمال وجود دارد که من نیز به سرطان ابتلا پیدا کنم؟

لزوما خیر. سرطان در اثر تغییرات (جهش) در ژن‌ها به وجود می‌آید. فقط حدود ۵ تا ۱۰ درصد از سرطان‌ها در اثر جهش های مضر از والدین به فرزندان به ارث می‌رسند. در خانواده‌هایی با جهش موروثی سرطان‌زا، اعضای مختلف خانواده اغلب نوع مشابهی از سرطان را بروز می‌دهند. به این نوع از سرطان‌ها، سرطان‌های خانوادگی یا ارثی اطلاق می‌شود.

۹۰ تا ۹۵ درصد باقی مانده از سرطان‌ها در اثر جهش های شکل گرفته در طول زندگی فرد با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مانند تنباکوی سیگار و تشعشعات ایجاد می‌شود. به این نوع از سرطان‌ها، سرطان‌های غیر ارثی یا خود به‌خودی گفته می‌شود.

اگر هیچ فردی از خانواده من مبتلا به سرطان نباشند، آیا به این معنی است که من از ابتلا به سرطان در امان هستم؟

خیر. بر اساس آخرین مطالعات، حدود ۴۰ درصد از آقایان و بانوان در طول زندگی خود می توانند با سرطان درگیر شوند. اکثر سرطان ها در اثر تغییرات ژنتیکی رخ می دهند که به طور طبیعی در اثر افزایش سن و قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مانند تنباکوی سیگار و تشعشعات روی می دهند. دیگر فاکتورها، مانند نوع تغذیه، میزان غذا و تمرینات ورزشی در احتمال ابتلا به سرطان اثر دارند.

 

آیا مواد ضد عرق بدن و خوش بو کننده ها منجر به بروز سرطان پستان می شوند؟

خیر. برترین مطالعات اخیر هیچ ارتباطی بین مواد شیمیایی ضد عرق و خوش بو کننده بدن با تغییر در بافت پستان کشف نکرده اند.

آیا استفاده از رنگ مو احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

هیچ مدرک علمی جهت تایید افزایش احتمال بروز سرطان در اثر استفاده از رنگ مو وجود ندارد. با این حال بعضی مطالعات بیان می کنند که آرایشگرانی که با حجم بالای رنگ مو و مواد شیمیایی مواجه هستند می توانند به سرطان مثانه ابتلا پیدا کنند.منبع تبنا

 

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو