Logo of a company

عضو هیات علمی دانشگاه: تحقیق و پژوهش دروازه ورود به خودکفایی و استقلال کشور است

یک محقق و عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به موضوع پژوهش، تحقیق و پژوهش را دروازه ورود به خودکفایی و استقلال همه جانبه کشور در زمینه های مختلف عنوان کرد.

به گزارش یمین  نیوز،دکتر روح الله احمدزاده کرمانی با تاکید بر بومی سازی و کاستومایز کردن پژوهش در علوم اجتماعی، افزود: نقش پژوهش در پیشبرد و توسعه کلیه جوامع در حال توسعه و پیشرفته در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست و تکیه بر ابتکارات و خلاقیت‌های به ودیعه نهاده شده از سوی خداوند متعال در وجود بشر و بهره‌برداری از قدرت شگرف اندیشه آدمی، فضای جدیدی را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است.

وی بیان کرد: این فضای جدید و این تمدن نوظهور برخاسته از اندیشه‌های ژرف است که سبب پژوهش‌های بنیادین و دستمایه انجام پژوهش‌های کاربردی می‌شوند تا خواست‌ها و نیازهای بشری را پاسخ گویند و راه حل‌های بهتر و بیشتری برای مسائل و مشکلات جوامع بشری پیشنهاد کنند و همین جاست که نقش موثر و سهم به سزای بخش تحقیقات در روند تحولات جوامع آشکار می‌شود.

دکتر احمدزاده کرمانی با اشاره به ضرورت محقق شدن منویات مقام معظم رهبری در خصوص پژوهش، گفت: رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: “علم و تحقیق کلید قطعی پیشرفت کشور است”، لذا باید تمامی تلاش ها برای تحقق این خواسته معظم له صورت گیرد.

وی تصریح کرد: رهبر فرزانه انقلاب در مقاطع گوناگون همواره بر فراگیری علم و مرزشکنی دانش تأکید دارند و جوانان و دانشجویان را به فراگیر کردن پژوهش درهمه عرصه های کشور تشویق و ترغیب می کنند.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیات تهران در ادامه با تاکید براین نکته که پژوهش متکی به فرهنگ پژوهش است، گفت: نخستین مساله در پژوهش مساله پرسشگری است و دستگاه هایی که در آنها امکان گفت و گو وجود دارد با دیگران متفاوت هستند.

دکتر احمدزاده کرمانی افزود: ذات پژوهشگری به پرسشگری برمی گردد و اگر همه رفتارها و پرسش ها به صورت قراردادی باشد و یا اگر پرسشی در جامعه نباشد، پژوهشی وجود نخواهد داشت.

این محقق و پژوهشگر کشور گفت: با نگاهی کوتاه و گذرا به برنامه‌های برخی کشورهای پیشرفته در دهه اخیر، می‌توان به اهمیت پژوهش در برنامه‌ریزی و توسعه و رشد این گونه کشورها پی برد. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که آنان با برنامه‌ریزی‌های ۳۰ساله و محور قرار دادن پژوهش در تمامی زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، علوم پایه و کاربردی به این مهم دست یافته‌اند.

** پژوهش و تحقیق اسکلت و زیرساخت نظام آموزشی است

این استادیار دانشگاه با تاکید بر اهمیت انجام پژوهش در محیط های آموزش و دانشگاه ها، گفت: پژوهش و تحقیق در نظام تعلیم و تربیت را اسکلت و زیرساخت نظام آموزشی دانست .

دکتر احمدزاده کرمانی تصریح کرد: برنامه ریزی اصولی در این مسیر، زمینه ساز  پیشبرد اهداف آموزشی است.

وی گفت: اگر فرهنگ پژوهش در جامعه بخصوص محیط های آموزشی نهادینه شود، می توان به پژوهش در دانشگاه ها و به تبع آن پیشرفت های صنعتی و علمی جامعه امیدوار بود، چرا که پژوهش روح صنعت و تکنولوژی هر جامعه ای است و سیاست های تحقیق و پژوهش باید در نظام تعلیم و تربیت ما بازنگری و ترمیم شود.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیات تهران، توجه به یافته های پژوهشی در تصمیم گیری های آموزشی را بسیار مهم عنوان کرد و با تاکید بر یافتن ساز و کاری مناسب و علمی برای پیوند هر چه بیشتر میان برنامه های پژوهشی با محیط های آموزشی و پژوهشی، گفت: لازمه توسعه و پیشرفت هر کشوری کارهای پژوهشی و تولید علم است.

دکتر احمدزاده کرمانی مهم‌ترین ویژگی یک کار پژوهشی را کاربردی بودن آن دانست و یادآور شد: توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشوری بدون پرداختن به امر پژوهش غیرممکن است، چرا که  فعالیت های پژوهشی عنصری مهم در پیشرفت و ارتقا کیفیت نظام آموزشی دارد.

این عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه یادآورشد: اکنون دیگر از طرح های بدون مطالعه حمایت نمی شود و تمامی طرح ها و پروژه ها باید پیوست مطالعاتی داشته باشند.

وی افزود: دین اسلام ارزش و اعتبار زیادی برای تحقیق و پژوهش قائل است و همواره مسلمانان را به تحقیق و پژوهش تشویق کرده است.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیات تهران با اشاره به این که پژوهش پایه توسعه در هر کشور است، بیان کرد: در تمامی نقاط جهان برای تمامی برنامه ریزی ها در همه حوزه ها از قبل مطالعه و امکان سنجی و بعد اجرا می شود، این نشان دهنده نقش موثر پژوهش است.

وی گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری از طریق گسترش تحقیق و پژوهش و امکانپذیر است که امروز باید مورد تاکید جدی قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه گفت: اگر روحیه تحقیق و پژوهش در جامعه نهادینه شود، می توانیم مشکلات موجود را شناسایی و برای آن راه حل پیدا کنیم.

دکتر احمدزاده کرمانی اظهارکرد: آن چیزی که ما نیاز داریم، یاد دادن از طریق فرایند تحقیق و پژوهش در کشور است.

وی در پایان بر ضرورت گسترش انجام امور تحقیقی و پژوهشی در جامعه به صورت علمی و آکادمیک تاکید کرد.