آلودگی هوا در پایتخت، میدان دید تا ۴ کیلومتر کاهش پیدا کرد/ گروه های حساس در خانه بمانند 
چاپ 

آلودگی هوا در پایتخت، میدان دید تا ۴ کیلومتر کاهش پیدا کرد/ گروه های حساس در خانه بمانند

بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ و ۵/۲ میکرون اندازه­ گیری شده در ایستگاه­ های سنجش آلودگی هوای تهران در روزهای ۱۴ تا ۲۱ آذر نشان می­ دهد از ابتدای هفته تا اوایل روز سه­ شنبه کیفیت هوا به رغم تغییرات جزیی غلظت ذرات معلق در شرایط سالم باقی ماند و پس از آن به دلیل استقرار جو آرام در منطقه به شرایط ناسالم برای گروه­ های حساس رسیده است و امروز هم شاخص كيفيت هوا رو به افزايش و هوا در شرايط ناسالم براي گروه های حساس جامعه است.

مريم نادری، مدير واحد پايش و پيش بينی اين شركت گفت: اوایل هفته گذشته ورود سامانه بارشی از سمت مرزهای غربی به کشور و حرکت شرق­ سوی آن موجب شد دامنه­ های جنوبی البرز و از جمله استان تهران تحت تأثیر فعالیت آن قرار گیرد و شاهد کاهش محسوس دما به طور میانگین ۸ درجه سانتی­گراد باشیم.

او ادامه داد: از ظهر روز یکشنبه افزایش شرایط ناپایدار جوی به همراه بالارفتن رطوبت نسبی، منجر به بارش برف و باران، وزش باد نسبتا شدید و به دنبال آن پراکندگی و شسته شدن آلاینده­ ها از جو و بهبود کیفیت هوای پایتخت شد. همچنین روند کاهشی دما که از روز یکشنبه شروع شده بود اوایل روز سه­ شنبه به  اوج خود رسید و دمای هوای تهران زیر صفر درجه سانتی­گراد قرار گرفت. در همين زمان به دلیل بارندگی و وجود مه، میدان دید افقی در برخی ساعات تا ۳۰۰متر کاهش یافت.

به گفته نادری، از روز سه­ شنبه با خروج سامانه بارشی از منطقه و نفوذ توده هوای سرد و خشک که تا آخر هفته پابرجا بود، جوی آرام و پایدار در تهران حاكم شد که سکون نسبی هوا و در نتیجه تجمع آلاینده­ ها را به دنبال داشت.

او تأکید كرد: تداوم پایداری جوی و وزش بادهای آرام  افزایش تدریجی غلظت ذرات معلق را به همراه داشت و تجمع آلاینده­ ها به کندی پیش رفت، اما در نهایت با کاهش بیشتر دما از روز پنجشنبه و فراهم شدن شرایط پایداری مناسب برای وقوع پدیده وارونگی، شاهد افزایش غلظت آلاینده­ ها و غبار محلی در سطح شهر بودیم.

مدير واحد پايش و پيش بيني ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد همزمانی با تعطیلات آخر هفته و کاهش تردد خودروها در بهبود کیفیت هوا مؤثر نبوده و شاخص کیفیت هوا در روز شنبه(ديروز) به شرایط ناسالم برای گروه​ های حساس رسید. قابل توجه است كه در روزهای پایانی هفته علاوه بر تجمع تدریجی آلاینده­ ها در هوا، به دلیل رطوبت نسبی بالای هوا، دید افقی در برخی ساعات  تا حد ۴ کیلومتر كاهش يافت.

اطلاعات غلظت آلاینده­ ها بر اساس داده ایستگاه­ های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه­ گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو