Logo of a company

مصرف ناكافي ميوه و سبزی زمينه ساز ۱۱ درصد سكته های مغزی

 

 

sabzمصرف ناكافي ميوه و سبزی ها زمينه ساز بروز ۱۱ درصد سكته های مغزی در دنياست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد؛ كارشناس مسئول تغذيه معاونت بهداشتي این دانشگاه با اشاره به اهميت تغذيه سالم و صحيح در حفظ سلامت جامعه افزود: امروزه مصرف ناكافي ميوه و سبزي ها، زمینه ساز بروز ۱۱ درصد سكته هاي مغزي در دنيا شناخته شده است.

عنايت اله كليج افزود: همچنين علت ۳۱ درصد بيماري هاي ايسكميك قلب (اختلال در رگ هاي خون رسان به عضله قلب) عدم توجه به مصرف كافي ميوه و سبزي ها اعلام شده است.

وي، با بيان اينكه مصرف روزانه ۵ گروه غذايي اصلي در برنامه غذايي افراد توصيه شده افزود: اين گروه ها شامل: نان و غلات، ميوه ها، سبزي ها، شير و لبنيات و گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها(دانه ها) است.

وي اظهار داشت: در سال هاي اخير در هرم غذايی، سبزي ها و ميوه ها به دليل اهميتي كه در سلامت انسان دارند در دو گروه غذايي جداگانه به نام سبزي ها و گروه ميوه ها قرار گرفته اند.

به گفته وي، گروه ميوه ها شامل انواع ميوه ها بوده و مصرف روزانه ۲ تا ۴ واحد از آن توصيه مي شود و گروه سبزي ها نيز شامل انواع سبزي ها است كه مصرف روزانه ۳ تا ۵ واحد از آن توصيه مي شود.

كليج، در خصوص نقش ميوه و سبزي در پيشگيري و درمان بيماري ها گفت: ميوه و سبزي ها به علت داشتن ويتامين ها، مواد معدني، آنتي اكسيدان ها و فيبر نقش مهمي در پيشگيري و درمان انواع سرطان ها، بيماري هاي قلبي عروقي، سكته مغزي و پوكي استخوان، ديابت و چاقي دارد.

وي تصريح كرد: همچنين ميوه و سبزي ها به علت داشتن آنتي اكسيدان و فيبرها از رسوب چربي در ديواره رگ ها و گرفتگي عروق جلوگيري مي كنند.

وي، افزايش حجم مدفوع و افزايش حركات روده و جلوگيري از يبوست، كاهش فشار درون روده و پيشگيري از بيماري هايي مانند هموروئيد (بواسير) و كاهش سطح كلسترل خون و جلوگيري از ابتلا به بيماري هاي عروق قلب و مغز را از ديگر مزاياي مصرف كافي ميوه و سبزي ها عنوان كرد.كارشناس مسئول تغذيه معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد خاطر نشان كرد: فيبرها تخليه محتويات معده به درون روده و جذب آنها را به تاخير مي اندازد و با اين كار مانع افزايش ناگهاني قند خون مي شوند و به همين علت در كنترل بيماري ديابت مفيدند.

كليج گفت: فيبرها با ايجاد حس سيري، باعث كاهش مصرف غذا شده و به كاهش وزن كمك مي كنند و نقش محافظتي قابل توجهي در ابتلا به سرطان روده بزرگ و راست روده دارند و غني از پتاسيم بوده و مصرف آنها براي كنترل فشار خون و جلوگيري از ريتم هاي قلبي نامنظم موثر هستند.

وي با بيان اينكه باقي مانده سموم و دفع آفات بر روي ميوه ها و سبزي ها مي تواند احتمال بروز سرطان ها را افزايش دهد رعايت نكات بهداشتي در استفاده از آنها را ضروري دانست.

اين كارشناس تغذيه با اشاره به اينكه، سبزي ها معمولا از طريق مدفوع انسان يا حيوان آلوده مي شوند و علت آلودگي تماس با خاك يا آبياري با آب آلوده است بيان داشت: بنابراين بايد آنها را قبل از مصرف كاملا شسته و ضدعفوني نمود.

وي توصيه كرد: ميوه هايي مانند سيب و خيار بايد به دقت شسته و حتي الامكان به صورت پوست كنده مصرف شوند.

با اصلاح شيوه زندگي از ابتلا به ۸۰ درصد بيماريهاي قلبي و عروقي، ديابت نوع ۲ و ۴۰ درصد سرطان ها جلوگيري كنيد.