Logo of a company

مطهری از پاسخ های وزیر ارشاد قانع شد

علی مطهری نماینده مردم تهران، از پاسخ های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اقدامات به کارگرفته شده برای جلوگیری از به کارگیری عناوین و الفاظ بیگانه قانع شد.

به گزارش  یمین  نیوز  علی مطهری در جلسه علنی روز سه شنبه پس از طرح سوال از علی جنتی و استماع پاسخ های وی در پاسخ به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست ساعاتی از جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، درباره این که آیا از پاسخ های جنتی قانع شده است یا خیر؟ گفت: از پاسخ های وی قانع نشدم اما با توجه به این که وزیر ارشاد دو کارت زرد دارد، مجبور هستم بگویم که قانع شدم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخ به سوال علی مطهری نماینده تهران در مورد این که چرا در اجرای قانون ممنوعیت به کار گیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه سهل انگاری شده است؟ در جلسه علنی امروز مجلس حضور یافت.

احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نتیجه بررسی جلسات این کمیسیون با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد سوال علی مطهری را در جلسه علنی مجلس قرائت کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در اجرای ماده ۲۰۹ آیین نامه داخلی مجلس، سوال علی مطهری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ششم آبان ۹۳ در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد.

وی افزود: علی مطهری در این جلسه بیان کرد قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه در سال ۷۵ به تصویب مجلس رسیده و ابلاغ شده است ولی آنچه در سطح جامعه می بینیم نشان دهنده آن است که توجهی به آن نشده و با عنایت به این که در قانون راه های اجرا نیز به نحوی مشخص شده است، در صنعت چاپ و بسته بندی ها این موضوع رعایت نشده و در تابلوهای تبلیغاتی مغازه ها و فروشگاه های سطح شهر تخلفات فراوانی صورت می گیرد و هیچ برخوردی با آنها نمی شود.

 

سالک ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال علی مطهری بیان کرد دفاع از زبان فارسی وظیفه قانونی و ملی ماست. همانطوری که در قانون آمده است دستگاه های مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان استاندارد، اتحادیه های صنفی، وزارت کشور، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه ها در این خصوص دارای وظایفی هستند و ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مورد کارهایی را انجام دادیم. برای مثال؛ تشکیل ستاد اجرای قانون ممنوعیت به کار گیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه در وزارتخانه و استان ها، تدوین قانون تبلیغات، راه اندازی بخش درست نویسی در جشنواره مطبوعات از این اقدامات است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: جنتی در این جلسه بیان کرد از ابتدای سال ۹۲ تا شهریور ۹۳ تعداد دو هزار و ۵۶۹ واحد صنفی رصد شده اند که به ۹۱۵ واحد اخطار داده شده و ۸۲ مورد آن اصلاح شده و هزار و ۳۷۴ مورد به پلیس اماکن ارجاع شده است. ضمنا در اجرای قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی ضمانت اجرایی ندارد.

سالک گفت: در پایان این جلسه، مطهری از پاسخ های وزیر قانع نشد و کمیسیون قلمرو سوال را ملی دانست.