Logo of a company

گرانی دلار ومداخله بانک مرکزی در بازار ارز

dooیک مقام مسئول در بانک مرکزی از شدت بخشیدن مداخله این بانک در بازار ارز برای کاهش التهاب بازار خبر داد و گفت: روند فزاینده قیمت ارز در بازار متوقف شد و الان روند نزولی است.

صمد کریمی با بیان اینکه در دو سال اخیر بازار ارز از ثبات نسبی خوبی برخوردار بود، گفت: تا قبل از ۲۳ تیر امسال یعنی توافق منجر به برجام، عرضه ارز بیشتر شد و نرخ کاهش یافت اما بعد از توافق برجام تقاضای ارز فزاینده شد.

وی، دلیل اصلی افزایش تقاضا را معاملات سوداگرانه، معاملات اعتباری، تقاضای فصلی دلار، قیمت نفت و طلا و نرخ‌های برابری عنوان کرد و اظهارداشت: همه این موارد در بانک مرکزی شناسایی شده است.

کریمی با بیان اینکه ما رسیدن نرخ دلار به کانال ۳ هزار و ۶۰۰ تومان را تأیید می‌کنیم، گفت: براساس سامانه میانگین وزنی معاملات ارزی در بانک مرکزی، میانگین وزنی دلار تا دیروز ۳ هزار و ۵۵۰ تومان بود و پیش بینی ما روند دیگری را برای آینده نشان می‌دهد و معتقدیم این اتفاقات گذرا خواهد بود و این متغیرها پایدار نیست و بعد از دوره ای از بین خواهد رفت.

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با اعلام اینکه عرضه ارز افزایش خواهد یافت و بازار به نقطه تعادلی خود باز می‌گردد، تصریح کرد: اقدامات بانک مرکزی هم آغاز شده است و ما بازار را مرتب رصد می کنیم.

کریمی با اشاره به اینکه بانک مرکزی براساس قانون می تواند در بازار ارز مداخله کند، افزود: بانک مرکزی برای کاهش التهاب مجدداً در بازار مداخله می‌کند؛ همان کاری هم که قبلاً انجام داده است.

وی درباره اینکه آیا مداخله بانک مرکزی شروع شده است؟ پاسخ داد: با توجه به بررسی بازار این مداخله را بیشتر کردیم.

 

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: در شرایطی هستیم که بانک مرکزی ورود پیدا می کند و با توجه به منابع ارزی قوی می‌تواند روی نرخ‌ها به راحتی اثر بگذارد.

به گفته این مقام مسئول، روند فزاینده قیمت ارز در بازار متوقف شد و الان روند نزولی است.

کریمی در پاسخ به این سئوال که چه توصیه ای برای کسانی که می خواهند در بازار ارز سرمایه گذاری کنند، دارید؟ گفت: توصیه می کنم که رفتارهای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به گونه ای شکل بگیرد که تحت تأثیر نوسانات زودگذر ارز نباشد.

وی اظهارداشت: توصیه می کنم این افراد قدری بلند مدت تر در این باره فکر کنند و تقاضای خود را در زمانی انجام دهند که ریسک کمتری دارد و قیمت تعادلی ارز کمتر از قیمت فعلی است.مهر