سقف پرداخت وام 25 میلیونی خودرو پر و ثبت نام متوقف شد 
چاپ 

سقف پرداخت وام ۲۵ میلیونی خودرو پر و ثبت نام متوقف شد

maبانک مرکزی در نامه‌های جداگانه‌ به مدیران عامل بانک‌ها، از آنها خواست که پس از اتمام سهمیه‌های مقرر، از پذیرش اسناد تجاری ناشی از فروش مدت‌دار خودرو، بیش از سقف اعلام شده، خودداری کنند.

بانک مرکزی اعلام کرد که منابع مالی مورد نیاز برای اعطای وام خودرو تا سقف ۱۱۰ هزار دستگاه را تامین خواهد کرد. این در حالی است که با توجه به آخرین آمار منتشره از سوی خودروسازان به نظر می‌رسد پرداخت تسهیلات خودرو متوقف شده باشد.

به گزارش یمین  نیوز، بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که با توجه به اینکه مقرر شده است صرفا منابع مالی مورد نیاز برای خرید اسناد تجاری ناشی از فروش مدت‌دار موجودی خودروی تولید داخل توسط بانک‌ها تا سقف ۱۱۰ هزار دستگاه تامین شود، بنابراین شرکت‌های خودروساز و نمایندگی‌های ذیربط نسبت به رعایت این توافق دقت لازم را داشته باشند؛ بدیهی است تامین مالی تولیدات آتی از این محل میسر نخواهد بود.

به نوشته ایسنا، همچنین این بانک در نامه‌های جداگانه‌ای به مدیران عامل بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات خودرو، از آنها خواست که پس از اتمام سهمیه‌های مقرر، از پذیرش اسناد تجاری ناشی از فروش مدت‌دار خودروی تولید داخل، بیش از سقف اعلام شده، خودداری کنند.

آن طور که اعلام شده است با توجه به هدف تعیین شده از اجرای طرح که با استقبال مردم ظرف چند روز به صورت کامل محقق شد، امکان افزایش سقف مقرر شده به دلیل آثاری که می تواند بر برخی شاخصهای اقتصاد کلان داشته باشد، وجود ندارد.بر این اساس، به تمام تولیدکنندگان و نمایندگی‌های فروش خودرو اعلام شده هرگونه فروش مازاد بر سقف اعلام شده، نمی تواند توسط نظام بانکی تامین مالی شود.

این تصمیم بانک مرکزی در حالی اتخاذ شده که بنابر آنچه که پیش تر مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده بود قرار نبود سقفی برای اعطای تسهیلات پرداختی بانکها در قالب بسته اقتصادی به منظور تسریع رونق وجود داشته باشد.

تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو در دوره بازپرداخت چهار تا ۷ ساله-که البته قرار بود هفت ساله باشد- و با نرخ سود ۱۶ درصد برای متقاضیان در نظر گرفته شده بود تا در شش ماه پیش رو و تا اردیبهشت ماه در دستور کار قرار داشته باشد. آخرین آمار اعلامی از سوی خودرو سازان حاکی از ان است که تا ششمین روز شروع این طرح حدود ۱۱۰ هزار خودرو را به فروش رسانده‌اند.

بر این اساس به نظر می رسد که اعطای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو که تا سقف ۸۰ درصد قیمت آن به مشتری تعلق می‌گیرد بسیار زودتر از مهلت شش ماهه تعیین شده برای اجرای سیاست اعتباری بانک مرکزی و بسته رونق اقتصادی در دوره شش روزه به پایان رسیده باشد.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو