رقابت زیادی برای ورود به بازار 80 میلیونی ایران شکل گرفته است/تاکید بر گسترش روابط با سارایوو 
چاپ 

رقابت زیادی برای ورود به بازار ۸۰ میلیونی ایران شکل گرفته است/تاکید بر گسترش روابط با سارایوو

81830930-70288778

معاون اول رئیس جمهوری رقابت اقتصادی کشورهای دیگر برای ورود به بازار ۸۰ میلیونی ایران را پس از برجام رو به افزایش دانست و گفت: تهران هیچ محدودیتی برای گسترش مناسبات با سارایوو قائل نیست.

از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در دیدار میرکو شاروویج وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین، افزود: منطقه بالکان و به خصوص بوسنی و هرزگوین از جایگاه و اهمیت بالایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
وی با یادآوری مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال و در دوران بازسازی بوسنی و هرزگوین، حمایت و پشتیبانی های لازم را نسبت به این کشور انجام داده و برای تداوم و گسترش این همکاری ها آمادگی دارد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: چند قومیتی و چند فرهنگی بودن بوسنی و هرزگوین، بیانگر غنای فرهنگی و فرصتی برای شکوفایی استعدادهای اقوام مختلف این کشور است.
جهانگیری با ابراز خرسندی از برگزاری دومین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست می تواند گامی مهم در تحرک بخشیدن به روابط فی مابین و به عنوان چارچوبی برای توسعه مناسبات اقتصادی باشد.
وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت ها و امکانات ویژه ای به لحاظ جمعیت، منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی برخوردار است و پس از توافق هسته ای ایران با کشورهای ۱+۵، رفت و آمد هیئت های بزرگ تجاری و اقتصادی به ایران به شدت افزایش یافته است.
معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: رقابت زیادی برای ورود به بازار بزرگ ۸۰ میلیونی ایران شکل گرفته است که امیدواریم بوسنی و هرزگوین نیز با استفاده از فرصت فراهم شده، برای تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران تلاش کند.
جهانگیری همچنین با تاکید بر لزوم فراهم شدن بسترهای مناسب برای فعالیت هرچه بیشتر بخش خصوصی و تجار دو کشور تصریح کرد: لازم است کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور موانع پیش روی توسعه همکاری های اقتصادی را شناسایی و در جهت برطرف کردن این موانع اقدام کند تا بخش خصوصی دو کشور بتوانند سهم و نقش بیشتری در پیشبرد اهداف اقتصادی مشترک ایفا کنند.
وی با اشاره به نزدیک شدن به زمان اجرای توافق هسته ای گفت: تهران نسبت به اجرای دقیق این توافق مصمم است و انتظار داریم آمریکا و اتحادیه اروپا نیز دقیقا در چارچوب توافق صورت گرفته عمل کنند.

**ایران می تواند محرک اقتصادی منطقه باشد
وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین نیز در این دیدار با ابراز خرسندی و تبریک به خاطر توافق هسته ای ایران گفت: اطمینان داریم این توافق برای همه طرف ها آثار مثبت و سازنده ای در بر خواهد داشت.
میرکو شاروویج افزود: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت ها و امکانات فراوانی در بخش های مختلف برخوردار است و امیدوارم که توافق هسته ای، محرکی قوی برای توسعه فعالیت ها و همکاری های اقتصادی ایران در سطح منطقه و بین الملل باشد.
وی با اشاره به منابع و ظرفیت های بیشمار و پیشرفت های ایران در بخش های مختلف صنعتی و تولیدی خاطرنشان کرد: ایران می تواند به موتور محرک توسعه اقتصادی منطقه تبدیل شود.
وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین همچنین با اشاره به همراهی شمار زیادی از تجار در سفرش به ایران، گفت: سارایوو علاقمند است روابط اقتصادی و سطح همکاری های خود را بصورت پیوسته با تهران ارتقا دهد.
میرکو شاروویج سطح روابط اقتصادی فعلی میان دو کشور را بسیار پایین تر از سطح انتظارات ارزیابی کرد و افزود: بر این باورم که فرصت ها و امکانات زیادی برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و گسترش همکاری های فی مابین وجود دارد.
وی همچنین از حمایت ها و پشتیبانی های جمهوری اسلامی ایران نسبت به بوسنی و هرزگوین قدردانی کرد و افزود: ایران همواره یک کشور دوست برای بوسنی و هرزگوین بوده و علاقمند هستیم روابط و همکاری های خود را در بالاترین سطح ادامه دهیم.

درباره نویسنده

15415مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو