مقدمات اجرای برجام آغاز شده است 
چاپ 

مقدمات اجرای برجام آغاز شده است

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با سفرای کشورمان تاکید کرد سیاست خارجی متعلق به نظام جمهوری اسلامی است و اصول سیاست خارجی هیچ گاه تغییر نکرده است.

به گزارش  یمین نیوز از تسنیم امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با سفرای کشورمان در نمایندگان گفت:سیاست خارجی متعلق به نظام جمهوری اسلامی است و اصول سیاست خارجی هیچ گاه تغییر نکرده است.

سید عباس عراقچی جلسه روز گذشته را بسیار بسیار خوب توصیف کرد و افزود: مجموعه روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، مدیران وزارت امور خارجه به همراه وزیر محترم امور خارجه در ابتدای سمینار سالانه سفرا به محضر ایشان رسیدیم.

عراقچی  افزود: یک امر مهمی که ایشان بدان اشاره داشتند اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، این سیاست خارجی انقلابی از یک سری اصول تغییر ناپذیری تبعیت می کند و مشخصاتی در تاکتیک ها دارد. ایشان برخی از این اصول را برشمردند و عمدتا در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مندرج شده است؛ همچون حمایت از مسلمانان و مستضعفین جهان، مقابله با نظام سلطه… و در طول چند دهه گذشته به صورت مدون و مشخص به عنوان اصول راهنمای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تبیین شده و مورد توجه کارگزاران سیاست خارجی بوده است و همانگونه که ایشان فرمودند سیاست خارجی اصولا متعلق به نظامی جمهوری اسلامی است و متعلق به دولت هایی که در دوره های مختلف سر کار می آیند نیست؛ دولت ها تاکتیک ها و ادبیات خودشان را دارند که البته موثر است و گاه تاثیر تعیین کننده ای نیز دارد اما اصول در قانون اساسی مشخص شده است و در طول زمان هم توسط رهبری تبیین شده و وزارت امور خارجه مجری و کارگزار این اصول است. برای مثال در مذاکرات هسته ای دو سال گذشته ما مجری منویات نظام جمهوری اسلامی بوده است در حقیقت دولتهای مختلفی مسیر مذکراتی  ۱۲ سال گذشته را طی کرده اند، هر چند برخی تاکتیک ها شاید موثرتر از دیگر تاکتیک ها باشد.

عراقچی ادامه داد: در مذاکرات هسته ای، اصول، چارچوب ها، خطوط قرمز و کلیات را مقام معظم رهبری تعیین می فرمودند، اما دولت متصدی جزئیات و تاکتیک هاست. سیاست خارجی انقلابی جمهوری اسلامی ایران مجری اصول تغییر ناپذیر انقلاب اسلامی ایران است که در قانون اساسی هم ذکر شده است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: درباره  تاکتیک ها و رویکرد هایی که وجود دارد روز گذشته مقام معظم رهبری توصیه هایی داشتند که مهم ترین آنها به نظرم این بود که در اجرای سیاست خارجی انقلابی جمهوری اسلامی ایران ما باید امیدوارانه و با اعتماد به نفس جلو برویم.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با تاکید بر اینکه دیپلمات های ما باید با صلابت و امیدواری در صحنه های بین المللی حضور یابند افزود: مذاکرات هسته ای با گروه کشورهای ۱+۵ نمونه ای از این مورد است، که با ایستادگی و مقاومت و اعتماد به نفس دستاوردهای بزرگی داشتیم.

عراقچی اظهار داشت همانگونه که در جنبه های دفاعی  توانسته ایم بنیان های دفاعی خود را مستحکم کنیم و دشمن را از حمله و یا تهدید نظامی منصرف و ناامید کنیم، همانگونه که دانشمندان ما در زمینه های علمی و با اعتماد به نفس توانسته اند به موفقیت های زیادی دست یابند، بدانیم که در دیپلماسی هم می توانیم محکم جلو قدرت ها بایستیم و خواسته ها و منافع خود را تامین کنیم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در مذاکرات هسته ای موارد متعددی وجود داشت، هم نفس مذاکرات و قرار گرفتن در مقابل ۶ قدرت جهانی و هم اینکه توانستیم خواسته های خود را به طرف مقابل تحمیل کنیم و بتوانیم برنامه هسته ای کشور را تثبیت کنیم، اینکه حقوق جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت بشناسند و اراده مردم ایران را بپذیرند، اینها نتیجه همین امیدواری و اعتماد به نفسی بود که ما در مذاکرات داشتیم.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام ادامه داد: اجرای برجام به اندازه خود مذاکرات اهمیت دارد چرا که در طی اجرا ممکن است طرف مقابل با ترفند های زیادی از اجرای تعهداتش طفره رود. ما باید به دقت مراقبت کنیم و بتوانیم خواسته های خودمان را  در اجرا هم محقق کنیم و بتوانیم جلو نقض موارد را بگیریم و حتما نکات نامه معروف مقام معظم رهبری یکی از راهکارهای مورد توجه ما خواهد بود

عراقچی با تایید اینکه مقدمات اجرای برجام آغاز شده است افزود: طرف های اروپایی و آمریکایی در روز اجرای برجام باید تحریم های خود را لغو کند.

درباره نویسنده

4439مطلب نوشته است .



نوشتن دیدگاه

 

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت یمین نیوز می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
تاسیس 1394

طراحی شده توسط گروه آرکو