Logo of a company

شمارش معکوس برای بازگشایی سفارت کانادا در تهران

شمارش معکوس برای بازگشایی سفارت کانادا در تهرانبا پیروزی حزب لیبرال در انتخابات پارلمانی کانادا و تغییر دولت در این کشور احتمال بازگشایی سفارت کانادا در تهران ( و متعاقب آن سفارت ایران در پایتخت کانادا) بیش از هر زمان دیگری قوت گرفته است.

استیون هارپر نخست وزیر وقت کانادا در سپتامبر ۲۰۱۲ دستور قطع روابط سیاسی اوتاوا با تهران را صادر کرد  و پس از روی کار آمدن دولت روحانی در تهران نیز علاقه‌ای به تجدید رابطه نشان نداد.

او حتی پس از توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ و اعلام تمایل دولت روحانی به تعامل با همه کشورها گفته بود: «ما مایل نیستیم هیچ بخشی از توافق برای عادی شدن روابط ایران با غرب باشیم».

اکنون اما استیون هارپر کنار رفته و «جاستین ترودو» مامور تشکیل دولت جدید شده است. با  توجه به این که حزب لیبرال، قدیمی‌ترین حزب سیاسی در کانادا به حساب می‌آید و پدر ترودو نیز نخست وزیر بوده سیاست های این حزب قابل پیش بینی است و قطعا نوع روابط کانادا با ایران تغییر خواهد کرد.

هر چند با گشایش سفارت بریتانیا در تهران انتظار می‌رفت روند بهبود روابط با دولت کانادا نیز آغاز شود اما هارپر علاقه ای نشان نمی‌داد و همه منتظر انتخابات بودند و حالا همان اتفاق مورد نظر رخ داده است.

نکته جالب دیگر درباره انتخابات پارلمانی کانادا راه‌یابی دو ایرانی‌تبار به پارلمان است. «مجید جوهری» و «علی احساسی» در زمره نمایندگانی هستند که از حزب لیبرال به پارلمان راه یافته‌اند و البته یک پارسی زبان دیگر را نیز می توان اضافه کرد: مریم منصف سیاست‌مدار افغان تبار.

دولت کانادا پس از قطع رابطه با تهران از دیپلمات‌های ایرانی نیز خواست این کشور را ترک کنند و سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوتاوا نیز به حال تعطیل درآمد و در اطلاعیه‌ای که بر روی درِ ورودی سفارتخانه نصب شد این نکته آمد که این تصمیم دولت کانادا بوده است. حضور گسترده و متفاوت ایرانیان مقیم کانادا در انتخابات اخیر را می توان با همین انگیزه نیز دانست که با کنار  رفتن حزب محافظه کار و روی کار آمدن حزب لیبرال سفارتخانه ها در دو پایتخت دوباره باز و فعال شوند هر چند حضور نامزدهای ایرانی تبار نیز در این اقبال موثر بوده است.